Page 46 - Revista COMUNIC@TII Mobile - editia 134
P. 46
proiecte europene | Tax compliance
Attila GYORGY - Secretar de Stat, Ministerul Finanțelor Publice
re s-a reuşit o performanţă în ceea ce priveşte obţinerea unui text de
act normativ care să fie net superior calitativ, bazat şi pe alte principii
faţă de cel actual. De exemplu, prevederile din noul cod de proce-
dură fiscală care apar în cazul unui contribuabil care nu reuşeşte să îşi
plătească taxele şi impozitele - pentru că în final aceasta este diferenţa
dintre conformare şi neconformare fiscală - aduc şi o diferenţiere în-
tre un contribuabil care are de obicei un comportament onest, dar
poate într-un anumit moment nu are lichidităţi.
Nu este recomandabil să fie pus pe acelaşi palier cu un contribuabil
care îşi ascunde baza impozabilă sau altul care iniţiază activitate eco-
nomică doar pentru a face evaziune fiscală. Noul cod de procedură
fiscală face o distincţie între aceste categorii, astfel încât stabileşte ac-
cesoriile care se calculează în caz de neplată a impozitului datorat că-
tre buget, diferenţiat în cazul în care contribuabilul îşi declară şi ur-
Ministerul Finanţelor Publice consideră că prin prelevări fiscale mează să plătească cu câteva zile-luni întârziere, un alt contribuabil
ne limităm doar la partea de venituri a bugetului, deci nu facem care nu declară, un contribuabil care în urma unui control fiscal con-
referire în terminologia uzuală şi la partea de cheltuieli, însă par- ştientizează că nu a ţinut cont de o prevedere legală, dar în urma pro-
tea de prelevări fiscale cu mici excepţii se suprapune cu partea de cesului de constatare a încălcării legii fiscale îşi plăteşte impozitul sau
prelevări care sunt administrate de ANAF sau de administraţiile contribuabilul care nu doreşte să plătească.
locale în ceea ce priveşte impozitele locale. În cifre, avem umătoarea situaţie a accesoriilor: un contribuabil care
44 Aceasta înseamnă că sfera e mai mare decât cea strict a impozitelor şi declară corect, dar nu plăteşte, urmează să plătească accesorii de
putem aminti ajutoarele de stat care trebuie recuperate la buget, aju- 10,95% pe an. În cazul în care un contribuabil declară eronat din
toare de stat pe care Comisia Europeană le invalidează, fiind incom- culpă, însă plăteşte suma stabilită la termenul stabilit de organele de
patibile cu dreptul comunitar, deşi această prelevare face parte din ca- control, accesoriile sunt de 14,6%. Dacă a declarat eronat şi nu plă-
tegoria veniturilor fiscale, cu toate că nu vizează un impozit prevăzut teşte, accesoriile cresc la 36,5%. În cazul în care contribuabilul este
în Codul Fiscal. evazionist şi se înscrie în legea infracţiunii, accesoriile se apropie de
La întrebarea “de ce să ne conformăm unei culturi fiscale?“, Attila 70% anual. Prin acest mecanism diferenţiat de stabilire a accesoriilor,
Gyorgy crede că răspunsul scurt este că banii care se colectează la bu- putem deja să arătăm că ne interesează categoria de contribuabil.
get sunt folosiţi tocmai pentru a putea finanţa acele activităţi pe care În plus, ANAF are şi o evidenţă în privinţa riscurilor şi chiar în actul
le dorim şi le aşteptăm din partea statului, întrucât banii din impo- normativ elaborat recent privind cazierul fiscal s-a şi stabilit faptul că
zite sunt reorientaţi tot în economie şi în societate, cu precădere pen- înregistrările din cazier sunt unul din parametri luaţi în calcul în mo-
tru finanţarea unor activităţi precum învăţământul, sănătatea, infra- mentul în care se calculează riscul fiscal. Ulterior, ANAF va folosi
structura, cercetarea. O conformare voluntară sprijină o capacitate această informaţie pentru a stabili controalele şi frecvenţa acestora la
mai mare a statului de a finanţa anumite obiective de interes public. contribuabili şi îşi va controla resursele umane către firmele unde ris-
Gyorgy consideră foarte importantă Educaţia pentru că, cu cât reu- cul de evaziune este mai mare. Există şi o serie de acte normative care
şim să transmitem informaţiile mai corect, cu atât avem şanse mai nu vizează în mod direct conformarea în privinţa impozitelor, dar au
bune de a realiza o colectare a sumelor care sunt datorate. Scopul au- ca efect secundar această componentă. Sunt acte normative care în-
torităţii fiscale este acela de a încerca să colecteze întreaga sumă care cearcă să ghideze firmele, persoanele fizice în privinţa comportamen-
este stabilită prin legi de natură fiscală. Trebuie să găsim un echilibru tului lor financiar, ca ex. utilizarea mijloacelor de plată fără numerar.
prin care atât statul, cât şi contribuabilul să fie trataţi într-o manieră Este şi o preocupare la nivelul Uniunii Europene pentru plafonarea
similară. Dintre proiectele foarte mari amintim Codul fiscal şi Codul comisioanelor bancare la acceptarea cardurilor bancare la comercianţi
de procedură fiscală, aprobate în 2015. Codul de procedură fiscală a tocmai în ideea de a putea încuraja oamenii să folosească aceste mij-
fost rescris după ce legea care este încă în vigoare pentru 2 luni a fost loace şi indirect să se asigure un volum mai mic de numerar şi un vo-
dată în primă versiune în 2003. Categoric că în 15 ani au fost nume- lum mai mare de plăţi electronice care şi din perspectiva finanţelor
roase modificări, însă s-a simţit acum nevoia modernizării, ca urmare ajută la trasabilitatea operaţiunilor acţiunilor financiare, la o transpa-
a experienţelor şi din perspectiva administraţiei fiscale şi a contribua- renţă a lor, astfel încât riscul de fraudă fiscală este mult diminuat.
bililor, rezultante ale apariţiei unor noi factori, a unor noi tehnologii, Anul acesta a fost aprobată şi Legea 70 care plafonează utilizarea nu-
a nevoii de aliniere cu practica din alte state. merarului între operatorii economici, înlocuind o lege din 1996, care
Astfel, la rescrierea codului de procedură fiscală s-au avut în vedere 4 a devenit desuetă. Pentru legislaţia privind casele de marcat fiscale,
lucruri importante: îmbunătăţirea echilibrului în relaţia contribuabil- MFP face demersuri pentru a simplifica obligaţiile firmelor ţinând
organ fiscal, creşterea gradului de conformare a contribuabililor prin cont şi de faptul că tehnologia se dezvoltă rapid, migrându-se către o
sporirea eficienţei activităţii de administrare a impozitelor şi taxelor, memorie fiscală electronică, fapt pentru care s-au stabilit şi legi noi
corelarea prevederilor codului de procedură fiscală cu alte acte nor- prin care s-a dat voie firmelor să cumpere astfel de aparate noi.
mative şi oferirea unui text de lege cât mai clar, astfel încât interpretă- Urmează să migrăm integral spre memoria electronică, care va fi du-
rile să fie similare atât din perspectiva fiscului, cât şi a contribuabilu- blată şi de obligativitatea de a raporta în timp real informaţiile din
lui. Numărul de modificări sau de noutăţi care vin în noul cod de casa de marcat la ANAF, tot în ideea de a calcula cât mai exact riscul
procedură fiscală în comparaţie cu cel actual este de 320. Prin rescrie- fiscal al firmei respective, conchide Attila Gyorgy.
octombrie-noiembrie 2015, COmuniC@Ții mobile