Page 49 - Revista COMUNIC@TII Mobile - editia 133
P. 49
comportamentul utilizatorului | rapoarte și studii
Tinerii au o rată dublă de adoptare
a noilor tehnologii digitale
GfK România a realizat un studiu Omnibus pentru a identifica cât sunt trebui să fim atenți să nu “demarăm” prea
repede, fiindcă este nevoie de un efort
de cunoscute și utilizate noile tehnologii digitale precum smart TV, stocare conștient în educarea și în creșterea aware-
ness-ului. Apoi, din ce observăm până
în cloud, plăți de pe mobil, realitate augmentată, smartwatch sau internet acum, există viteza întâi – gradul de adop-
ție în rândul utilizatorilor de internet și
of things de către români. viteza a doua – gradul de adopție în rândul
tinerilor”, explică Andreea Coca, Digital
Televizoarele inteligente stau cel mai bine rândul tinerilor între 18 și 24 de ani. Market Intelligence Consultant GfK 47
la notorietate și grad de adopție. Aproape Rezistența cea mai mare în utilizare o România.
20% dintre românii din mediul urban întâlnim tot în rândul plăților de pe mobil După smart TV, produsul care se bucură
spun că au auzit de acest produs și îl utili- (18%), dar și în rândul autentificării bio- de cea mai mare popularitate în perioada
zează deja și peste 35% declară că au auzit metrice (18%). Puțin peste 2 procente au aceasta este smartwatch. În rândul utiliza-
și le-ar plăcea să îl folosească. Integrarea folosit până în prezent acest tip de autenti- torilor de internet din mediul urban, gra-
funcţionalității de accesare a internetului ficare, în vreme ce 14% ar folosi-o, iar dul de utilizare pentru ceasurile inteligente
dublează atractivitatea televizorului, astfel aproape două treimi nici nu au auzit de ea. este foarte mic, sub 2%. Dorința de a-l
că peste 70% dintre adolescenții între 15 și “Când vine vorba despre rezistență în fața avea însă îi animă pe mai mulți, 34% din-
17 ani își doresc un smart TV. noilor tehnologii, nu prea întâlnim diferen- tre cei chestionați.
Următoarele clasate sunt serviciile de sto- țe între segmentele de vârstă; percepțiile Remarcăm creșteri notabile și în studiile
care în cloud, utilizate de aproape 10% sunt destul de “consistente” și continuă să GfK din Europa, unde majoritatea vân-
dintre românii din mediul urban, dar pro- fie recirculate între consumatori. Nu există zărilor în piața de device-uri portabile vin
centul crește la 25% pentru cei între 18 și însă marșarier pentru tehnologiile digitale. din zona de sănătate și de fitness (aproape
24 de ani. Procente aproximativ egale întâl- Există “staționare” – până atingem o masă 60%) și din cea reprezentată de ceasurile
nim în cazul celor cărora le-ar plăcea să uti- critică familiară cu noile concepte și ar inteligente (peste 20%).
lizeze un astfel de serviciu pe viitor, pentru Studiul a fost realizat de GfK România pe
ambele segmente. un eşantion de 573 de respondenţi din me-
Pe locul al treilea în top se situează plățile diul urban, cu vârsta de peste 15 ani, în
realizate de pe mobil, dar, începând de aici, perioada 27 aprilie – 15 mai. Metoda folo-
utilizatorii încep să scadă considerabil. A- sită este cea a interviurilor față în față și are
proximativ 1 din 20 de români din mediul o marjă de eroare de+/-3%.
urban realizează plăți “în mișcare”, însă de
3 ori mai mulți și-ar dori să o facă, reiese
din studiul GfK. Utilizatorii se dublează în
4 din 10 români ar cumpăra un smartwatch smartwatch în următoarele 12 luni sunt bărbații și tinerii activi pro-
fesional din intervalul de vârstă 25-34 de ani, cu venituri personale
Doar 2% dintre netizenii din România au în pre- de peste 3.000 RON. Cele mai utile funcții ale unui smartwatch do-
zent un ceas inteligent (smartwatch), însă 4 din 10 rite de posibilii cumpărători sunt considerate a fi GPS-ul (76%), pre-
ar cumpăra unul în următoarele 12 luni, arată un cum și posibilitatea de a efectua și de a primi telefoane prin inter-
studiu realizat de către iSense Solutions. mediul ceasului (72%) sau cea a verificării pulsului și a activității fi-
zice a persoanei care poartă ceasul (72%). Următoarele ca însemnă-
Deși smartwatch-ul este considerat un produs scump, 50% dintre tate pentru utilizatori sunt posibilitatea de a trimite e-mail-uri
români îl găsesc foarte util. Potrivit studiului, peste 80% dintre ei (62%) și trimiterea de mesaje text prin intermediul ceasului (58%).
sunt familiarizați sau cel puțin au auzit de conceptul de ceas inteli-
gent (smartwatch). Apple se află pe primul loc în topul celor mai Pe de altă parte, principalele motive invocate de către cei care nu
cunoscute mărci de ceasuri inteligente în România, fiind mențio- doresc să cumpere un smartwatch sunt prețul ridicat (64%), faptul
nată de 60% dintre români, nu foarte departe situându-se Sam- că sunt mai conservatori și preferă să poarte ceasuri normale
sung, cu 58%. Totuși, în privința intenției de cumpărare, 47% ar (27%), iar 22% consideră că aceste ceasuri nu le oferă nimic în plus
achiziționa marca Samsung, față de numai 29%, pentru Apple. față de un smartphone. Mai mult, 11% consideră smartwatch-urile
Următoarele preferințe, atât ca notorietate, cât și ca dorință de achi- ca fiind o tendință trecătoare.
ziționare, sunt mărcile Sony și LG. Alte caracteristici ce stau la baza Studiul a fost realizat online de către compania iSense Solutions pe
intenției de cumpărare a unui smartwatch sunt multitudinea apli- un eșantion de 1.070 de respondenți, membri ai Panelului Research-
cațiilor existente (42%), posibilitatea comunicării cu alte persoane Romania.ro. Datele sunt reprezentative pentru persoanele cu vârsta
atunci când le este greu să utilizeze telefonul, cum ar fi cazurile în de peste 15 ani, din mediul urban din România. Rezultatele au un
care se află la volanul mașinii (38%), design-ul (37%) și durata de grad de eroare de +/-3%, la un nivel de încredere de 95%.
viață a bateriei (32%). În România, mai interesați să-și cumpere un
august-septembrie 2015, ComuniC@Ții mobile