Page 29 - Revista 107
P. 29
parteneriate, M&A wireless intelligence
ARPU mobil scadecu 20% în Europa
Până în prezent traficul de date mobile în scăderii preţurilor la
Europa nu a reuşit să compenseze scăderea serviciile de voce şi a
drastică a veniturilor din serviciile mobile impactului reglemen tă -
de voce, reiese dintr-o analiză recentă a ce - rilor. Media veniturilor
lor de la Wireless Intelligence. Astfel, un nou din serviciile de voce pe
studiu arată că ARPU mobil înregistrat în cele mai mari patru
cele 27 de ţări ale Uniunii Europene pieţe euro pene în care
(UE27) a scăzut ccuu 2200%% în ultimii trei ani, ope rează Vodafone
în medie de la 25 euro în 2007, la 20 euro (Ger mania, Italia, Spa -
în 2010. Această scădere a fost cauzată, în nia, Marea Britanie) a
principal, de diminuarea continuă a preţu - scă zut cu 4% între 2008
lui mediu pe minut al apelurilor de voce, şi 2010, cea mai mare
care s-a redus de la 0,16 euro, la 0,14 euro scădere înregis trân du-se
pe cele 27 de pieţe mobile din UE, în peri - în Marea Britanie, res -
oada analizată. pec tiv 8%. Acest lucru a
În timp ce principalii operatori europeni au fost parţial compensat,
semnalat o creştere a traficului de date mo - în aceeaşi perioadă, de
bi le ca un instrument-cheie de com pen sare creşterea cu 8% a veni -
a acestor scăderi, analiza Wireless Intelli - aproximativ 6 euro. Între timp, ARPU din turilor din serviciile non-voce - inclusiv o
gence a arătat că, în final, creşterea venitu - datele mobile s-a dublat la mai puţin de 3 creş tere de 15% pe date. Însă, în timp ce
rilor din serviciile non-voce a ajutat la euro, dar încă reprezintă sub 15% din acest lucru a însemnat că veniturile Vodafone
stabilizarea ARPU, dar nu compensează, valoarea totală a ARPU. din serviciile non-voce reprezintă o medie de
încă, întrutotul scăderea veniturilor din 33% din totalul veniturilor din servicii pe
serviciile de voce. Veniturile non-voce cele patru pieţe principale europene (com pa -
(inclusiv mesagerie) au crescut cu doar rativ cu 26% acum doi ani), creşterea pe
1 euro, în medie, în ultimii trei ani, la Majoritatea marilor operatori europeni au date nu a fost suficientă pentru a com pen sa
acum în centrul strategiilor de creştere tra - scăderea veniturilor din voce. La Voda fone
menţinerea unei concurenţe adecvate pe ficul de date mobile, ajutat în multe cazuri Germania, de exemplu, veni tu rile din
piaţa americană. „Condiţiile de reglementare de penetrarea tot mai mare a smartphone- serviciile de voce au scăzut cu 404 milioane
ar putea impune AT&T să renunţe la active în urilor. De exemplu, Vodafone a observat că lire sterline între 2009-2010, însă veniturile
anumite părţi ale SUA, acolo unde afacerea în cazul său penetrarea smartphone-urilor non-voce au crescut cu numai 225 milioane
ar putea duce la o concentrare excesivă a în Europa a ajuns acum la 17% şi aproape lire sterline.
pieţei”, a precizat Roberts, adăugând că ar Vodafone nu este singurul exemplu în acest
putea fi stabilite şi drepturile de acces pen - sens, pentru că şi alţi mari operatori mobili
tru jucătorii mai mici la spectrul de frecvenţe din Europa raportează tendinţe similare.
şi la staţiile de bază. Astfel, veniturile non-voce ale Orange Franţa
Mark Newman, director de cercetare la au reprezentat 31% din ARPU în 2010, în
Informa, adaugă că, dintr-o perspectivă creştere cu 10% faţă de 2008; ARPU din
europeană, vânzarea T-Mobile ar transforma serviciile de date şi mesagerie a ajuns la 120
Deutsche Telekom „într-o companie pur euro în Q4 2010 faţă de 83 euro cu un an
europeană“, spre deosebire de concurenţii în urmă, însă veniturile ope ratorului doar
Vodafone, Orange şi Telefonica. Filialele din din serviciile de date au cres cut numai cu
Europa Centrală (Croaţia, Ungaria şi Slovacia) circa 6% în aceeaşi perioadă, reprezentând
ale operatorului german încă deţin un 17% din veniturile din servi cii în trimestrul
poten ţial bogat, iar „noi credem că Deutsche al patrulea.
Tele kom va investi masiv în aceste pieţe, mai Operatorii europeni au încă multe de făcut
degrabă decât să se lanseze în alte incursiuni ca să ajungă la nivelurile veniturilor din ser -
în afara Europei“, spune Newman. vi ciile non-voce realizate de operatori pe
„Construirea de reţele de generaţie urmă - pieţele extrem de dezvoltate, cum ar fi Japo -
toare în bandă largă necesită investiţii sem - nia. SoftBank, de exemplu, al treilea mare
ni ficative şi ne aşteptăm ca Deutsche Tele - operator din Japonia, susţine că a devenit
kom să se consolideze ca jucător dominant primul operator din lume care generează mai
în multe dintre aceste ţări.“ La acestea se jumătate (46%) dintre utilizatori au înche - multe venituri din serviciile non-voce decât
adaugă şi declaraţia lui Tim Hoettges, CFO iat şi un contract suplimentar de date mo - din cele de voce. Astfel, anul trecut, procen -
Deutsche Telekom, potrivit căruia compania bi le. În Europa, veniturile din traficul de tul veniturilor SoftBank din servicii non-
nu are planuri de extindere pe pieţele din date a crescut cu 23% de la an la an, voce a fost de 54%, iar rivalii săi japonezi nu
Africa sau Asia, concentrându-se pe creşte - ajungând la 4 miliarde lire sterline. sunt cu mult în urmă, NTT Docomo înre -
rea organică a afacerii.“ Cu toate acestea, totalul veniturilor gistrând 49% din venituri din cele non-voce
Vodafone în Europa a stagnat din cauza în 2010, iar KDDI 45%.
aprilie-mai 2011, CoMUniC@Ții Mobile Pagina 27