Page 13 - Planul de investitii strategice pentru Europa
P. 13
Consiliul European este invitat să aprobe propunerea privind crearea unei rezerve de
proiecte la nivelul UE și consolidarea asistenței tehnice prin intermediul unei „Platforme”
de consiliere în materie de investiții, care să fie pusă în practică până în luna iunie 2015.
3.1. La nivelul UE va fi stabilită o rezervă de proiecte
Pentru o serie de părți interesate, principala preocupare nu este lipsa de finanțare, ci impresia
că nu există proiecte viabile. Cu toate acestea, potrivit activității inițiale a „Grupului operativ
pentru investiții” (desfășurată în comun de BEI și de Comisie, împreună cu statele membre, și
care ar trebui să se soldeze cu publicarea unui raport înainte de sfârșitul anului), există un
număr considerabil de proiecte potențial viabile ce se pretează la investiții la nivelul UE.
Acestea fiind spuse, de multe ori, investitorii privați nu sunt conștienți de potențialul acestor
proiecte și au rețineri să facă investiții de unii singuri, dată fiind natura intrinsec complexă a
acestor proiecte și lipsa de informații necesare în vederea evaluării adecvate a riscurilor. Acest
lucru este valabil în special pentru proiectele de investiții pe termen lung, de mare anvergură
în infrastructură.
Pentru ca investițiile să poată fi realizate este absolut necesar să se efectueze evaluări
independente și transparente care să poată confirma dacă un proiect este viabil din punct de
vedere economic și, mai ales, dacă acesta îndeplinește toate cerințele de reglementare și
administrative relevante. O mai mare transparență și o mai bună înțelegere a riscurilor va
contribui la atragerea și la deblocarea investițiilor private.
Împreună cu statele membre, „Grupul operativ pentru investiții” efectuează un prim exercițiu
de examinare a proiectelor potențial viabile care au o relevanță europeană. Comisia consideră
că aceste lucrări ar trebui să continue permanent la nivelul UE, pentru a contribui la
identificarea și la deblocarea proiectelor-cheie de investiții de importanță europeană, precum
și pentru a informa cu regularitate investitorii asupra gradului de pregătire a diferitelor
proiecte. Băncile naționale de promovare ar putea contribui în mod util la aceste lucrări.
În acest context, ar trebui să fie stabilită o rezervă de proiecte de importanță europeană, cu
13
potențial investițional . Lista proiectelor ar fi dinamică și s-ar baza pe o serie de criterii
economice simple și recunoscute. Ar urma să se adauge în mod constant noi proiecte, în timp
ce altele ar fi eliminate pe parcurs. Acest lucru nu înseamnă că orice proiect din rezerva
europeană ar trebui să fie sau va fi finanțat în cadrul planului sau prin intermediul noului fond,
ci că aceasta va permite investitorilor publici și privați să aibă acces la informații relevante și
transparente. Lista proiectelor evaluate și a celor neevaluate ar trebui pusă la dispoziția
publicului pe un site internet, care, la rândul său, ar putea fi conectat la liste similare de la
nivel național și regional.
Cu timpul, acest demers ar putea duce la un sistem de certificare europeană pentru proiecte de
investiții viabile care îndeplinesc anumite criterii. O asemenea certificare ar putea fi folosită
ulterior de către BEI și de băncile naționale de promovare pentru a atrage investitori privați.
Acest lucru ar fi util pentru a furniza o „etichetă de credibilitate” clară pentru proiectele de
investiții europene. Aceasta este, de asemenea, în concordanță cu eforturile depuse la nivel
mondial în contextul G20 pentru a împărtăși bunele practici în materie de proiecte de
investiții.
13 Consiliul European din 23-24 octombrie 2014 „a salutat instituirea unui grup operativ, condus de Comisie și
de BEI, în vederea identificării unor acțiuni concrete de stimulare a investițiilor, inclusiv a unei rezerve de
proiecte potențial viabile relevante la nivel european care să fie realizate pe termen scurt și mediu.”
13
proiecte la nivelul UE și consolidarea asistenței tehnice prin intermediul unei „Platforme”
de consiliere în materie de investiții, care să fie pusă în practică până în luna iunie 2015.
3.1. La nivelul UE va fi stabilită o rezervă de proiecte
Pentru o serie de părți interesate, principala preocupare nu este lipsa de finanțare, ci impresia
că nu există proiecte viabile. Cu toate acestea, potrivit activității inițiale a „Grupului operativ
pentru investiții” (desfășurată în comun de BEI și de Comisie, împreună cu statele membre, și
care ar trebui să se soldeze cu publicarea unui raport înainte de sfârșitul anului), există un
număr considerabil de proiecte potențial viabile ce se pretează la investiții la nivelul UE.
Acestea fiind spuse, de multe ori, investitorii privați nu sunt conștienți de potențialul acestor
proiecte și au rețineri să facă investiții de unii singuri, dată fiind natura intrinsec complexă a
acestor proiecte și lipsa de informații necesare în vederea evaluării adecvate a riscurilor. Acest
lucru este valabil în special pentru proiectele de investiții pe termen lung, de mare anvergură
în infrastructură.
Pentru ca investițiile să poată fi realizate este absolut necesar să se efectueze evaluări
independente și transparente care să poată confirma dacă un proiect este viabil din punct de
vedere economic și, mai ales, dacă acesta îndeplinește toate cerințele de reglementare și
administrative relevante. O mai mare transparență și o mai bună înțelegere a riscurilor va
contribui la atragerea și la deblocarea investițiilor private.
Împreună cu statele membre, „Grupul operativ pentru investiții” efectuează un prim exercițiu
de examinare a proiectelor potențial viabile care au o relevanță europeană. Comisia consideră
că aceste lucrări ar trebui să continue permanent la nivelul UE, pentru a contribui la
identificarea și la deblocarea proiectelor-cheie de investiții de importanță europeană, precum
și pentru a informa cu regularitate investitorii asupra gradului de pregătire a diferitelor
proiecte. Băncile naționale de promovare ar putea contribui în mod util la aceste lucrări.
În acest context, ar trebui să fie stabilită o rezervă de proiecte de importanță europeană, cu
13
potențial investițional . Lista proiectelor ar fi dinamică și s-ar baza pe o serie de criterii
economice simple și recunoscute. Ar urma să se adauge în mod constant noi proiecte, în timp
ce altele ar fi eliminate pe parcurs. Acest lucru nu înseamnă că orice proiect din rezerva
europeană ar trebui să fie sau va fi finanțat în cadrul planului sau prin intermediul noului fond,
ci că aceasta va permite investitorilor publici și privați să aibă acces la informații relevante și
transparente. Lista proiectelor evaluate și a celor neevaluate ar trebui pusă la dispoziția
publicului pe un site internet, care, la rândul său, ar putea fi conectat la liste similare de la
nivel național și regional.
Cu timpul, acest demers ar putea duce la un sistem de certificare europeană pentru proiecte de
investiții viabile care îndeplinesc anumite criterii. O asemenea certificare ar putea fi folosită
ulterior de către BEI și de băncile naționale de promovare pentru a atrage investitori privați.
Acest lucru ar fi util pentru a furniza o „etichetă de credibilitate” clară pentru proiectele de
investiții europene. Aceasta este, de asemenea, în concordanță cu eforturile depuse la nivel
mondial în contextul G20 pentru a împărtăși bunele practici în materie de proiecte de
investiții.
13 Consiliul European din 23-24 octombrie 2014 „a salutat instituirea unui grup operativ, condus de Comisie și
de BEI, în vederea identificării unor acțiuni concrete de stimulare a investițiilor, inclusiv a unei rezerve de
proiecte potențial viabile relevante la nivel european care să fie realizate pe termen scurt și mediu.”
13