Page 24 - Revista 107
P. 24
operatoritelecom
analiză financiară
Veniturile Romtelecom, Cosmote,
ca şi profitul DT - în scădere
naliza financiară a Romtelecom, Cos- piaţă din venituri. Mai mult, creşterea de 10%
mote şi Deutsche Telekom oferă o pri- pe segmentul corporate consolidează prezenţa
A vire integrată despre direcţia viitoare companiei pe piaţă şi marchează o creştere im-
spre care se îndreaptă convergenţa dintre portantă în cadrul unui segment foarte impor-
fostul operator monopolist, Romtelecom, cu tant pentru companie. În următoarele luni,
cel mai dinamic operator mobil, Cosmote, vom continua să investim în toate direcţiile
care a reuşit să atragă mai mulţi clienţi decât strategice ale companiei”, susţine directorul
îşi imagina vreodată cineva pe o piaţă ca a financiar executiv al companiei, Konstantinos
noastră. Aşadar, cel mai nou raport financiar Apostolou. Compania estimează că are o cotă
OTE arată că veniturile Romtelecom au scă- de piaţă de 24%. Marja de profit EBITDA a
zut în primul trimestru cu 10,9%, la 166,3 urcat astfel de circa trei ori, de la 5,7%, la
milioane euro, însă au scăzut modest, cu 16,7%. „Excluzând costurile programului de
2,3%, faţă de ultimul trimestru din 2010, iar disponibilizări voluntare din primul trimestru
profitul EBITDA s-a diminuat cu 62,6%, la al anului trecut, EBITDA s-a dublat, reflec-
22,2 milioane euro, în condiţiile în care piaţa tând îmbunătăţirile operaţionale semnificative
telecom locală a fost dominată de „oferte de la 9.520, la sfârşitul lunii martie 2010, la în urma integrării cu succes a Zapp”, menţio-
agresive”, iar consumul s-a menţinut la un 8.200, în perioada similară din 2011. Costu- nează raportul grupului OTE. Venitul mediu
nivel redus. La fel, veniturile Cosmote Româ- rile programului de retragere voluntară au pe utilizator (ARPU) a crescut în perioada
nia au scăzut în Q1 cu 6,5%, la 107,3 mili- crescut cu 567,7%, la 20,7 milioane de euro, analizată cu 6%, la 4,78 euro, de la 4,51 euro
oane euro, din cauza condiţiilor economice iar salariile şi beneficiile s-au redus cu 17%. în aceeaşi perioadă a lui 2010.
dificile şi a ofertelor „foarte agresive” de pe „Rezultatele financiare din primul trimestru
segmentul prepaid. semnalează o oarecare stabilizare în comparaţie
Nici profitul net al Deutsche Telekom, acţio- cu trimestrul anterior din anul trecut. Astfel,
narul majoritar al grupului OTE, nu a fost veniturile au înregistrat o reducere moderată Profitul net al Deutsche Telekom, acţionarul
ocolit în Q1 de căderea pieţei europene, după un an de criză, de 2,3% în comparaţie majoritar al grupului OTE, a scăzut cu 37,4%
scăzând cu 37,4%, faţă de perioada similară cu ultimul trimestru din 2010, în timp ce în primul trimestru (ianuarie-martie), compa-
din 2010, la 480 milioane euro, iar veniturile profitul EBITDA, calculat fără costurile de rativ cu perioada similară a anului trecut, la
nete s-au redus cu 7,7%, conform raportului restructurare, ar fi fost cu câteva procente mai 480 milioane euro, iar veniturile nete s-au
financiar al DT pe Q1. mare faţă de ultimul trimestru al anului trecut. redus cu 7,7%. Veniturile nete ale grupului au
Sperăm ca, odată ce economia va începe să-şi scăzut de la 15,8 miliarde de euro, în primele
revină în următoarele luni, să apară şi efecte trei luni ale lui 2010, la 14,6 miliarde de euro,
pozitive în evoluţia cererii pentru serviciile de în primul trimestru 2011. Veniturile din ope-
„În pofida unor semne de stabilizare macro- telecomunicaţii”, susţine CEO Romtelecom, raţiunile continue s-au diminuat cu 9,8%, la
economică în România în primul trimestru, în Yorgos Ioannidis. 10,8 miliarde de euro. Din operaţiunile euro-
principal datorită exporturilor şi proiectelor de pene, veniturile DT s-au redus cu 23,1%, la
infrastructură, cheltuielile populaţiei au rămas 3,7 miliarde de euro.
reduse. Numărul de linii de telefonie a scăzut „Scăderea a fost cauzată în principal de redu-
cu 5,1% în Q1 2011 faţă de Q1 2010, ajun- cerea preţurilor în aproape toate statele euro-
gând la 2.572.887. Numărul de clienţi pentru Veniturile Cosmote România au scăzut în pene. În plus, o taxă specială impusă de Unga-
serviciile TV s-a majorat, însă, cu 14,9%, la primul trimestru cu 6,5%, la 107,3 milioane ria a afectat veniturile pe această piaţă.
1,064 milioane, iar cel pentru serviciile broad- euro. Operatorul avea 6,6 milioane de clienţi Condiţiile macroeconomice dificile din Euro-
band cu 24,5%, la 1,062 milioane. Scăderea la sfârşitul lunii martie, dintre care 22,4% pa de Sud şi Est au avut, de asemenea, efecte
veniturilor reflectă reducerea cu 11,2% a veni- postpaid, în condiţiile în care, la sfârşitul lui negative. Operaţiunile au fost afectate de
tului mediu pe utilizator (ARPU) şi pierderea 2010, înregistra 6,9 milioane de clienţi, dintre această situaţia în special în România şi Grecia,
a 6,2% din numărul total de linii fixe. În pri- care 21,9% postpaid. Ponderea segmentului pieţe care au contribuit cu 51% la declinul
mul trimestru, Romtelecom a înregistrat pier- postpaid a urcat în special datorită creşterii total al veniturilor din operaţiuni”, subliniază
deri înainte de dobânzi şi taxe de (pierderi numărului de clienţi business cu 10%, faţă de raportul menţionat. Profitul din operaţiuni a
operaţionale) de 16,7 milioane de euro, com- primele trei luni ale anului trecut. Profitul scăzut, în intervalul analizat, cu 16,3%, la 1,24
parativ cu un rezultat pozitiv de 13,3 milioane EBITDA (înainte de includerea dobânzilor, miliarde de euro.
de euro în intervalul similar al anului trecut. taxelor, deprecierii şi amortizării) a crescut de Numărul de linii fixe s-a redus cu 6,1%, la
Cheltuielile operaţionale (excluzând deprecie- peste două ori, la 17,9 milioane euro, de la 6,6 35,5 milioane, iar cel de clienţi pentru servicii
rea) au scăzut cu 3%, în condiţiile în care milioane euro în Q1 2010, când veniturile au mobile s-a diminuat cu 3,8%, la 127,9
compania a continuat procesul de implemen- fost de 114,8 milioane euro. milioane. Numărul mediu al angajaţilor a
tare a unui nou model operaţional, mai flexibil „Compania şi-a crescut profitabilitatea scăzut cu 6,3%, faţă de Q1 2010, una dintre
şi eficient din punct de vedere al costurilor. EBITDA semnificativ, reuşind să menţină o cauze fiind reducerea personalului pentru
Numărul angajaţilor Romtelecom a scăzut şi el performanţă constantă în ceea priveşte cota de relaţii cu clienţii şi de pe segmentul retail.
Pagina 22 ComuniC@Ții mobile, aprilie-mai 2011