Page 53 - Revista COMUNIC@TII Mobile 142
P. 53
asistenți virtuali | iA
Pieţele emergente, mai pregătite să Slabele performanţeiT din
companiile românești aduc
apeleze la roboți şi la inteligența pierderi de 19 miliarde euro
Cercetările realizate la comanda Epson Eu -
artificială pentru nevoi medicale rope în 14 țări din EMEA, printre care și
România, au expus o serie de neajunsuri
legate de modul în care IT-ul şi tehnologia
Vor înlocui inteligența artificială (IA) și robotica oamenii în medicină? Nu încă, dar sistemul de imprimare sunt gestionate şi utilizate în
medical se schimbă, iar consumatorul este pregătit. Potrivit unui studiu PwC, majoritatea cadrul companiilor în aceste zone.
consumatorilor sunt dispuși să primească îngrijire prin intermediul acestor tehnologii avansate, Această descoperire sugerează că, anual, fie -
care au potențialul de a transforma serviciile de asistență medicală într-unele mai bune, mai ca re angajat din România pierde peste o
rapide și mai accesibile pentru toți. săp tă mână de lucru din cauza problemelor
Rezultatele sunt prezentate în cadrul raportului PwC – What doctor? Why AI and cauzate de sistemele şi echipamentele IT.
robotics will define New Health - realizat pe baza unui sondaj efectuat pe un eșantion de Acest lucru este echivalent cu un cost cu
peste 11.000 de persoane din 12 țări din Europa, Orientul Mijlociu și Africa. productivitatea de 19 miliarde euro. Din
55% dintre respondenți au spus că sunt dispuși să apeleze la tehnologii informatice avan - această sumă, peste jumătate e atribuită im -
sate sau la roboți cu inteligență artificială, care pot răspunde la întrebări legate de starea de primantelor, mai exact 9,7 miliarde euro.
sănătate, efectua teste, pune un diagnostic și recomanda tratamente. Dar, în timp ce feedback-ul de la cei 100
Piețele emergente sunt cele mai deschise la perspectiva adoptării tehnologiei în serviciile de angajați chestionaţi în cadrul studiului
de asistență medicală. Analizând toate întrebările de pe tot parcursul studiului, s-a sugerează că aceștia pierd în medie, 10
observat un anumit tipar între economiile dezvoltate şi cele emergente. Oamenii din țările mi nute zilnic, rolul imprimantelor conti - 51
cu un sistem medical bine definit, și, prin urmare, mai puțin flexibil (cum sunt cele din nuă să fie esenţial în eficienţa şi producti vi -
Marea Britanie și din Europa de Nord-Vest), au fost dispuși să interacționeze cu un furnizor tatea din birouri, cei chestionaţi susţinând
de asistență medicală non-uman, dar mai puțin decât cei din țările emergente, unde siste - că productivitatea ar scădea în medie cu
mul de servicii medicale este încă în formare. 28% dacă imprimantele ar fi eliminate.
Sondajul a constatat că, „Cercetarea noastră scoate în evidenţă fap tul
inclusiv în sala de operație, că doar jumătate dintre companii im ple -
între jumătate şi până la 73% mentează noi sisteme IT, ceea ce suge rează că
din totalul respondenților ar restul de 50% încă nu apreciază în între gi -
fi dispuși să lase un robot să me impactul pe care tehnologiile potrivite îl
efectueze o procedură poate avea asupra performan ţe lor sau profi -
chirurgicală minoră în locul tului. De exemplu, impri man tele noastre cu
unui medic. Respondenții din sistem de pungi de cerneală (RIPS - Re place -
Nigeria, Turcia și Africa de Sud au fost cei mai dispuși să sufere o intervenție chirurgicală able Ink Pack System) pot reduce problemele
minoră efectuată de roboți (73%, 66% și respectiv 62%), iar cei din Marea Britanie cei cu între ţinerea cu până la 100% în com -
mai puțin dispuși (36%). paraţie cu imprimantele laser”, explică Si -
Poate deloc surprinzător, situația se schimbă radical atunci când vine vorba despre o mona Decuseară, Sales & Marketing Ma -
intervenție chirurgicală majoră, cum ar fi înlocuirea unei articulații a genunchiului sau nager Epson pentru România și Bulgaria.
șoldului, îndepărtarea unei tumori, sau intervenții chirurgicale pe cord. Chiar și așa, un Pe lângă problemele cu întreţinerea şi în -
procent semnificativ de respondenți sunt dispuși să se supună unei intervenții chirurgicale tre ruperile, se pierde timp suplimentar din
majore efectuate de un robot: variind de la 69%, în Nigeria, la 40% în Țările de Jos și cauza modului în care sunt distribuite im -
27% în Marea Britanie. primantele, angajaţii deplasându-se în me -
Următorii pași pentru reprezentanții guvernamentali, ai mediului de afaceri și ai celui medical: die 5,4 metri până la cel mai apropiat echi -
· Guvernele trebuie să implementeze standarde de calitate și un cadru de reglementare pament. Această distanţă este mare, dacă
obligatoriu pentru întreg sectorul de sănătate, precum și stimulentele adecvate pentru ne gândim că cei chestionaţi imprimă în
adoptarea unor noi tehnologii. medie 38 de docu mente zilnic.
· Practicienii din domeniul medical trebuie să înțeleagă modul în care IA și roboții pot Proble ma ar putea fi rezolvată cu un model
lucra pentru și cu ei într-un cadru medical, precum și pe tot parcursul eco-sistemului de de impri ma re destinat unor grupuri mici
sănătate, și să fie deschiși în fața schimbării. de lucru. Potrivit studiului realizat la co -
· Pacienții trebuie să se obișnuiască cu IA și să descopere beneficiile pe care le pot oferi. manda Ep son Europe, cei 2.380 de anga -
· Sectorul privat care dezvoltă IA şi roboți trebuie să găsească soluții pentru a rezolva jați ai birou ri lor din EMEA imprimă în
principala problemă dintre cerere şi resurse cu care se confruntă fiecare sistem de sănătate. me die 14 de documente pe zi şi merg pe
În esență, prin furnizarea de soluții bazate pe IA și roboți, sectorul privat poate schimba în jos în medie 263 metri zilnic pentru a lua
mod pozitiv sistemul medical. din impri man te documentele pe care le
· Factorii de decizie din cadrul instituțiilor medicale trebuie să evalueze succesul și prin tează. În total, angajații parcurg anual
eficiența noilor tehnologii, să acorde prioritate și să se concentreze asupra nevoilor şi o distanţă de 58 km, echi valent cu partici -
cerințelor consumatorilor. parea la 1,3 mara toane.
martie-aprilie 2017, ComuniC@Ții mobile