Page 8 - Planul de investitii strategice pentru Europa
P. 8
Graficul 2: Noul Fond european pentru investiții strategice – structura inițială (doar UE)
Garanția UE Alte posibile
contribuții
publice și
16 mld EUR* 5 mld EUR private
Fondul european pentru investiții
strategice
21 mld EUR
16 mld EUR 5 mld EUR
x 15
Investiții pe termen lung IMM-uri și întreprinderi cu capitalizare
medie
cca 240 mld EUR cca 75 mld EUR
Total suplimentar în 2015-17:
cca 315 mld EUR**
* garanție de 50 % = 8 mld EUR provenite din Mecanismul pentru interconectarea Europei (3,3), programul
Orizont 2020 (2,7) și marja de buget (2)
** Fără contribuțiile inițiale ale UE utilizate drept garanție: 307 mld EUR
Garanția UE va fi susținută de fondurile UE existente din marja de flexibilitate a bugetului
UE, Mecanismul pentru interconectarea Europei și programul Orizont 2020. Datorită noului
fond, impactul acestor instrumente existente ale UE asupra economiei reale va fi multiplicat,
față de rezultatele pe care le-ar fi obținut altfel. Toate intervențiile Fondului european pentru
investiții strategice vor face obiectul procedurilor de aprobare stabilite în materie de ajutoare
7
de stat .
Rolul fondului este de a asigura o capacitate mai mare de asumare a riscurilor și de a mobiliza
investiții suplimentare, în principal din surse private, dar și din surse publice, în anumite
sectoare și domenii, care sunt descrise mai jos.
Estimăm că fondul ar putea atinge un efect multiplicator global de 1:15 în investiții reale în
economie, având în vedere că va oferi o capacitate inițială de asumare a riscurilor care îi va
permite să furnizeze fonduri suplimentare și să atragă mai mulți investitori care să i se alăture,
7 Pentru a asigura faptul că investițiile în proiecte de infrastructură și de alt tip sprijinite în cadrul acestei
inițiative sunt conforme cu normele în materie de ajutoare de stat, proiectele ar trebui să vizeze nevoile
nerezolvate (de exemplu, să nu dubleze infrastructura existentă), să atragă cât mai multe finanțări private posibil
și să evite producerea unui efect de evicțiune al proiectelor finanțate din fonduri private. Proiectele care
beneficiază de sprijin ar trebui, în general, să fie deschise tuturor utilizatorilor, inclusiv operatorilor concurenți,
în condiții echitabile, rezonabile și adecvate, astfel încât să se evite crearea de bariere în calea intrării pe piață.
Pentru a maximiza impactul acestor investiții, Comisia va formula o serie de principii fundamentale, destinate
evaluării ajutoarelor de stat, pe care proiectele vor trebui să le respecte pentru a fi eligibile să primească sprijin în
temeiul Fondului european pentru investiții strategice. Dacă un proiect îndeplinește aceste criterii și primește
sprijin din partea fondului, orice sprijin național complementar va fi evaluat în conformitate cu o procedură
simplificată și accelerată de evaluare a ajutoarelor de stat, în care singurul element suplimentar care trebuie
verificat de Comisie va fi proporționalitatea sprijinului public (absența supracompensării).
8
Garanția UE Alte posibile
contribuții
publice și
16 mld EUR* 5 mld EUR private
Fondul european pentru investiții
strategice
21 mld EUR
16 mld EUR 5 mld EUR
x 15
Investiții pe termen lung IMM-uri și întreprinderi cu capitalizare
medie
cca 240 mld EUR cca 75 mld EUR
Total suplimentar în 2015-17:
cca 315 mld EUR**
* garanție de 50 % = 8 mld EUR provenite din Mecanismul pentru interconectarea Europei (3,3), programul
Orizont 2020 (2,7) și marja de buget (2)
** Fără contribuțiile inițiale ale UE utilizate drept garanție: 307 mld EUR
Garanția UE va fi susținută de fondurile UE existente din marja de flexibilitate a bugetului
UE, Mecanismul pentru interconectarea Europei și programul Orizont 2020. Datorită noului
fond, impactul acestor instrumente existente ale UE asupra economiei reale va fi multiplicat,
față de rezultatele pe care le-ar fi obținut altfel. Toate intervențiile Fondului european pentru
investiții strategice vor face obiectul procedurilor de aprobare stabilite în materie de ajutoare
7
de stat .
Rolul fondului este de a asigura o capacitate mai mare de asumare a riscurilor și de a mobiliza
investiții suplimentare, în principal din surse private, dar și din surse publice, în anumite
sectoare și domenii, care sunt descrise mai jos.
Estimăm că fondul ar putea atinge un efect multiplicator global de 1:15 în investiții reale în
economie, având în vedere că va oferi o capacitate inițială de asumare a riscurilor care îi va
permite să furnizeze fonduri suplimentare și să atragă mai mulți investitori care să i se alăture,
7 Pentru a asigura faptul că investițiile în proiecte de infrastructură și de alt tip sprijinite în cadrul acestei
inițiative sunt conforme cu normele în materie de ajutoare de stat, proiectele ar trebui să vizeze nevoile
nerezolvate (de exemplu, să nu dubleze infrastructura existentă), să atragă cât mai multe finanțări private posibil
și să evite producerea unui efect de evicțiune al proiectelor finanțate din fonduri private. Proiectele care
beneficiază de sprijin ar trebui, în general, să fie deschise tuturor utilizatorilor, inclusiv operatorilor concurenți,
în condiții echitabile, rezonabile și adecvate, astfel încât să se evite crearea de bariere în calea intrării pe piață.
Pentru a maximiza impactul acestor investiții, Comisia va formula o serie de principii fundamentale, destinate
evaluării ajutoarelor de stat, pe care proiectele vor trebui să le respecte pentru a fi eligibile să primească sprijin în
temeiul Fondului european pentru investiții strategice. Dacă un proiect îndeplinește aceste criterii și primește
sprijin din partea fondului, orice sprijin național complementar va fi evaluat în conformitate cu o procedură
simplificată și accelerată de evaluare a ajutoarelor de stat, în care singurul element suplimentar care trebuie
verificat de Comisie va fi proporționalitatea sprijinului public (absența supracompensării).
8