Page 54 - Revista COMUNIC@TII Mobile - editia 134
P. 54
mobile money | comerț digital
3,8 milioane de români au făcut
750 participanţi la hackthon-ulcumpărăturipeinternetde1,2mld.euro
Piaţa de e-commerce din România înregistrează, în
2014, 3,8 mil. de români care au cumpărat de pe
ING pentru banca viitoruluiinternetînvaloarede1,2mld.Euro,respectivcu
15,4% mai mult decât în 2013. Pentru 2015 este de
aşteptat ca valoarea să crească la 1,3 mld. Euro, ING Bank a organizat, între 20-21 noiembrie 2015, hackathon-ul inter-
conform datelor Ecommerce Foundation. Raportul național 24HCodING dedicat specialiștilor IT și studenților în domeniu,
mai arată că doar o treime din populaţia României pentru a concepe și a implementa cea mai inovatoare aplicație pentru
nu cumpără, încă, de pe internet – excluzând
persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani. banca viitorului. Dintre cei 750 de participanți înscriși la hackathon, au
Volumele tranzacţionate online pentru achiziţionarea fost aleși să participe peste 300 specialiști care au implementat 42 de idei.
produselor de retail reprezintă 0,8% din PIB şi 2,5% La finalul celor 24 de ore, echipele și-au prezentat ideile în fața unui juriu
din valoarea totală a vânzărilor retail de produse din compus din membri top management ING din Europa, reprezentând
România, media la nivelul Europei fiind de 2,5% şi domenii precum IT, Management, Inovație, Operațiuni şi Digital.
respectiv 6,4%. În 2014, suma medie cheltuită de un
cumpărător în mediul online a fost de 317 Euro în Echipele participante la hackathon
România şi de 1.544 euro la nivelul Europei. Marea au reprezentat țări precum Canada,
Britanie, Germania şi Franţa deţin 61% din Singapore, Spania, Franța, Polonia,
vânzările generate de comerţul electronic în Europa. Germania, Belgia, Austria, Olanda,
Românii cumpără de pe internet în mod egal atât Danemarca, Turcia, Slovacia și bineînțe-
52 bunuri, cât şi servicii, iar în Europa ponderea este de les, România. Ideea câștigătoare a aparți-
47% servicii şi 53% bunuri. Muzica şi biletele de nut unei echipe din România, care a
călătorie cu avionul sunt cele mai cumpărate produse propus un sistem de micro-plăți ce
online. De remarcat e faptul că România, alături de permite efectuarea plăților self-service
Ucraina, Bulgaria şi Rusia, fac parte din regiunea (precum plata unei parcări) doar cu
care a înregistrat cele mai mari creşteri ale comerţului telefonul mobil, reușind să se diferenți-
electronic, din 2010 şi până în prezent. Concret, rata eze de alte soluții de plată de acest gen printr-un cost semnificativ scăzut pentru comer-
anuală medie a vânzărilor online a crescut cu 18% ciant și o experiență mult simplificată pentru utilizatorul final.
în Europa şi de aproape două ori mai mult (35,1%) Echipa clasată pe locul doi a propus un sistem prin care persoanele cu dizabilități pot efec-
în estul Europei, arată datele Ecommerce Foundation. tua tranzacții bancare cu ajutorului unui dispozitiv care primește comenzi prin intermediul
Visa promovează plăţile mobile prin Uber „brain waves”. Premiul cel mare este o excursie în Silicon Valley în valoare de 16.000 de
Visa Europe și Uber au stabilit, în luna noiembrie, euro, care va include un program de lucru și schimb de experiență cu diverse companii IT
un parteneriat pentru promovarea plăților cu cardul din Silicon Valley. Locul doi a fost recompensat cu o excursie educațională în Barcelona sau
de pe telefonul mobil. Astfel, în perioada 1 - 31 Amsterdam în valoare de 6.000 de euro, iar locul trei a fost premiat cu un voucher de
decembrie 2015, toate persoanele care îşi descarcă cumpărături tech în valoare de 1.500 de euro.
aplicaţia Uber pe telefonul mobil, îşi creează un Hackathon-ul organizat de ING Bank se află la cea de a treia ediție, dar este pentru prima
cont de utilizator şi înregistrează datele cardului oară organizat în România. Primele două ediții, organizate în Amsterdam, au strâns peste
Visa în aplicație vor beneficia de o cursă gratuită în 250, respectiv 770 de participanți. Anul trecut, hackathonul din Amsterdam a avut peste
valoare de până la 40 de lei. Discountul se va oferi 80 de echipe și 40 de idei nominalizate care sunt analizate pentru implementare, iar ideea
în baza unui cod promoțional pe care utilizatorii câștigătoare este implementată în prezent de ING în Olanda.
trebuie să îl introducă în aplicația Uber. Uber
calculează prin GPS costul călătoriilor, iar plata se Neosurf intră în România prin PayPoint
realizează automat pe baza datelor de cont
introduse în aplicație. Serviciile de transport ale PayPoint România a semnat un parteneriat cu Neosurf, furnizor internațional de servicii preplătite
companiei sunt disponibile în București. Iată şi pentru plăți online, oferind astfel consumatorilor din România posibilitatea de a schimba numerar
câteva tarife pentru serviciul uberX, estimate în în monedă electronică Neosurf, pentru a face plăți pe internet. Consumatorii pot veni în oricare
funcţie de destinaţii: Piaţa Universităţii - din cele peste 9.200 de magazine PayPoint din țară, unde pot plăti în numerar pentru a achiziționa
Aeroportul Henri Coandă (30 - 39 RON), Pipera vouchere Neosurf cu valori de 25, 50, 100 sau 300 RON.Voucher-ul conține un cod secret, ce se
– Gara de Nord (15 - 20 RON), Centrul Vechi – utilizează ulterior pe internet, pentru a efectua o plată la oricare din magazinele online partenere
Drumul Taberei (11 - 15 RON). În Europa, Neosurf, fără a furniza alte date financiare, bancare, date personale sau ale cardului de credit ori
plățile cu dispozitive mobile vor înregistra o creștere debit. Neosurf a fost lansat în 2004 în Franța de către Nicolas Saubie, care urmăreşte să facă plățile
exponențială în următorii cinci ani, în condițiile în online accesibile chiar și celor care nu dețin un cont bancar sau un card de credit asociat acestuia.
care se anticipează că până în 2020 peste jumătate Voucherele Neosurf sunt acum disponibile în peste 100.000 de magazine nivel mondial și pot fi
dintre consumatorii europeni își vor utiliza mobilul utilizate pentru mii de site-uri și comercianți online. Conform unor studii recente, 40% dintre ro-
cel puțin o dată pe săptămână pentru a face plăți, mânii care obișnuiesc să facă cumpărături online estimează că vor cheltui în anul următor și mai
conform estimărilor rezultate dintr-un studiu mulți bani pe internet (Gemius Research - Ecommerce Romania 2014).
derulat de Visa Europe în acest an.
octombrie-noiembrie 2015, ComuNiC@Ții mobile