Page 15 - Revista 130
P. 15

interviurile C@M | Sorin GRINDEANU

C@M: V-aţi gândit să creați un consiliu        aceşti 25 de ani, după revoluţie, să acţio-    de doar circa 5%, urmând ca în ultimii          13
de profesioniști ca să aduceți liderii         năm de multe ori pompieristic, la diverse      2-3 ani, să absorbim diferenţa.
industriei IT&C în jurul dvs.?                 evenimente și nu cred că acesta este cel
S.G.: O să vă spun, în exclusivitate, un       mai potrivit stil.                             C@M: La nivel european a apărut o
mini-secret. Am avut discuţii cu aproape       Lucrurile trebuie prevenite şi pregătite       nouă viziune a planului investiţional,
toţi jucătorii de pe această piaţă, lucru pe   pentru soluționare din timp. Trăim într-o      de 315 mld. de euro, care funcționează
care l-am mai făcut şi la primăria Munici-     ţară care timp de 50 de ani a fost sub im-     într-o nouă formulă, în sensul în care
piului Timişoara, unde am constituit un        presia unui Big-Brother naţional foarte        banii vin sub formă de investiţii. Aveţi
fel de Advisory Board, fără remunerații.       prezent, dar la fel de importante cum          o viziune ca MSI să devină parte a
Este foarte util și necesar un astfel de or-   sunt drepturile şi libertăţile cetăţeanului    noului plan investiţional UE?
ganism care face legătura dintre stat, din-    este şi nevoia de securitate într-un stat      S.G.: Am discutat inclusiv cu noul Co-
tre politicile pe care noi vrem să le pro-     membru NATO şi al Uniunii Europene.            misar European, care are o viziune cât se
movăm şi piaţă. Avem o industrie IT&C          Această balanţă, în concordanţă cu deci-       poate de precisă în ceea ce înseamnă
destul de dinamică, care produce plus va-      ziile Curţii Constituţionale, este o provo-    Europa din punct de vedere digital 2020
loare și locuri de muncă, iar așa cum văd      care, în primul rând pentru noi ca minis-      şi anume un continent conectat. Ceea ce
eu acest Advisory Board şi cum aş vrea să      ter de resort care gestionează din punct       ne interesează pe noi în primul rând este
fie construit, include o componenţă nu         de vedere al domeniului respectiv activi-      reducerea decalajului faţă de ţările din
doar cu marii jucători, ci şi cu cei locali,   tatea. Desigur, trebuie să fim în dialog cu    Vest, dar nu mă refer neapărat la IT&C,
chiar dacă sunt de dimensiuni mai re-          societatea civilă, dar și cu operatorii de     unde suntem extrem de competitivi.
duse. Fie că sunt grupați în clustere, iar     comunicaţii. Toate aceste lucruri trebuie      Totuși, în prezent, jumătate din populaţia
România are în prezent 8 clustere de ino-      dezbătute în Parlament nu prin ordonan-        României nu a folosit niciodată interne-
vare şi îşi trimit reprezentanţi, oricum vo-   ţă de urgenţă, ci printr-o dezbatere publi-    tul, spre deosebire de ţările din vest, unde
cea lor trebuie să se facă auzită în acest     că la care să participe cât mai mulţi, iar     ponderea este de circa 5%.
Advisory Board, pentru că dacă ne adre-        dezbaterea în Parlament să fie cât mai         Un alt exemplu ține de eCommerce, la
săm doar marilor jucători de pe piaţă, s-ar    transparentă, astfel încât ceea ce iese ca     noi doar circa 5% din populaţie a folo-
putea să avem un dezechilibru care nu          produs finit să nu fie contestabil. Impor-     sit aceste servicii, în contextul unei me-
este în folosul nici al pieţei şi nici al      tant este să se acopere cele două aspecte la   dii UE de peste 50%. Aceste decalaje se
acestor mari jucători.                         fel de importante.                             datorează și faptului că mediul politic
                                                                                              nu a explicat foarte bine ce înseamnă un
C@M: Care este poziția dvs. față de            C@M: Cum credeţi că îi veţi convinge           continent digital, cu noile sale provo-
Legea Big Brother?                             pe decidenţi de stat că IT&C este un           cări. Nu tot timpul noul este foarte
S.G.: Tot ceea ce se lucrează la nivel de      domeniu strategic când ei, din câte            bun, avem destule exemple, dar care ne
minister se lucrează în concordanţă cu         ştim, nu au consilieri de specialitate?        arată că noile tehnologii ne uşurează
deciziile Curţii Constituţionale, ale cărei    S.G.: Noi, ca ţară, ne-am dezvoltat sub        foarte mult viaţa, reduce birocraţia, dar
decizii sunt obligatorii pentru toată lu-      forma unor insule în ultimii ani 15 ani,       este foarte important să câştigăm încre-
mea. De aceea, ceea ce trebuie să produ-       pe acest domeniu. Provocarea pentru            derea populaţiei.
cem noi este pe de o parte să ajungem la       MSI este să exercite rolul de a integra, de
legi care să asigure nevoia de securitate a    a da linia directoare a proiectelor. Dacă      C@M: Care credeţi că este cea mai
cetăţeanului, care nu trebuie, însă, să fie    analizăm, de exemplu, proiectele europe-       mare provocare a mandatului dvs.?
mai puternică decât drepturile și libertă-     ne, unele dintre ele gestionate de MSI,        S.G.: Am mai multe, dar cred că cea mai
țile cetăţeanului. Aşa cum am spus în          altele de alte instituţii, ministere sau       mare, şi nu doar a mea, ci şi a celor care
audierile pe care le-am avut în Comisie,       agenţii, există senzaţia, de foarte multe ori  vor urma mandatului meu, este să îi dea
în decembrie 2014, trebuie să găsim acea       reală, că proiectele s-au dezvoltat haotic,    acestui minister rolul pe care trebuie să îl
balanţă între nevoia de securitate şi drep-    fără a fi integrate într-o politică comună     aibă în politicile guvernamentele în acest
turile şi libertăţile cetăţeanului, care sunt  IT&C. Rolul ministerului ar trebui să fie      domeniu. Sigur, pe hârtie e valabil acest
la fel de importante. În momentul în care      de a crea cadrul pe care trebuie să ne dez-    lucru, dar real, faptic, ne lovim de dezvol-
găsim această formulă echilibrată este         voltăm, iar toate celelalte instituţii să se   tări insulare, şi atunci întărirea rolului
obligatoriu ca forma acestui pachet de         poată dezvolta separate, dar în structura      Ministerului pentru Societatea Informa-
legi să fie în concordanţă cu toate deci-      acestui cadru. Cred că strategia pe care       ţională cred că e cea mai mare provocare
ziile Curţii Constituţionale şi în concor-     noi o s-o aprobăm în perioada imediat          pe care poate să o aibă un ministru, ori-
danţă cu deciziile Curţii Europene de          următoare va oferi acest cadru, întrucât a     care ar fi el, pe termen scurt, mediu şi
Justiţie şi a Directivelor Comisiei Euro-      fost gândită ca parte a strategiei europene.   chiar lung. Deocamdată, pe termen scurt,
pene. Aceasta este viziunea mea.               Îmi doresc ca în luna martie să lansăm         prioritatea este adoptarea Strategiei pen-
Am fost feriţi (de structurile interne) până   ghidurile de finanțare. Statul român a         tru România 2020.
acum de evenimente care, iată, s-au petre-     pierdut anii de început pe vechiul exerci-
cut deja în Uniunea Europeană, în ultima       ţiu bugetar 2007-2014, întrucât în anii        Info Video
perioadă, inclusiv în apropierea Româ-         2007, 2008, 2009 nu s-a făcut nimic,           Video-interviul realizat cu dl. Ministru
niei, în Bulgaria, și mă refer la atacurile    abia prin 2010 au început primele proiec-      Sorin Grindeanu poate fi vizionat accesând
teroriste. Totuși, am fost obişnuiţi în        te, ca în 2012 să avem rată de absorbție       platforma TelecomTV la www.telecomtv.ro

                                                                                                   februarie-martie 2015, CoMUNIC@ȚII Mobile
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20