Page 9 - Revista COMUNIC@TII Mobile Nr. 146
P. 9

Dosar Centenar - ROMÂNIA 100

          1. E.L.: Două dintre cele mai importante obiective strategice  tehnologii, utilizatorii se bucură de acces la oferte și au
          ale ANCOM sunt asigurarea competitivităţii rețelelor și maxi -  libertatea de a alege serviciile care le satisfac cel mai mult
          mi za rea disponibilității serviciilor. Pentru îndeplinirea lor,  necesitățile.
          prio ri ta re sunt implementarea legii infrastructurii și pregătirea  Ne-am îndeplinit acest rol prin numeroasele iniţiative pe care
          tere nului pentru acordarea spectrului necesar dezvoltării 5G.   le-am avut de-a lungul timpului, de la reducerile masive ale
          În ceea ce privește Legea infrastructurii, în acest an, vom lu -  tarifelor de interconectare, la prima dereglementare a piețelor
          cra la inventarul naţional al reţelelor publice de comunicaţii  de acces la bucla locală din Europa, trecând prin licitațiile de
          elec tro nice şi al elementelor de infrastructură fizică asociate  frecvențe și prin instrumente pentru creșterea puterii utiliza to -
          aces tora. Ne-am propus să stabilim tarifele maxime pentru  rilor, gen Veritel sau Netrograf – premiere pe piața noastră,
          exer ci ta rea dreptului de acces pe proprietatea publică și sperăm  româ nească.
          să avem o colaborare eficientă cu Ministerul Comunicațiilor și  În România, dar nu numai, sectoarele comunicațiilor și tehno -
          Societății Informaționale și Ministerul Dezvoltării Regionale,  logiei informației sunt caracterizate prin rate rapide ale inovă -
          Administrației Publice și Fondurilor Europene pentru elabo ra rea  rii, dar și prin valoare adăugată consistentă, comparativ cu alte
          normativelor tehnice necesare pentru proiectarea și reali zarea  sectoare economice. Dacă vreți, sunt “motoare”, ale căror efec te
          infrastructurilor fizice și a rețelelor de comunicații elec tro nice.  de antrenare trans-sectoriale vor deveni în timp tot mai puter -
          Este greu să vorbim de acoperire universală cu servicii de co -  nice. Exact din aceste motive, ANCOM țintește compe ti tivi ta -
          mu nicații de calitate și preț adaptate României, în absen ța  tea rețelelor de comunicații și maximizarea conectivității la
          unor norme tehnice care să valorifice progresul tehnic în cons -  aces tea, astfel încât eforturile investiționale, operaționale, co -
          truc ția rețelelor.                                  mer ciale, să fie atractive.
          În al doilea rând, pentru a facilita dezvoltarea serviciilor 5G în  Cu măsuri de administrare și reglementare predictibile, de cali -
          România, ANCOM va elabora și va adopta strategia națională  tate, nediscriminatorii, proporționale și justificate, piața de
          privind acordarea drepturilor de utilizare a spectrului radio în  comunicații din România este astăzi o piață stabilă, caracte ri -
          benzile de frecvențe de 700 MHz, 800 MHz, 1500 MHz,  za tă de prețuri mici la toate serviciile de comunicații electro ni -  7
          2600 MHz, 3400-3600 MHz și 26 GHz pentru sisteme de  ce (comparativ cu media europeană) și viteze ridicate ale servi -
          comunicații mobile de bandă largă, inclusiv pentru imple men -  ciului de acces la internet, dar și de un grad ridicat de concu -
          tarea sistemelor de generație viitoare (5G).         rență pe tipuri de infrastructuri, nu doar pe servicii.
          Lucrăm deja și cu siguranță vom adopta, în acest an, planul de
          măsuri și calendarul național privind alocarea spectrului radio
          în banda de frecvențe 470-790 MHz. Pentru alocarea spectru -  3. E.L.: ANCOM a creat și aplicat un cadru de reglementare
          lui din banda VHF (174-230 MHz) și UHF (470-694 MHz)  stabil și favorabil dezvoltării pieței, în perfectă sincronizare cu
          destinate serviciilor digitale de radiodifuziune terestră (T-DAB  normele UE, totodată reflectând în cel mai înalt grad speci fi -
          şi DVB-T2) vom organiza o consultare publică pentru a vedea  cul României.
          care sunt așteptările industriei cu privire la licitațiile ce ar tre -  După cum spuneam, piaţa din România este una matură şi
          bui organizate.                                      stabilă în care, pentru o perioadă considerabilă de timp, ser -
          Tot pe direcția stimulării competitivității accesului la rețelele  viciile de voce au reprezentat motorul de creștere a pieţei şi al
          de comunicații, vom revizui în anul 2018 piețele relevante  veniturilor furnizorilor de comunicaţii, dar, în ultimii ani,
          corespunzătoare serviciilor de linii închiriate-segmente termi -  creșterea veniturilor din piața de comunicații este susținută de
          nale și de tranzit comutat al apelurilor în rețelele publice de  avansul veniturilor din furnizarea de servicii de acces la inter -
          telefonie, vom lucra la cerințele tehnice pentru interconectarea  net, atât fix cât şi mobil, în condiţiile în care veniturile din
          IP și vom dezvolta platforma Netograf.ro, ca soluție de măsu -  serviciile de voce se află pe un trend descrescător.
          ra re a calității serviciului de acces la internet.   Numărul de linii de internet fix a înregistrat o creștere liniară
          Un alt obiectiv strategic al acestui an este creşterea cunoașterii  constantă, similară celor înregistrate în celelalte state membre
          rolului și atribuțiilor ANCOM și a nivelului de încredere și  UE, însă într-un ritm mai modest față de pognozele anterioare
          colaborare cu cei interesați și afectați de activitatea noastră.  relativ mai optimiste. Pe de altă parte, este remarcabil apetitul
          Pentru îndeplinirea acestuia, acțiunile de informare și educare  românilor pentru viteze de transfer tot mai mari și avansul
          a utilizatorilor vor fi prioritare. Ne vom folosi expertiza și ex -  tehnologic al rețelelor fixe, care a condus la creșterea mult mai
          pe riența pentru a demonstra efectele de multiplicare și antre -  rapidă a internetului fix de mare viteză (cel puțin 30 Mbps) și a
          nare pe care serviciile digitale le au asupra economiei și bună -  internetului fix ultra-rapid (cel puțin 100 Mbps), în timp ce
          stării oamenilor, dar și pentru a arăta că este simplu și sigur să  numărul de linii de până la 30 Mbps s-a înscris pe un trend
          te conectezi.                                        ușor descendent.
                                                               Conform raportului Digital Economy and Society Index
                                                               pentru anul 2017, la nivel european, deşi în ceea ce priveşte
          2. E.L.: Încă de la înfiinţare, Autoritatea a avut ca scop  Conectivitatea, România s-a situat în anul 2017 pe locul 22
          asigura rea unor condiții concurențiale echitabile pentru  între statele membre UE, slabele performanţe înregistrate
          jucătorii de pe piaţa telecom şi crearea unui mediu propice  pentru celelalte dimensiuni (Capitalul uman, Utilizarea inter -
          dezvoltării unei concurenţe sănătoase, care lucrează în favoarea  ne tului, Integrarea tehnologiei digitale şi Serviciile publice
          utilizatorilor. Avem, în acest moment în România cele mai  digitale – locul 28 în 4 dimensiuni din 5 ale indicelui compo zit)
          mari viteze de internet la unele dintre cele mai mici prețuri  au condus la ocuparea ultimului loc în UE, și chiar la creșterea
          din Europa, rețe le extinse care înglobează cele mai noi  decalajului faţă de media  UE. Totuşi, dezvoltarea industriei
                                                                                   februarie-martie 2018, COMuNIC@ȚII Mobilee
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14