Page 45 - Revista COMUNIC@TII Mobile - editia 134
P. 45

proiecte europene | Tax compliance

conform ultimului raport al Băncii Mondi-         De asemenea, cadrul reglementar include şi          Bogdan TAŞnADi,                             43
ale publicat la sfârşitul lunii octombrie a.c,    reglementările de pe piaţa muncii şi aici         Desk Officer-România
vedem că o companie medie plăteşte în             merită punctată seria de creşteri succesive
prezent circa 42% din profiturile comerciale      ale salariului minim în România. E adevărat          Direcția Generală
înainte de plata impozitelor şi taxelor, sub      că în 2013, salariul minim, ca procent din               Impozitare
diverse forme precum impozit pe profit,           salariul mediu, era destul de mic în compa-
impozite pe muncă. Deci, aparent, 16% e o         raţie cu standardele europene, dar creşterile        și Uniune Vamală
cotă mică pentru impozitarea profitului la        succesive din ultimii ani şi creşterile de la 1         (DG TAXUD)
nivel european, constatăm că de fapt impo-        ianuarie 2016 ne vor poziţiona în zona de
zitarea efectivă pe care o aplicăm noi nu este    aproape 50% din salariul mediu, care ală-         Politica fiscală trebuie să fie mai stabilă
semnificativ mai mică decât alte state, chiar     turi de Grecia şi Slovenia, vor reprezenta        și previzibilă, iar evaluările de impact
dacă alte state au reglementări care arată o      ponderile cele mai mari la nivel european.        trebuie făcute în timp util și în mod
impozitare legală mai mare şi aici probabil       Trebuie să vedem impactul unui astfel de          consecvent, pentru a evita o introducere
sistemul de deductibilităţi şi de stimulente      demers pentru că riscăm să împingem               grăbită de taxe (în special taxe pe infra-
în diverse zone e mai nefavorabil, în sensul      într-o zonă de economie gri-neagră anumiţi        structură, “supraccize“ pe combustibili,
că anumite cheltuieli poate în România            salariaţi plus efecte asupra competitivităţii     impozitarea bacşişurilor etc.).
sunt nedeductibile, iar în alte ţări sunt de-     în anumite sectoare economice.                    Este important să se pună în aplicare o
ductibile. Deşi cota legală în România e de       În general, companiile se plâng că au pro-        strategie de conformare fiscală care vi-
16%, printre cele mai mici din Europa, cu         bleme în diverse zone, cea mai importantă         zează îmbunătățirea conformării volun-
acest sistem de deductibilităţi sau cu chel-      fiind cea de reglementare, care include şi        tare (servicii pentru contribuabilii care se
tuieli nedeductibile ne situăm într-o poziţie     partea de fiscalitate. Pentru multe companii      conforme și măsurile de executare pentru
nu tocmai favorabilă. În acelaşi timp, impo-      nu doar nivelul taxelor este cel mai impor-       cei care nu se conformează plăţii taxelor).
zitarea pe muncă plătită de companii este         tant, ci mai degrabă elementele legate de bi-
încă relativ înaltă, constrângerea majoră pe      rocraţie şi mai mult decât atât poate predic-     Având în vedere diferența mare de TVA
care o avem încă aici fiind faptul că, în pre-    tabilitatea. Ori, într-un mediu în care un        pentru România este o mare nevoie de
zent, după Danemarca, România are cel             cod fiscal recent aprobat nici nu a intrat în     revizuire a strategiei de conformare fis-
mai nefavorabil raport între numărul de           vigoare şi este deja modificat, nu se poate       cală (adăugarea de noi indicatori) și a
contribuabili şi cel de beneficiari în sistemul   vorbi de predictibilitate pentru că oricât de     eficientizării elementelor de bază ale
de pensii. România are aşadar o problemă          mult ar scădea taxele şi impozitele, dacă nu      administrației fiscale (înregistrare, depu-
structurală fizică, cu prea puţini contribua-     se asigură şi predictibilitate nu se vor obţine   nere și plăţi, audit, colectarea datoriilor,
bili faţă de numărul de pensionari. Avem a        efectele scontate. Se spera ca prin noul cod      gestionarea riscurilor, servicii pentru
doua cea mai mică pondere din Europa de           fiscal să se rezolve problema predictibilităţii.  contribuabili). Comisia Europeană este
contribuabili faţă de pensionari, după            Un aspect crucial în materie de conformare        categoric dispusă să ofere asistență teh-
Danemarca. În acest context avem o cons-          voluntară este cel legat de cealaltă parte a      nică acolo unde este necesar și posibil,
trângere majoră în reducerea contribuţiilor       bugetului, în sensul în care oricât de mult       în aceste demersuri, a concluzionat
la asigurările sociale într-un context în care    am pune presiune pe contribuabil să se            Bogdan Taşnadi.
deficitul de pensii după ultima reducere se       conformeze şi oricât de mult am investi în
apropie, probabil, în 2015 la 2% din PIB.         educaţia financiară în domeniul conformă-
Dacă ne uităm şi la alte aspecte care gene-       rii pentru a crea o cultură a conformării,
rează această conformare destul de scăzută        dacă nu adresăm şi problema eficienţei
la plata taxelor şi impozitelor, Ionuţ Dumi-      cheltuielilor bugetare nu vom face absolut
tru consideră că e important şi cadrul insti-     nimic. Putem să angajăm chiar mai mult
tuţional în care discutăm. La modul gene-         decât cei 1000 de oameni pe care îi vrea
ral, cadrul instituţional din România pare        ANAF, să avem un angajat al ANAF la fie-
destul de slab în comparaţie cu mediile eu-       care contribuabil din România, să devenim
ropene. În primul rând indicele de corupţie       un stat poliţienesc şi tot nu vom avea con-
este mult mai nefavorabil în România com-         formare voluntară pentru că, atâta timp cât
parativ cu mediile europene şi chiar semni-       oamenii vor vedea că banii colectaţi la bu-
ficativ mai nefavorabil faţă de ţările din ju-    get nu sunt cheltuiţi efficient, nu îşi vor plă-
rul nostru dacă ne uităm la indicatori pre-       ti în mod voluntar taxele, ceea ce e un reflex
cum domnia legii sau efectivitatea guverna-       de apărare, legitim, explică Ionuţ Dumitru.
mentală. În mod specific pentru zona fiscală      Avem o problemă imensă de eficienţă a
şi colectarea taxelor, aplicarea corectă şi efi-  cheltuielilor bugetare.
cientă a codului fiscal şi al altor reglemen-     De asemenea, România are o problemă
tări joacă un rol crucial în această confor-      enormă de competitivitate în materie de
mare voluntară. În special în zona de colec-      infrastructură, dar şi în materie de sănătate
tare a taxelor sau de efort birocratic stăm       şi educaţie primară, lucruri care contează în
mai bine ca în anii anteriori, dar încă relativ   procesul de îmbunătăţire a conformării
slab faţă de mediile europene.                    voluntare, conchide Ionuţ Dumitru.

                                                                                                    octombrie-noiembrie 2015, ComuniC@Ții mobile
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50