Page 49 - Revista COMUNIC@TII Mobile - editia 134
P. 49

proiecte europene | Tax compliance

Cătălin PĂUnA, Senior Economist, Banca Mondială în România

Precondițiile pentru o administrare fis-         Ministerul Finanțelor Publice (MFP).           important contributor la bugetul de stat,        47
cală performantă includ un cadru legal           Se urmăreşte crearea unei entități pentru      cu 2.2 mld lei dividende către bugetul de
simplu, clar și stabil, servicii de calitate     analiza cheltuielilor publice (“spending       stat în 2014.
oferite contribuabililor, proceduri sim-         reviews”) la MFP, consolidarea unității de     Comportamentul acestora influențează
ple pentru conformare, administrație fis-        monitorizare a performanței întreprinde-       funcționarea piețelor și stabilitatea econo-
cală cu proceduri clare, eficiente și trans-     rilor de stat la MFP şi introducerea gradu-    mică, întreprinderile de stat fiind domi-
parente, audit performant şi sancțiuni           ală a bugetării pe programe, educația și să-   nante în energie și transporturi şi totodată
ferme. Motivaţia pentru o reformă a ad-          nătatea fiind sectoare pilot în 2017.          o sursă endemică de arierate și cvasi-defici-
ministrării fiscale porneşte de la venitu-       Pentru reforma întreprinderilor de stat,       te beneficiare de subvenții.
rile în PIB staționare în ultimii 15 ani,        Cătălin Păuna a menţionat ca iniţiative şi     Începând cu 2011, Guvernul a lansat
care sunt printre cele mai mici din Eu-          consolidarea planificării strategice în Can-   reforma guvernanței corporative a între-
ropa şi care pun presiuni pe taxe, pe            celaria Primului Ministru, introducerea        prinderilor de stat – ord. 109/2011, al
cheltuielile publice şi pe deficit.              achizițiilor publice centralizate în sănătate  cărei succes a fost mixt, însă, pe ansamblu,
Acestea au impact asupra stabilității            şi modificarea cadrului pentru achiziții       performanța s-a îmbunătăţit.
macroeconomice şi afectează nivelul și           publice. Această reformă este necesară în-     Trăgând concluzii din implementarea ord.
calitatea serviciilor publice (ex.: cheltuieli   trucât este vorba de un sector cu potențial    109, Guvernul va amenda cadrul de gu-
pentru educație, sănătate, investiții publice).  foarte mare, respectiv 299 întreprinderi de    vernanță pentru întreprinderile de stat,
Totodată, indică un grad limitat de confor-      subordonare centrală, 29.8 mld lei capital     respectiv pentru clarificarea funcțiilor
mare (eficiență limitată a colectării), motiv    social, 33.8 mld lei cifră afaceri netă în     autorității tutelare, adunării acționarilor,
pentru care ANAF a început o vastă               2014, 210.795 personal angajat şi peste        consiliului de administrație, managemen-
reformă structurală. Scopul vizat este           1.000 de întreprinderi în total. Sunt un       tului executiv; pentru promovarea unui
creșterea veniturilor prin îmbunătățirea
eficienței colectării, reducerea costurilor                                                                              cadru unitar pentru
administrative şi îmbunătățirea serviciilor                                                                              guvernanța corpo-
oferite contribuabililor.                                                                                                rativă, cu norme,
Reforma implică schimbări instituționale                                                                                 regulamente, ghi-
(vezi Direcția Anti-fraudă fiscală), redefi-                                                                             duri, formulare,
nirea proceselor interne prin îmbunătățirea                                                                              pentru ca Minis-
procesului de audit, dezvoltarea                                                                                         terul Finanțelor Pu-
procedurilor de management al riscului                                                                                   blice să joace un rol
utilizând tehnici avansate şi simplificarea                                                                              important în moni-
procedurilor de interacțiune cu contribua-                                                                               torizarea perfor-
bilii (ex. depuneri on-line), la care se adaugă                                                                          manței. Pașii urmă-
şi un nou sistem modern IT.                                                                                              tori în această direc-
Banca Mondială sprijină aceste reforme                                                                                   ţie sunt adoptarea
prin Revenue Administration Moderni-                                                                                     amendamentelor și
zation Project (RAMP).                                                                                                   începerea imple-
Procesul este unul de lungă durată, respec-                                                                              mentării.
tiv 3-4 ani, dar rezultatele au început să
apară, în sensul în care colectarea a crescut
cu 12% între ianuarie -august 2015 (la
TVA cu 15%).
Cât priveşte reforma
cheltuielilor publice,
acestea sunt printre cele
mai mici din UE, însă
cheltuielile cu investiți-
ile publice sunt mari
(ca % în PIB).
Guvernul este preocu-
pat de eficiența cheltu-
ielilor publice, oferind
un cadru legal prin Or-
donanța 88/2013 şi
prin Unitatea de
Evaluare a Investițiilor
Publice (UEIP) la

                                                                                                octombrie-noiembrie 2015, COMUniC@Ții Mobile
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54