Page 43 - Revista COMUNIC@TII Mobile - editia 134
P. 43
proiecte europene | Tax compliance
Carmen mĂRCuŞ, Consilier Economic - RCE
România nu a stat niciodată mai bine din punct
de vedere macroeconomic, dar deficitul de
colectare a TVA este printre cele mai mari din UE
Conferinţa este organizată în cadrul Semes- Pe de o parte Comisia recomandă atingerea spun că România nu a stat niciodată mai 41
trului european, care este instrumentul de şi menţinerea obiectivului bugetar pe ter- bine din punct de vedere macroeconomic,
coordonare a politicilor naţionale la nivel men mediu (MTO), iar în acest context cu deficitul bugetar la 1,5%, datoria publică
european şi potrivit principiului subsidia- veniturile fiscale reprezintă un element sub 40%, deci departe de pragul de 60%
rităţii deciziile acestor politici se iau la nivel important al bugetului public. Pe de altă stabilit la nivel european. În această cons-
naţional. În perioada de criză s-a observat, parte, CE recomandă ca România să pună trucţie, politica fiscală este primul palier
însă, că deciziile naţionale nu îşi opresc efec- în aplicare strategia cuprinzătoare de respec- deasupra fundaţiei, primul palier care trebu-
tele în graniţele respectivei ţări şi atunci sta- tare a obligaţiilor fiscale şi să consolideze ie întărit atunci când maşinăria macroeco-
tele membre ale Uniunii Europene au con- sistemele de control pentru a combate nomică se clatină şi primul palier care poată
venit să coordoneze mai strâns aceste poli- munca nedeclarată. În acest mix de politici să dăuneze unei stabilităţi macroeconomice
tici la nivel european. Una din primele economice, politica fiscală ocupă un rol greu dobândite în aceşti ani, cu un efort
recomandări ale UE pentru România, în special pentru că, analogic vorbind, dacă ne masiv atât al guvernanţilor, cât şi al popu-
2015, vizează politicile bugetare şi fiscale. gândim în termenii unei construcţii, a unei laţiei. Pe de altă parte politica şi conforma-
case, stabilitatea macroeconomică reprezintă rea fiscală este unul dintre gardienii impor-
fundaţia acestei case, care trebuie să fie sufi- tanţi ai reformelor structurale pentru sim-
cient de solidă şi sustenabilă ca să reziste plul motiv că dacă nu sunt suficienţi bani
intemperiilor vremurilor economice. colectaţi la buget nu se poate investi mai
Abia apoi putem vorbi de construirea etaje- mult în domenii ca sănătate, educaţie etc.
lor, care în această analogie, sunt politicile Evaluarea Comisiei Europene este că s-au
de educaţie, de cercetare, de sănătate şi care înregistrat progrese în ultimii ani în privinţa
de fapt contribuie la creşterea nivelului de mixului de taxe şi reforma în curs a ANAF,
viaţă al populaţiei. În urma celor trei acor- dar colectarea veniturilor rămâne destul de
duri de împrumut cu CE, FMI şi BM, atât scăzută, iar deficitul de colectare a TVA este
specialişti români, cât şi specialişti străini printre cele mai mari din UE.
Dan BĂDin, Tax Partner privire la stabilitatea bugetară în anii ce vin, grupurile de companii care activează la
Deloitte România semn pe care trebuie să îl tratăm cu atenţie nivelul Uniunii Europene. Consolidarea a
şi să ne asigurăm că mergem în direcţia po- fost elementul care a făcut proiectul acesta
Se observă evoluţiile pozitive care s-au trivită. Cu toţii ne dorim un sistem fiscal să stagneze, iar acum se doreşte reînceperea
întâmplat în mediul fiscal românesc în ce mai prietenos, mai bun, dar care în acelaţi discuţiilor, cel puţin pe prima parte, aceea a
priveşte administrarea fiscală - vedem o timp să ducă la îndeplinirea obiectivelor bazei comune de impozitare pentru care se
creştere a colectării, un început de reformă a noastre de ţară. Credem că este nevoie de doreşte emiterea unui draft chiar în cursul
administraţiei fiscale şi o luptă mai acerbă un astfel de proiect de ţară şi să facem o
împotriva evaziunii fiscale. Totodată, este strategie pe termen lung în România, fisca-
clar că acest proces de reformă trebuie con- litatea putând fi una dintre pârghiile nece-
tinuat şi consolidat, iar pentru a ajunge la o sare îndeplinirii unei astfel de strategii.
conformare voluntară cât mai bună e nevoie În privinţa bazei comune de impozitare,
în primul rând de o educaţie a contribuabi- Dan Bădin a menţionat existenţa unui pro-
lului, dar şi de eforturi pe ceea ce face admi- iect al Uniunii Europene, care a fost oprit
nistraţia fiscală. acum 3 ani din cauza faptului că nu s-a
În primul rând e vorba de servicii de calitate ajuns la un consens la nivelul UE, întrucât
pe care administraţia trebuie să le presteze era nevoie de acordul tuturor ţărilor UE.
către contribuabil. Totodată, relaţia dintre Acest proiect a fost repus pe tapet în iunie
administraţie şi contribuabil trebuie să fie a.c şi se doreşte de data aceasta a fi imple-
una de colaborare, cu proceduri simple de mentat în faze. În primul rând se doreşte a
informare a contribuabililor. În acelaşi timp, fi definită o bază comună de impozitare şi
tot în mediul fiscal, dar extinzându-ne spre astfel calculul de impozit pe profit să se facă
mediul bugetar, pornind de la recentele la fel în toate ţările din Uniunea Europeană
modificări legislative unde se văd deja nişte şi atunci diferenţa va fi făcută de rata de im-
reduceri de taxe, observăm semnul de între- pozitare. Un al doilea pas se doreşte a fi ace-
bare ridicat de Comisia Europeană cu la în care să se facă o consolidare pentru
octombrie-noiembrie 2015, ComuniC@Ții mobile