Page 48 - Revista COMUNIC@TII Mobile - editia 134
P. 48
proiecte europene | Tax compliance
Mona PAPADAKOU, Desk Officer pentru România,
Direcția Generală Afaceri Economice și Financiare (DG ECFIN)
4,9% - alte venituri. Veniturile fiscale sunt relativ scăzute, în
România veniturile fiscale (ca % din PIB) ajungând la 27,5%, în
comparaţie cu Bulgaria (28,5%), Slovacia (30,3%), Letonia
(30,4%), Polonia (32,0%), Republica Cehă (34,2%), Ungaria
(38,5%), UE (39,1%). Ponderea impozitelor la veniturile totale în
2014, în România este de 82,3%, în timp ce în Slovacia este de
(78,0%), Bulgaria (78,3%), Ungaria (81,0%), Polonia (82,7% ),
Republica Cehă (85,3%), Letonia (85,8%) și UE (86,5%).
Interacțiunea dintre venituri și cheltuieli trebuie să fie văzută în
cadrul fiscal al țării. De exemplu, România se află printre țările cu
cele mai reduse cheltuieli publice în sectoare precum sănătatea și
educația, însă nici o decizie nu poate fi văzută în afara procesului
bugetar. Cheltuielile publice în domeniul sănătăţii (ca % din PIB)
în 2013 au fost astfel: în România (4,0%), Letonia (3,6%),
Bulgaria (4,6%), Polonia (4,6%), Ungaria (5,2%), Republica
Cehă (7,3%), Slovacia (7,5%), media UE (7,2%). Cheltuielile
publice în domeniul educației (ca% din PIB) în 2013 au fost
46 astfel: în România (2,8%), Slovacia (5,0%), Ungaria (4,7%),
Cehia (5,2%), Polonia (5,3%), Letonia (5,7%), UE (5,0%).
România a înregistrat o ajustare fiscală remarcabilă din 2009,
cu un deficit de stat (ca % din PIB) de: - 8,9% în 2009, - România şi-a îndeplinit obiectivul pe termen mediu încă din
6,6% (2010), - 5,3% (2011), - 2,9% (2012) , - 2,2% (2013) și 2014 şi este în conformitate cu cerințele de deficit din 2012,
finalmente - 1,5% în 2014. obținând un deficit structural de 1% din PIB, în 2014, adică cu
Contribuția veniturilor în consolidarea fiscală a fost relativ scăzută, un an mai devreme decât era așteptat. Integritatea procesului
veniturile publice totale (ca % din PIB) ajungând la 31,7% (în bugetar permite evaluarea corectă a tuturor politicilor și opțiunea
2009), 32,9% (2010), 33,8% (2012), 33,0% (2013), 33,4% formulării comune a politicilor fiscale și a deciziilor privind chel-
(2014), iar cheltuielile publice totale (ca % din PIB) au ajuns la tuielile. De asemenea, îmbunătățește credibilitatea politicilor eco-
40,6% (în 2009), 39,6% (2010), 39,1% (2011), 36,4% (2012), nomice, susţine stabilitatea și predictibilitatea politicii fiscale.
35, 2% (2013), 34,9% (2014). Veniturile fiscale sunt o parte integrantă a bugetului public.
Impozitele indirecte sunt cea mai importantă componentă a Deciziile care afectează veniturile fiscale ar trebui să fie, de aseme-
veniturilor publice, contribuţia la veniturile publice totale (ca % nea, evaluate în lumina priorităților politice și a spațiului fiscal, a
din PIB) fiind de 12,8% - impozite indirecte, 6,2% - impozite necesităților de finanțare a bugetului și a obiectivelor bugetare pe
directe, 0,9% - transferuri de capital, 8,6% - contribuții sociale, termen mediu.
octombrie-noiembrie 2015, COMUniC@Ții Mobile