Page 18 - Revista 130
P. 18
strategii și politici | UE vs USA
de ce are nevoie Europa
de o piață unică digitală?
Eric Schmidt, președintele executiv al GooGle, E timpul pentru acțiune! În loc de a face valuri în jurul schimbă-
provoacă forumurile europene, dornic parcă să concu- rilor tehnologice, mai bine s-ar trece la fapte pentru că lipsa de
reze cu o europă digitală care să îi stârnească și mai acțiune va genera riscuri pentru economia europeană. E nevoie de
mult instinctele în lupta tehnologică. Analiza sa despre un leadership puternic. Comisarul european Neelie Kroes a avut
viitorul europei digitale, pe care a prezentat-o Comisiei curajul să promoveze noile idei, chiar dacă acestea perturbă indus-
europene, ne-a stârnit atenția pentru că este o lecție de triile existente. În momentul în care un tribunal belgian a dat ver-
dictul de interzicere a serviciului über, prin care se oferă cetățeanului
viață în mic - o privire de ansamblu, obiectivă, pragma- un serviciu de partajare a taxiului cu alt client, ea a luat o poziție
tică, cu sânge rece, cu analiza punctelor forte și a celor fermă: „Nu putem face față acestor provocări doar ignorându-le,
intrând în grevă sau prin încercarea de a interzice aceste inovații în
slabe, cu idei și soluții, cu Do and Don‘t... Ce mai, vor- viața noastră”.
bește pe șleau americanul tipic, care nu își ascunde sfa-
16 turile, care vrea rezultate... aici și acum!
Vă prezentăm mai jos viziunea șefului Google despre Pe un continent care își caută speranța economică, Internetul
piața digitală unică a europei, pornind de la stringența reprezintă principalul motor de creștere. Potrivit OEcd, mediul
și beneficiile apariției acesteia. online generează 13% din producția economică și reușește să ducă
la apariția a noi companii, noi locuri de muncă și noi oportunități.
Inovarea nu este facilă. Este nevoie de curaj pentru a În timp ce numeroase industrii tradiționale se confruntă cu vremuri
experimenta și a promova o idee nouă și determinare grele, companiile de Internet investesc miliarde în noi birouri,
pentru a-i asigura utilizarea pe scară largă. Europa a centre de dezvoltare și laboratoare de cercetare.
excelat întotdeauna la partea asta. radio-ul, televiziunea, Internetul reduce costurile, crește accesul la piețe și simplifică de-
standardul GSm pentru a doua generație de
mersurile începerii unei afaceri mai mult ca oricând.
comunicații mobile, toate își au originea în Întreprinderile mici și mijlocii, cu site-uri și
Europa. Însă succesul din trecut nu este o marketing online, se dezvoltă de patru ori
certitudine pentru cel din viitor și nu mai repede decât cele fără. Companiile
poate asigura continuarea lungii tradiții care adoptă mediul digital, generea-
de inovare în Europa, crede Schmidt. ză, în medie, cu 9% mai multe
venituri prin intermediul active-
Noile tehnologii necesită mai mult lor existente, iar rentabilitatea
asumarea riscurilor și capacitatea de lor o surclasează cu 26% pe a
a lansa noi produse, rapid și la celor non-digitale. În cazul în
scară largă. Nu există nici o îndo- care piața unică europeană
ială că Europa este gata să îmbrăți- devine cu adevărat și complet
șeze lumea nouă, digitală. digitală, beneficiile macro-
Cetățenii săi au educația, compe- economice ar fi enorme.
tențele și ambiția necesare pentru a Reforma ar putea ridica PIB-
crea companii de tehnologie de ca- ul UE cu cel puțin 4% până
libru, care să asigure creștere eco- în 2020, generând creșteri
nomică și locuri de muncă. suplimentare de până la 250 de
În același timp, Europa are nevoie de miliarde de euro. Afacerile digi-
reformă și de crearea unei piețe digitale tale europene nu ar mai trebui să
unice în adevăratul sens al cuvântului. obțină licențe individuale pentru a
Acest lucru va oferi antreprenorilor europeni opera în 28 de țări diferite. Dacă se
motivația pentru a investi și capacitatea de a se elimină barierele de reglementare, start-up-
impune rapid la scară globală. Va fi nevoie de multă urile ar putea accesa în mod direct o jumătate de
voință politică care să sprijine aceste schimbări și să miliard de consumatori europeni, adică o piață care e mai
asigure succesul start-up-urilor în Europa. mare decât cea a SUA, unde companiile de tehnologie au
februarie-martie 2015, ComUniC@Ții mobile