Page 50 - Revista COMUNIC@TII Mobile - editia 134
P. 50

proiecte europene | Tax compliance

                                   Arvo TAAR, Ministerul de Finanțe, Estonia

                                                            Estonia poate fi definită ca un model de stat electronic (e-State), ce utilizează sistemele de
                                                            Internet banking care asigură validarea accesului, urmate de sistemele ID-card, implemen-
                                                            tate încă din anul 2001 pentru a permite semnătura digitală. Următoarea etapă a fost
                                                            X-Road, un layer de schimb securizat de date, introdus în anul 2002, an în care a fost
                                                            implementat şi aşa numitul State Portal, o platformă pentru informaţii publice şi servicii
                                                            electronice. În 2007, Estonia a adoptat Mobile ID, respectiv verificarea digitală de pe
                                                            smartphone-uri, iar în 2009 a urmat votul digital, prin proiectul E-elections. Din decem-
                                                            brie 2014, prin proiectul e-Residency, străinii pot utiliza serviciile digitale estoniene.
                                                            Alte noutăţi novatoare din Estonia pentru procesul de colectare a taxelor sunt aşa-numitul
                                                            Employment Register (01.07.2014) şi VAT Declaration Appendix (01.11.2014).

48

     Guillermo TOLOSA, Reprezentant regional în
     România şi Bulgaria, Fondul Monetar Internaţional

         Observăm o tendinţă spre autoevaluare, în contextul în care administraţiile fiscale au
         resurse limitate şi nu pot controla fiecare plătitor de taxe. Autoevaluarea se bazează
         pe principiul conformării voluntare, unde se aşteaptă ca plătitorii de taxe să îşi înde-
         plinească obligaţiile într-un cadru în care intervenţia oficialilor administraţiei fiscale
         este limitată. Guvernul nu se poate aştepta ca plătitorii de taxe să îşi modifice com-
         portamentul de plată dacă administraţia fiscală nu şi-l schimbă prima.
         Condiţiile autoevaluării ţin de existenţa unei legi fiscale simple şi stabile şi de clarifi-
         cări legale, alături de servicii bune oferite plătitorilor de taxe, ceea ce implică o
         schimbare de mentalitate, în sensul în care contribuabilul trebuie tratat ca un client,
         şi nu ca un adversar. Totodată, este nevoie de proceduri simple de plată, de pro-
         grame de audit şi de îmbunătăţirea capacităţii de colectare a taxelor, de penalizări
         adecvate şi de sisteme corecte şi eficiente de atac.

           octombrie-noiembrie 2015, COmuniC@Ții mobile
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55