Page 48 - Revista COMUNIC@TII Mobile - editia 134
P. 48

proiecte europene | Tax compliance

    Mona PAPADAKOU, Desk Officer pentru România,
    Direcția Generală Afaceri Economice și Financiare (DG ECFIN)

                                                                    4,9% - alte venituri. Veniturile fiscale sunt relativ scăzute, în
                                                                    România veniturile fiscale (ca % din PIB) ajungând la 27,5%, în
                                                                    comparaţie cu Bulgaria (28,5%), Slovacia (30,3%), Letonia
                                                                    (30,4%), Polonia (32,0%), Republica Cehă (34,2%), Ungaria
                                                                    (38,5%), UE (39,1%). Ponderea impozitelor la veniturile totale în
                                                                    2014, în România este de 82,3%, în timp ce în Slovacia este de
                                                                    (78,0%), Bulgaria (78,3%), Ungaria (81,0%), Polonia (82,7% ),
                                                                    Republica Cehă (85,3%), Letonia (85,8%) și UE (86,5%).

                                                                    Interacțiunea dintre venituri și cheltuieli trebuie să fie văzută în

                                                                    cadrul fiscal al țării. De exemplu, România se află printre țările cu

                                                                    cele mai reduse cheltuieli publice în sectoare precum sănătatea și

                                                                    educația, însă nici o decizie nu poate fi văzută în afara procesului

                                                                    bugetar. Cheltuielile publice în domeniul sănătăţii (ca % din PIB)

                                                                    în 2013 au fost astfel: în România (4,0%), Letonia (3,6%),

                                                                    Bulgaria (4,6%), Polonia (4,6%), Ungaria (5,2%), Republica

                                                                    Cehă (7,3%), Slovacia (7,5%), media UE (7,2%). Cheltuielile

                                                                    publice în domeniul educației (ca% din PIB) în 2013 au fost

46                                                                  astfel: în România (2,8%), Slovacia (5,0%), Ungaria (4,7%),
                                                                    Cehia (5,2%), Polonia (5,3%), Letonia (5,7%), UE (5,0%).

    România a înregistrat o ajustare fiscală remarcabilă din 2009,

    cu un deficit de stat (ca % din PIB) de: - 8,9% în 2009, -      România şi-a îndeplinit obiectivul pe termen mediu încă din

    6,6% (2010), - 5,3% (2011), - 2,9% (2012) , - 2,2% (2013) și 2014 şi este în conformitate cu cerințele de deficit din 2012,

    finalmente - 1,5% în 2014.                                      obținând un deficit structural de 1% din PIB, în 2014, adică cu

    Contribuția veniturilor în consolidarea fiscală a fost relativ scăzută, un an mai devreme decât era așteptat. Integritatea procesului

    veniturile publice totale (ca % din PIB) ajungând la 31,7% (în bugetar permite evaluarea corectă a tuturor politicilor și opțiunea

    2009), 32,9% (2010), 33,8% (2012), 33,0% (2013), 33,4%          formulării comune a politicilor fiscale și a deciziilor privind chel-

    (2014), iar cheltuielile publice totale (ca % din PIB) au ajuns la tuielile. De asemenea, îmbunătățește credibilitatea politicilor eco-

    40,6% (în 2009), 39,6% (2010), 39,1% (2011), 36,4% (2012), nomice, susţine stabilitatea și predictibilitatea politicii fiscale.

    35, 2% (2013), 34,9% (2014).                                    Veniturile fiscale sunt o parte integrantă a bugetului public.

    Impozitele indirecte sunt cea mai importantă componentă a       Deciziile care afectează veniturile fiscale ar trebui să fie, de aseme-

    veniturilor publice, contribuţia la veniturile publice totale (ca % nea, evaluate în lumina priorităților politice și a spațiului fiscal, a

    din PIB) fiind de 12,8% - impozite indirecte, 6,2% - impozite   necesităților de finanțare a bugetului și a obiectivelor bugetare pe

    directe, 0,9% - transferuri de capital, 8,6% - contribuții sociale, termen mediu.

    octombrie-noiembrie 2015, COMUniC@Ții Mobile
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53