Page 53 - Revista COMUNIC@TII Mobile Nr. 146
P. 53
tendințe | e-commerce
Tendinţelecomerţuluielectronicîn2018
Piața de e-commerce se dezvoltă constant, România
înre gistrând cea mai mare creștere la nivel european,
conform raportului european privind comerţul electro -
nic publicat în 2017 de organizaţia Ecommerce
Europe. În acest context, compania PayU schiţează câ -
teva dintre tendinţele comerţului electronic pentru anul
în curs, principalele concluzii fiind că un business de
suc ces în e-commerce trebuie să țină cont de legis la ția în
vigoare, să privească în perspectivă spre extin de rea in -
ter națională, să adopte canale și metode noi de pro mo -
vare și să aibă alături parteneri de încredere.
Iată câteva linii directoare pentru 2018:
1. Provocări legislative
În 2018, comercianții români trebuie să aplice noile schimbări
legislative impuse de Uniunea Europeană. Este vorba în special de 51
GDPR, noul regulament european privind protecția datelor per so -
nale care va intra în vigoare (și) în România începând cu data de
25 mai 2018. Din acel moment, antreprenorii online vor trebui să de cumpărare complet nouă și permite analiza comportamentului
obțină acordul pentru folosirea datelor cu caracter personal ale consumatorilor. Aplicarea unor soluții precum chatbots, cabine de
consumatorilor, aceștia din urmă putând să anuleze acordul în probă virtuale sau alte modalități de testare virtuală a produselor ar
orice moment. Printre altele, vor fi obligatorii păstrarea unei evi - putea deveni în curând un standard în comerțul electronic.
dențe a activităților de procesare a datelor cu caracter personal,
informarea clienților cu privire la elaborarea de profile pe baza 4.Mobilul este în continuare ,,rege”
acestor date și comunicarea scopului prelucrării acestor date. În cazul în care un magazin online nu are site-ul ajustat pentru
dispozitivele mobile, 2018 este ultimul moment pentru a face
2.Comerțul transfrontalier acest lucru. Ultimele statistici arată că aproximativ 70% din vizi te -
Comerțul transfrontalier se extinde din ce în ce mai mult. 55% le pe site-uri se fac de pe mobil în detrimentul desktop-ului, în
dintre românii care cumpără online au achiziționat deja produse creștere cu 20% față de anul 2016, conform raportului pieței de
de pe site-uri din alte țări. Motivul principal pentru care aleg să e-commerce 2017, GPeC. Magazinele online ar trebui să ia în
cumpere din afara țării ține de ofertele pe care le găsesc aici. Peste considerare nu doar realizarea unui site ,,mobile friendly”, ci și
7 din 10 cumpărători online români declară că aleg să cumpere asigurarea unor metode de plată convenabile pentru utilizatori
din afara țării datorită ofertelor mai bune sau a brandurilor pe care de pe dispozitivele mobile, așa cum este plata cu un singur click.
nu le găsesc local, în timp ce 6 din 10 menționează că prețurile
mai accesibile sunt un factor decisiv în acest caz. ,,În același timp, 5. Noul rol al canalelor de socializare
ma gazinele online din România sunt atractive pentru clienții stră - În 2017 platformele sociale au încetat să aibă doar rol de comu ni -
ini. Anul trecut, top 3 categorii din care s-au achiziționat produse care și au descoperit potențialul pieței de e-commerce, oferindu-le
sau servicii de pe platformele locale cu carduri emise în afara țării utilizatorilor posibilitatea de a cumpăra de pe platformele lor. Din
sunt bilete de avion, telecom și marketplace-uri. Comercianții noiembrie 2017, Facebook a lansat propria platformă de cumpă ra -
români trebuie să privească acest lucru ca pe o oportunitate pe care re care permite utilizatorilor să își vândă aici direct produsele. Este
să o ia în calcul în strategia lor de extindere a business-ului. Iar posibil ca în 2018 marketplace-ul Facebook să se consolideze pe
alegerea unui partener de plată de încredere atât la nivel local, cât piață, atrăgând noi vânzători din actualele marketplace-uri.
și internațional va face diferența în a le susține acest demers.”
comentează Marius Costin, Country Manager PayU România. 6.Portofoliu variat de metode de plată
În 2017, 4 din 10 utilizatori de internet din mediul urban au făcut
3.Inteligența artificială pentru toți cumpărături online cel puțin lunar. În contextul în care din ce în
În 2017, cele mai recente instrumente tehnologice precum AI (in - ce mai multe persoane cumpără online, este important ca magazi -
te ligența artificială), AR (realitatea augmentată) sau VR (realitatea ne le să le ofere posibilitatea de a plăti cu ce au în buzunar.
virtuală) au fost utilizate în principal de marii jucători de pe piața Procentul plăților online din totalul plăților a cunoscut cea mai
de e-commerce, în special din domeniul FMCG. Aplicarea lor în mare creștere în ultimul an, ajungând la 12-14%. În acest trend
departamentele de marketing permite o mai mare personalizare a ascendent, un portofoliu variat de metode de plată devine o
unei oferte a magazinului online, le oferă utilizatorilor o experiență condiție obligatorie.
februarie-martie 2018, COMUNIC@ȚII Mobile