Page 52 - Revista COMUNIC@TII Mobile - editia 134
P. 52
mobile money | comerț digital
Deschiderea pieței de
plăți online va reduce
comisioanele și fraudele
Deputații europeni au susținut, prin votul din 8 octombrie a.c, că actualiza-
rea regulilor UE privind serviciile de plăți va reduce costurile plății facturi-
lor. Astfel, noii jucători din piață vor avea posibilitatea să utilizeze instru-
mente mobile și online pentru a efectua plăți în numele unor clienți. De
asemenea, regulile agreate informal de către Parlamentul European (PE) și
Consiliu în luna mai vor securiza mai mult plățile online, stabilind reguli
de protecție a datelor și de responsabilitate pentru toți furnizorii de servicii
de plăți online. Legea trebuie să fie acum aprobată oficial de către statele
membre UE pentru a putea intra în vigoare neîntârziat.
50 “Piața UE a serviciilor de plăți rămâne fragmentată și scumpă, costul ei fiind de 130 miliarde
de euro sau peste 1% din PIB pe an. Economia UE nu își poate permite aceste costuri, dacă
vrea să fie competitivă la nivel global”, susține raportorul Antonio Tajani (PPE, IT), adău-
gând că ”noul cadru de reglementare va reduce costurile, va îmbunătăți siguranța plăților și va
facilita apariția unor noi jucători, precum și a unor noi metode inovatoare de plăţi mobile și
pe internet”. Astfel, cineva care utilizează un cont online pentru a efectua o plată va avea
dreptul de a folosi software, echipamente și aplicații de plăți puse la dispoziție de o terță
parte autorizată, precum și de a avea plata executată de către acest furnizor, în numele său.
De exemplu, cei care fac plăți fără să aibă o carte de credit sau debit vor putea autoriza
actori nou intrați pe piață, cum ar fi SOFORT în Germania, Trustly în țările scandinave
sau IDEAL în Olanda, să utilizeze datele lor bancare pentru a efectua plăți din conturile
lor. Comisioanele pentru furnizorii de servicii de plăți nu trebuie să fie mai mari decât
costurile lor directe. Vor fi interzise alte comisioane pentru utilizarea instrumentelor de
plată, cum ar fi cardurile de debit și credit, ale căror comisioane de procesare ”interban-
cară” sunt deja reglementate.
Banca la care un plătitor are contul poate refuza accesul unui furnizor terț de servicii la
acest cont doar din motive de siguranță justificate și demonstrate obiectiv, care au fost
raportate autorităților de supraveghere. Această prevedere ar trebui să prevină posibilitatea
ca băncile să ”blocheze” piața pentru noi servicii de plăți. Furnizorii terți de servicii de
plăți, pe de altă parte, vor fi obligați să asigure o înregistrare sigură a utilizatorului și să
reducă riscul de fraudă. De asemenea, ei vor fi obligați să se asigure că datele personale de
plată ale utilizatorului trec prin canale sigure și că nu sunt transmise mai departe fără
consimțământul utilizatorului. În cazul în care este efectuată o plată neautorizată din
contul său, deținătorul nu trebuie să piardă mai mult de 50 euro dacă instrumentul de
plată a fost pierdut, furat sau utilizat
greșit. Un furnizor de servicii care nu
acționează pentru a preveni astfel de
fraude după notificarea unei pierderi
sau care nu cere metode puternice de
autentificare a clientului atunci când
este cazul ar putea fi considerat respon-
sabil pentru pierderile clientului său și i
s-ar putea cere să compenseze paguba
financiară.
octombrie-noiembrie 2015, ComuniC@Ții mobile