Page 24 - Revista COMUNIC@TII Mobile - editita 131
P. 24
Gabriel GHiȚĂ, Business development
manager Cee masterCard
mircea BeJu, director NFC (Near Field
Communications) a avut o
network deployment & evoluție mai lentă decât ne-am
fi așteptat sau ne-am fi dorit,
Technology enterprise dar anul acesta, la Mobile
World Congress au fost anun-
22 Solutions Vodafone țate câteva dezvoltări majore în
românia acest sens, chiar dacă în lipsa
jucătorului major de astăzi în
De la lansarea Supernet 4G, în luna sep- materie de NFC, care este
tembrie 2014, traficul total de date în re- Apple. Compania americană a
țeaua Vodafone a crescut cu 60%. anunțat, însă, recent, că se va
Traficul de date 4G a crescut de peste 5,5 orienta către o nouă zonă, cea
ori în aceeași perioadă. Vânzările de a experienței utilizatorului. La
smartphone-uri 4G au crescut de 4 ori rândul său, Samsung a prezen-
de la an la an, iar 57% din smartphone- tat la MWC serviciul Samsung
urile vândute sunt dispozitive 4G. Pay, care vine cu ceva diferit
Vodafone asigură acoperire 4G de 100% față de Apple, prin faptul că
în capitalele de județ și în București. De integrează în telefon o moda-
asemenea, oferă servicii 4G+ în 6 orașe litate de plată fără provizio-
mari, respectiv în București, Brașov, Cluj, narea datelor de la distanță, un
Timișoara, Iași și Ploiești, iar portofoliul lucru care probabil îi va ajuta
de dispozitive 4G+ include deja 4 tipuri câștige cotă de piață în SUA.
de terminale. Vodafone mizează, în pre- Totodată, Google a anunțat o
zent, și pe întreprinderile mobile, cu ser- nouă variantă a sistemului de
vicii de telefonie IP, audioconferință, plăți, punând la dispoziția
WiFi, RedSpot, VDI (Virtual Desktop In- partenerilor săi un sistem prin
frastructure), BYOD (Bring Your Own De- care să-și poată integra propriile modalități de plată cu sistemul de operare, construit și pe expe-
vices), managementul flotei auto, supra- riența sa de anul trecut în Host Card Emulation, care câștigă teren și devine cea de-a treia
veghere IP video și videoconferință. În metodă majoră ce permite plăți cu telefonul în sistemul NFC.
segmentul IoT și La rândul lor, ceasurile care pot fi folosite pentru plăți există de ceva vreme pe piață,
M2M, soluțiile Master Card fiind prima companie care le-a avut ca produse certificate, acum 5 – 6 ani.
Vodafone vi- Deocamdată, însă, acestea nu sunt un element central al plăților. Noi avem în dezvoltare
zează industrii un sistem de plăți care să utilizeze telefoane sau tablete pentru interacțiunea comerciantu-
precum auto, lui cu un sistem de merchand-management. Acest sistem va fi integrat cu terminale de
energetică, lo- plată prin care consumatorii să poată face plăți cu cardul. În prezent, pe piață se înregis-
gistica transpor- trează 14,5 – 14,7 milioane de carduri. Numărul de plăți crește foarte repede de la un an
turilor, industrie, la altul, dar totuși, infrastructura de acceptare este încă acolo unde era și acum 3 – 4 ani și
sănătate, elec- crește foarte lent. Aici, o mare parte din problemă ține de fiscalizare. Chiar dacă nu sunt
tronice și elec- foarte exacte, părerea generală a specialiștilor este că în piață vorbim de aproximativ
trocasnice și 400.000 de case de marcat active, în timp ce POS-uri de plată sunt în jur de 130.000.
smart cities. Așadar, cel puțin jumătate din locațiile comerciale nu au POS-uri. Un POS standard costă
250 – 300 de euro, iar imobilizarea banilor în acele POS-uri reprezintă pentru bănci un
cost mare la un volum mic de plăți. Singurul mod în care ar putea să instaleze acele POS-
uri ar fi să perceapă un comision foarte mare sau o taxă pe lună, ceea ce nu este fezabil
pentru comerciant. Așadar, aici am găsit o zonă de întrepătrundere între telefonul mobil și
plăți, în sensul că putem scădea costurile echipamentului de plată prin integrarea acestuia
cu un telefon. Sau, poate și mai bine, pe acel telefon sau pe minitabletă, comerciantul
poate să ruleze și un soft de gestiune. Există în acest moment un model pe piață, cu
costuri relativ mici, iar segmentul este foate încurajator.
Pentru fiscalizarea economiei noastre, o interacțiune de acest gen ar fi extrem de utilă,
pentru că ar aduce plățile electronice în zone în care astăzi nu pot ajunge. O bună parte
din tehnologiile de plată sunt cumva construite împreună cu operatorii telecom. Desigur,
aprilie-mai 2015, ComuniC@Ții mobile