Page 43 - Revista COMUNIC@TII Mobile - editia 134
P. 43

proiecte europene | Tax compliance

                                                    Carmen mĂRCuŞ, Consilier Economic - RCE

                                                    România nu a stat niciodată mai bine din punct
                                                      de vedere macroeconomic, dar deficitul de

                                                    colectare a TVA este printre cele mai mari din UE

Conferinţa este organizată în cadrul Semes-         Pe de o parte Comisia recomandă atingerea         spun că România nu a stat niciodată mai          41
trului european, care este instrumentul de          şi menţinerea obiectivului bugetar pe ter-        bine din punct de vedere macroeconomic,
coordonare a politicilor naţionale la nivel         men mediu (MTO), iar în acest context             cu deficitul bugetar la 1,5%, datoria publică
european şi potrivit principiului subsidia-         veniturile fiscale reprezintă un element          sub 40%, deci departe de pragul de 60%
rităţii deciziile acestor politici se iau la nivel  important al bugetului public. Pe de altă         stabilit la nivel european. În această cons-
naţional. În perioada de criză s-a observat,        parte, CE recomandă ca România să pună            trucţie, politica fiscală este primul palier
însă, că deciziile naţionale nu îşi opresc efec-    în aplicare strategia cuprinzătoare de respec-    deasupra fundaţiei, primul palier care trebu-
tele în graniţele respectivei ţări şi atunci sta-   tare a obligaţiilor fiscale şi să consolideze     ie întărit atunci când maşinăria macroeco-
tele membre ale Uniunii Europene au con-            sistemele de control pentru a combate             nomică se clatină şi primul palier care poată
venit să coordoneze mai strâns aceste poli-         munca nedeclarată. În acest mix de politici       să dăuneze unei stabilităţi macroeconomice
tici la nivel european. Una din primele             economice, politica fiscală ocupă un rol          greu dobândite în aceşti ani, cu un efort
recomandări ale UE pentru România, în               special pentru că, analogic vorbind, dacă ne      masiv atât al guvernanţilor, cât şi al popu-
2015, vizează politicile bugetare şi fiscale.       gândim în termenii unei construcţii, a unei       laţiei. Pe de altă parte politica şi conforma-
                                                    case, stabilitatea macroeconomică reprezintă      rea fiscală este unul dintre gardienii impor-
                                                    fundaţia acestei case, care trebuie să fie sufi-  tanţi ai reformelor structurale pentru sim-
                                                    cient de solidă şi sustenabilă ca să reziste      plul motiv că dacă nu sunt suficienţi bani
                                                    intemperiilor vremurilor economice.               colectaţi la buget nu se poate investi mai
                                                    Abia apoi putem vorbi de construirea etaje-       mult în domenii ca sănătate, educaţie etc.
                                                    lor, care în această analogie, sunt politicile    Evaluarea Comisiei Europene este că s-au
                                                    de educaţie, de cercetare, de sănătate şi care    înregistrat progrese în ultimii ani în privinţa
                                                    de fapt contribuie la creşterea nivelului de      mixului de taxe şi reforma în curs a ANAF,
                                                    viaţă al populaţiei. În urma celor trei acor-     dar colectarea veniturilor rămâne destul de
                                                    duri de împrumut cu CE, FMI şi BM, atât           scăzută, iar deficitul de colectare a TVA este
                                                    specialişti români, cât şi specialişti străini    printre cele mai mari din UE.

Dan BĂDin, Tax Partner                              privire la stabilitatea bugetară în anii ce vin,  grupurile de companii care activează la
Deloitte România                                    semn pe care trebuie să îl tratăm cu atenţie      nivelul Uniunii Europene. Consolidarea a
                                                    şi să ne asigurăm că mergem în direcţia po-       fost elementul care a făcut proiectul acesta
Se observă evoluţiile pozitive care s-au            trivită. Cu toţii ne dorim un sistem fiscal       să stagneze, iar acum se doreşte reînceperea
întâmplat în mediul fiscal românesc în ce           mai prietenos, mai bun, dar care în acelaţi       discuţiilor, cel puţin pe prima parte, aceea a
priveşte administrarea fiscală - vedem o            timp să ducă la îndeplinirea obiectivelor         bazei comune de impozitare pentru care se
creştere a colectării, un început de reformă a      noastre de ţară. Credem că este nevoie de         doreşte emiterea unui draft chiar în cursul
administraţiei fiscale şi o luptă mai acerbă        un astfel de proiect de ţară şi să facem o
împotriva evaziunii fiscale. Totodată, este         strategie pe termen lung în România, fisca-
clar că acest proces de reformă trebuie con-        litatea putând fi una dintre pârghiile nece-
tinuat şi consolidat, iar pentru a ajunge la o      sare îndeplinirii unei astfel de strategii.
conformare voluntară cât mai bună e nevoie          În privinţa bazei comune de impozitare,
în primul rând de o educaţie a contribuabi-         Dan Bădin a menţionat existenţa unui pro-
lului, dar şi de eforturi pe ceea ce face admi-     iect al Uniunii Europene, care a fost oprit
nistraţia fiscală.                                  acum 3 ani din cauza faptului că nu s-a
În primul rând e vorba de servicii de calitate      ajuns la un consens la nivelul UE, întrucât
pe care administraţia trebuie să le presteze        era nevoie de acordul tuturor ţărilor UE.
către contribuabil. Totodată, relaţia dintre        Acest proiect a fost repus pe tapet în iunie
administraţie şi contribuabil trebuie să fie        a.c şi se doreşte de data aceasta a fi imple-
una de colaborare, cu proceduri simple de           mentat în faze. În primul rând se doreşte a
informare a contribuabililor. În acelaşi timp,      fi definită o bază comună de impozitare şi
tot în mediul fiscal, dar extinzându-ne spre        astfel calculul de impozit pe profit să se facă
mediul bugetar, pornind de la recentele             la fel în toate ţările din Uniunea Europeană
modificări legislative unde se văd deja nişte       şi atunci diferenţa va fi făcută de rata de im-
reduceri de taxe, observăm semnul de între-         pozitare. Un al doilea pas se doreşte a fi ace-
bare ridicat de Comisia Europeană cu                la în care să se facă o consolidare pentru

                                                                                                      octombrie-noiembrie 2015, ComuniC@Ții mobile
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48