Page 44 - Revista COMUNIC@TII Mobile - editia 134
P. 44

proiecte europene | Tax compliance

    anului următor.                               Există o iniţiativă a OECD, cu un set de        internaţională. Vom vedea măsuri nu
    Referitor la moralitatea taxării, în prac-    măsuri luat curând, şi ne aşteptăm ca în        doar legislative luate în această direcţie,
    tica fiscalităţii internaţionale se vorbeşte  următorii 1-2-3 ani să vedem o schimbare        în următorii 1-3 ani, inclusiv în Româ-
    de foarte multă vreme de evitarea plăţii      în mentalitatea administraţiilor financiare     nia, direct pe linia OECD, pentru că
    taxelor (tax avoidance), care este de fapt    şi a fiscului în general, dar şi schimbări le-  avem unele prevederi în legislaţia română
    un fenomen legal, dar se poate spune          gislative pentru a adresa aceste puncte de      care fac referire la OECD, cum sunt pre-
    imoral. Practic, majoritatea multinaţiona-    acţiune ridicate de către OECD, precum          ţurile la transfer sau sediul permanent,
    lelor din lume folosesc eventualele bene-     profit sharing-ul. Dacă, iniţial, acum 100      dar şi pe ruta UE, care a lansat în iunie
    ficii din comerţul internaţional, din legis-  de ani principiul fiscalităţii internaţionale   un plan de acţiune inspirat din prevede-
    laţia anumitor ţări pentru a-şi diminua ra-   a fost să se evite dubla impunere, acum se      rile OECD, la care se adaugă şi iniţiativa
    ta globală de impozit pe profit la nivelul    doreşte să se evite dubla neimpunere, prin      asupra bazei comune de impozitare la
    întregii corporaţii.                          schimbarea aceasta la nivel de fiscalitate      nivel european.

    ionuț DumiTRu - Președinte, Consiliul Fiscal

    Economia neobservată din România, cu- mult mai scăzută decât a noastră. Dacă ne foarte puţine excepţii veniturile bugetare ale

    noscută şi ca economie subterană, reprezintă uităm la veniturile României colectate ca României s-au situat la circa 33% din PIB,

    circa 28% din economia totală, alte surse procent din PIB, înţelegem de ce avem doar veniturile fiscale la 27-28% din PIB, cu

    mai conservatoare (INS) indicând o cifră de 33,4% anul trecut procent din PIB venituri menţiunea că indiferent de sistemul fiscal,

    circa 22%, inclusă în PIB. Realitatea este că bugetare totale, venituri din taxe şi impozi- cotă unică, impozit progresiv sau nivelul

    nu ştim exact cât este ponderea acesteia.     te, venituri fiscale, inclusiv contribuţiile la taxelor (taxe mai mici, taxe mai mari) în

    Important este că, în comparaţie cu alte sta- asigurările sociale de doar 27,6%, cu circa această perioadă, se pare că în România

42  te, economia neobservată din România          10-12 puncte procentuale sub mediile euro- contribuabilii cam atât sunt dispuşi să plă-
    este destul de mare, fiind generată în        pene. Mai mult decât atât, nu doar că veni- tească. Ar trebui să înţelegem de ce contri-

    special de fenomenul de evaziune fiscală. turile sunt relativ mici în momentul de faţă, buabilii României, indiferent de sistemul şi

    Comparaţia cu alte state nu ne avantajează ele au fost mici dintotdeauna. Dacă ne ui- de nivelul de taxe care se aplică, plătesc doar

    deloc, media cu alte state europene fiind tăm la evoluţia din 2000 şi până acum, cu 27-28% ca pondere din PIB. Explicaţiile

                                                                                                  sunt multiple!

                                                                                                  În primul rând, povara taxelor şi impozite-

                                                                                                  lor e în continuare relativ mare în România,

                                                                                                  pe anumite componente. E adevărat că sis-

                                                                                                  temul actual de impozitare din România

                                                                                                  este dezechilibrat pe componente, cu impo-

                                                                                                  zitare mică în zona de profit a companiilor

                                                                                                  şi venit personal, dacă ne referim la impozi-

                                                                                                  tul pe venit, dar impozitare încă relativ ma-

                                                                                                  re pe zona contribuţiilor sociale şi o impozi-

                                                                                                  tare relativ mare până acum la TVA.

                                                                                                  Aceasta va fi dintre cele mai mici din UE

                                                                                                  după reducerile succesive de TVA şi extin-

                                                                                                  derea cotelor reduse de TVA. În prezent,

                                                                                                  povara fiscală pe muncă este încă relativ

                                                                                                  mare, chiar după reducerea cu 5 puncte

                                                                                                  procentuale operată în 2014 la nivelul con-

                                                                                                  tribuţiilor la pensii de către angajatori.

                                                                                                  Suntem în continuare peste media euro-

                                                                                                  peană, dar e important de punctat faptul că

                                                                                                  dacă ne uităm la diverse nivele de venit, po-

                                                                                                  vara fiscală pe muncă pentru cei cu venituri

                                                                                                  relativ mici este încă foarte mare şi mai pre-

                                                                                                  cis, conform calculului Comisiei Europene

                                                                                                  şi ale Fondului Monetar, în zona de până la

                                                                                                  60-70% din salariul mediu venituri impozi-

                                                                                                  tarea şi povara fiscală pe muncă este cea mai

                                                                                                  mare din Europa Centrală şi de Est. Când

                                                                                                  ne ducem spre un nivel al veniturilor mai

                                                                                                  mare situaţia se schimbă şi suntem undeva

                                                                                                  pe media europeană.

                                                                                                  Dacă ne uităm la ceea ce plătesc firmele,

    octombrie-noiembrie 2015, ComuniC@Ții mobile
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49