Page 10 - Revista COMUNIC@TII Mobile Nr. 146
P. 10

Dosar Centenar - ROMÂNIA 100

            telecom din România a contribuit semnificativ la obţinerea
            unor punctaje onorante în anumite domenii: locul 2 în UE la
            procentul abonamentelor de internet fix de mare vi te ză (cel  5. E.L.: Paradoxal poate la prima vedere, cred că de fapt
            puţin 30 Mbps), valoarea de 70% fiind aproape dublă compa -  reflectă oportunitățile existente pe piața din România,
            ra tiv cu media UE de numai 37%, locul 9 în UE la procentul  creșterea eco nomică venind ca efect al valorificării acestor
            alocării spectrului, locul 10 în UE la ponderea pre ţului servi -  oportunități. Decalajele despre care vorbiți sunt într-adevăr
            ciilor de internet fix în venituri. Din păcate, unii factori spe -  dureroase și reale, însă în același timp reprezintă oportunități
            cifici României, cum ar fi relieful, fragmentarea excesivă a  de creștere, de dezvoltare accelerată.
            localităţilor (conform Recensământului din 2011, peste 4.300 de  Sunt sigur că măsurile luate de noi privind dezvoltarea rețe le -
            localităţi aveau cel mult câte 100 gospodării), în care locuiesc în  lor și serviciilor de comunicații electronice, dublate de măsu -
            special persoane de vârste mai înaintate, mărimea a gospodării -  rile complementare din domeniul educației, administrației
            lor (în România numărul mediu de membri ai unei gospodării  locale și centrale, pe fondul creșterii economice accelerate își
            este de 2,7, comparativ cu media UE de 2,3), îmbătrânirea  vor pune amprenta din plin asupra vieții noastre și vă invit să
            populaţiei şi nivelul scăzut al veni tu rilor, coroborate cu o  ne revedem peste 10 ani să privim unde am ajuns și de unde
            oarecare reticenţă la alfabetizarea digi ta lă, au o contribuţie  am plecat.
            majoră la obţinerea unor punctaje scăzute în cele mai multe  Într-adevăr, avem printre cele mai performante rețele fixe din
            domenii ale acestui indice construit pentru a ierarhiza  Europa, dar continuăm să ne batem pe ultimele locuri la
            performanţele digitale ale statelor UE.               conec tivitate și la utilizarea internetului. Deși competențele
                                                                  ANCOM pe conectivitate sunt limitate, putem acționa indi -
                                                                  rect, prin încurajarea concurenței care servește cel mai bine
            4. E.L.: Sunt conștient că este foarte simplu să dai sfaturi  utilizatorii. În plus, creșterea conectivității nu se poate face la
            altora și cel mai greu să faci, să formulezi și să aplici politicile  prețuri mari. De aceea, operatorii trebuie să fie cât mai efi -
            pu bli ce, care mediază interese publice legitime, însă deseori  cienți posibil, iar noi, Autoritatea, trebuie să îi sprijinim în
       8
            diver gen te. Voi încerca, însă, să şi dau câteva idei.      acest sens.
            Așa cum arată și prioritățile Agendei Digitale pentru
            România 2020, ar trebui accelerate inițiativele care implică
            creșterea acoperirii cu rețele broadband cu viteze de peste 30
            Mbps și care ar trebui să aibă o acoperire de 80% până la
            nivelul anu lui 2020. Din acest motiv consider oportună
            intervenția autorităților prin derularea schemelor de finanțare
            publică pentru construirea de infrastructuri fizice asociate
            rețelor de comunicații electronice necesare în vederea furnizării
            de ser vicii de comunicații electronice în bandă largă de mare
            viteză în localitățile defavorizate din acest punct de vedere.
            În context, ar putea fi facilitată scrierea de proiecte în cadrul
            programului european WiFi4EU, care urmează a fi lansat în
            curând. Acțiunile care să faciliteze dezlănțuirea potențialului
            Smart City, în cât mai multe orașe ale României, ar fi de
            asemenea prioritare. Cele mai multe din orașele României sunt
            deja bine conectate la internet de super-viteze, iar adăugarea
            unor rețele de senzori LoRa (low radiation) se poate face la
            costuri foarte mici, permiţând astfel furnizarea unor servicii
            publice sau pri vate inovative, sau creșterea performanțelor sau
            calității servi cii lor existente. Exemple sunt nenumărate, prac ti -
            ca a consacrat o multitudine de soluții smart în diverse dome -
            nii legate de organizarea și funcționarea orașelor. Inițiativa
            Alba Iulia – fanion smart city al României, ajută la transfor -
            marea orașului, dar a permis și învățarea multor lecții practice.
            Valorificând aceste lecții, inițiativele publice pot ajuta la trans -
            formarea digi tală a orașelor României.
            Un al treilea obiectiv strategic care apare în prioritățile Agen -
            dei Digitale și pe care noi îl considerăm important de atins
            este creșterea numărului de cetăţeni care utilizează servicii
            de eGuvernare și al celor care returnează online formulare
            com ple tate scanate. Atingerea acestui obiectiv la nivelul pro -
            pus de 35% și, respectiv, 20%, va debirocratiza multe dintre
            procesele care, știm cu toții, se întind pe o durată semnifica -
            tivă și pot avea efecte negative asupra multora dintre activită -
            țile de zi cu zi ale românilor.
            februarie-martie 2018, COMuNIC@ȚII Mobile
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15