VIDEO Conferința INTEROPERABILITATEA: DX la nivel local și central – Cătălin GIULESCU, MAI: Starea Civilă va fi capabilă să genereze întregul combustibil pentru digitalizarea administrației publice. Punerea în funcțiune a sistemului va conduce la foarte multe automatizări care vor fi puse în practică până la finele acestui an.

Cătălin GIULESCU, Director – Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date -Ministerul Afacerilor Interne @ Conferința INTEROPERABILITATEA – Secretul transformării digitale la nivel local și central organizată de către DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL pe 29 septembrie 2023, la Grand Hotel Continental și moderată de Ion Vaciu și Roxana Onea.

Derulăm de 54 de luni un proiect care presupune digitalizarea Stării Civile din ultimii 100 de ani. Este vorba despre evenimentele de viață – nașteri, căsătorii, decese, divorțuri. Este posibil ca în următoarele zile să aibă loc niște comunicări publice pe acest subiect.

Proiectul are un buget de 185 milioane de lei (aproximativ 39 milioane de euro), majoritatea banilor vin de la UE.

Proiectul presupune integrarea acestor informații despre evenimentele de viață într-un sistem informatic care să ne permită tuturor trecerea într-o nouă eră digitală.

Din bugetul total al proiectului, 30% a fost direcționat către sistemul informatic central.

Avem o aplicație care m-a fascinat. Ea va permite, spre exemplu, înregistrarea nașterii în 208 de scenarii. Este cea mai complexă aplicație pe care am văzut-o până în prezent.

Proiectul a presupus introducerea datelor despre evenimentele de viață începând cu anul 1921, respectiv nașteri, căsătorii, decese. 89% dintre acte au fost recepționate, săptămâna viitoare vor fi recepționate aproximativ 3 milione de acte, iar în luna noiembrie vom ajunge la 77,654 milioane de acte de stare civilă digitală. Proiectul a fost gândit să se încheie în 2021, asta înseamnă că nu am digitalizat 2021, 2022 și 2023, care vor intra într-o etapă de digitalizare pe care sperăm să o încheiem în următorii 2-3 ani.

Istoric vorbind, România are o problemă cu filiația, cu persoanele neînregistrate. În 2016, ne-am confruntat cu un blocaj, respectiv neînregistrații au început să nască neînregistrați. Din această cauză, din 2016 a fost schimbată procedura de naștere și Codul Civil și în acest moment putem înregistra un nou născut cu linie la rubrica mamă și la rubrica tată. Nu mai este nevoie de proces în instanță, care dura 3 ani.

Simplificăm procedurile administrative, vom trece într-o nouă eră digitală, după estimările noastre în al doilea trimestru al anului viitor.

În acest an vom începe o procedură duală de înregistrare, avem o ordonanță de Guvern în ultima ședință din luna august, care a amânat un termen până la 24 septembrie 2024. La acea dată se vor finaliza înregistrările duale pe registre fizice și registre digitale. Practic, de la 24 septembrie 2024 vom înregistra doar în registre digitale, atunci este termenul limită până la care trebuie să migrăm complet în mediul digital.

În acest sistem vor fi interconencate toate UAT-urile din România, 3.188 de UAT-uri. Proiectul a presupus crearea unei infrastructuri de comunicații pe care o gestionează Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), care ne asigură conexiune în bandă redundantă la nivel de buclă locală – minim 4 MB la nivel de comună, minim 10 MB la nivel de oraș, astfel încât să putem înregistra instantaneu evenimentele de viață.

Intrarea în funcțiune a sistemului și interconectarea acestuia cu altele, cum ar fi cel sanitar, va conduce la blocarea emiterii de rețete medicale pe numele unei persoane decedate. Practic, în secunda doi după înregistrarea decesului, pe numele persoanei decedate nu mai pot fi emise acte.

Și în cazul nașterii vor apărea o serie de efecte pozitive în lanț. Spre exemplu, arondarea noului născut la un medic de familie va avea loc automat, în funcție de domiciliul părinților. De asemenea, va fi informată și Protecția Copilului.

Toate procedurile privind drepturile pe care părinții trebuie să le încaseze în primii doi ani de viață ai copilului vor avea loc automat, nu va mai fi necesar ca unul dintre părinți, în speță tatăl copilului, să notifice instituțiile în cauza, să umble cu acte pe la aceste instituții.

Totul, sau aproape totul, va fi automatizat. Din păcate, mai sunt unele instituții ale statului care nu sunt pregătite pentru acest proces de automatizare, dar lucrurile se vor rezolva în viitor. Zilele acestea discutăm cu Ministerul Afacerilor Externe pentru eficientizarea procedurilor. De exemplu, în prezent, un cetățean din Londra care solicită un certificat de naștere îl va primi peste 6 luni. Noul sistem presupune că un utilizator va putea formula o cerere în format electronic și va fi notificat în momentul în care documentul este disponibil sau va primi acel certificat la o adresă de email pe care o notifică, reacția sistemului fiind de 4-5 zile, într-o primă etapă, care va dura 4-5 ani. Noi am scanat și digitizat aceste acte. Înregistrarea evenimentelor de viață se face în două registre identice, care pot să aibă 50, 100 sau 200 de file. Se înrgistrează identic, în exemplarul 1 și în exemplarul 2 și când cele două registre ajung la final, exemplarul 2 migrează la Direcția județeană de evidență a persoanelor. Noi am digitizat aceste documente pentru că nu am fi putut să extragem arhiva de la acele 3188 de UAT-uri pentru că efectiv le blocam, nu puteau să înregistreze evenimente. Asta înseamnă că în momentul în care trimiteți o solicitare electronică pentru certificatul de naștere, ofițerul de stare civilă de la UAT-ul care are certificatul respectiv de naștere va primi pe stația sa de lucru acea solicitare. Acesta va verifica certificatul scanat de noi cu certificatul pe care îl are în păstrare, îl va valida, îl va semna electronic și din momentul acela actul respectiv, digital, migrează în baza de producție. Dacă după ce ați primit primul certificat mai solicitați unul, sistemul îl va trimite automat în 2 secunde. Ulterior, validarea se face o singură dată pentru un act.

Starea Civilă este un ecosistem foarte complex, puțini din afara acestuia ar putea să-l înțeleagă, să-i înțeleagă complexitatea.

Coordonez acest domeniu de peste 5 ani și aș putea să vă vorbesc două săptămâni despre acest domeniu.

Starea Civilă va fi capabilă să genereze, în termeni de câteva săptămâni, după finalizarea proiectului amintit la începutul intervenției mele, întregul combustibil pentru digitalizarea administrației publice într-o formă pe care astăzi doar o bănuim. Sistemul este mai fluid decât l-am gândit în urmă cu 5 ani, pentru că în procesul de implementare am descoperit multe dintre operațiuni care trebuiau să fie automatizate.

Nu vă imaginați câte comunicări trebuie să facă ofițerii de stare civilă pentru înregistrarea unui deces al unei persoane în București, dar născută în Satu Mare, de exemplu.

Punerea în funcțiune a sistemului va conduce la foarte multe automatizări, inclusiv pe zona bancară, care vor fi puse în practică până la finele acestui an. Starea civilă digitizată ne va permite să automatizăm toate serviciile publice.

Noi suntem și actorul nr. 1 în generarea voucherului de energie. Întrebarea este cum putem ajunge la coerența bazei de date în situația în care 48% dintre unitățile administrativ teritoriale nu și-au stabilit nomenclator stradal. Asta înseamnă că autoritățile publice locale din România, prin hotărârea Consiliului local, trebuie să stabilească nomenclator stradal astfel încât să arondeze persoanele respective defalcat, pentru că în mediul rural, adresa de domiciliu a persoanelor se termină la nivel de sat, fără arteră, fără număr, doar Comuna X, sat Y, iar în registru sunt toate persoanele la aceeași adresă.