Page 54 - Revista 139
P. 54

e-commerce | ultimul loc în UE

                 Ancheta CE asupra comer?ului electronic:

    România cel mai putin afectata la e-commerce din cauza
     celui mai mic numar de e-cumparatori, de numai 2%

    Raportul preliminar al Comisiei Europene Ancheta a fost initiata în mai 2015 Vânzarea online de bunuri de consum

    (CE) privind ancheta în sectorul comer?ului CE a ini?iat ancheta în sectorul comer?ului Raportul constata ca:

    electronic confirma cre?terea rapida a comer- electronic în luna mai 2015, în cadrul Stra- · peste 2 din 5 comercian?i cu amanuntul se

    ?ului electronic în UE ?i identifica o serie de tegiei privind pia?a unica digitala. Obiecti- confrunta cu o anumita forma de recoman-

    practici comerciale care ar putea restrânge con- vul anchetei sectoriale este de a permite CE dare de pre? sau cu o restric?ie de pre? din

    curen?a ?i limita posibilita?ile de alegere ale sa identifice eventuale aspecte problematice partea producatorilor;

    consumatorilor, au anuntat oficialii CE pe 15 în materie de concuren?a pe pie?ele europe- · circa 1 din 5 comercian?i este supus unor

    septembrie. CE poate ini?ia investiga?ii speci- ne ale comer?ului electronic. Cu ocazia an- restric?ii contractuale în privinta vânzarii pe

    fice pentru a se asigura de respectarea normelor chetei, CE a colectat dovezi de la aproape pie?ele online;

    UE privind practicile comerciale restrictive ?i 1.800 de societa?i comerciale care-?i desfa- · aproape 1 din 10 comercian?i este supus

    abuzurile de pozi?ie dominanta pe pia?a.      ?oara activitatea în comer?ul electronic de unor restric?ii contractuale în privinta trimi-

                                                  bunuri de consum ?i de con?inut digital ?i a terii de oferte de pre? site-urilor de compa-

    e-Commerce cu bune si rele                    analizat aproximativ 8.000 de contracte de rare a pre?urilor;

    Din fericire, daca e sa ne auto-ironizam,     distribu?ie.                                        · mai mult de 1 din 10 comercian?i cu a-

    România nu este deloc afectata la acest ca-                                                       manuntul au raportat ca furnizorii le impun

52  pitol, având cea mai mica rata de cumpa-      Principalele concluzii                              restric?ii contractuale privind vânzarile
    ratori e-commerce din UE, de numai 2%,                                                            transfrontaliere.
                                                  Raportul preliminar confirma importan?a

    la nivelul anului 2015, conform Eurostat. tot mai mare a comer?ului electronic ?i in- Toate aceste tipuri de restric?ii contractuale

    Urmeaza în topul rusinii e-comm comu- dica faptul ca, în 2015, mai mult de juma- au ca rezultat, în anumite condi?ii, îngreu-

    nitar Polonia cu 4% si Bulgaria cu 7%, însa tate din consumatorii adul?i din UE au                narea derularii cumparaturilor transfronta-

    pe primele locuri se afla Luxemburgul cu comandat bunuri sau servicii online, cifra liere sau a cumparaturilor online, în general,

    68%, Austria si Malta cu câte 44% fiecare. ajungând la mai mult de 8 din 10 persoane ?i acest lucru este, în cele din urma, în de-

    „Comer?ul electronic a devenit foarte impor- în unele state membre. Comer?ul electronic trimentul consumatorilor, împiedicându-i sa

    tant pentru consumatori ?i are un impact sem- este un vector important al transparen?ei ?i beneficieze de o oferta mai variata ?i de

    nificativ asupra activita?ilor ?i strategiilor so- concuren?ei în materie de pre?uri, largind pre?uri mai mici în cadrul comer?ului

    cieta?ilor comerciale. Acestea ar trebui sa aiba gama de servicii adresate consumatorilor ?i electronic.

    libertatea de a-?i stabili strategiile de vânzare posibilita?ile ca ace?tia sa gaseasca cele mai

    online. Însa, în paralel, autorita?ile de concu- bune oferte. Aceasta transparen?a are bene- Con?inutul digital

    ren?a trebuie sa vegheze ca firmele sa nu se  ficii ?i din perspectiva ofertei: în raport se În luna martie 2016, CE ?i-a prezentat

    lanseze în practici comerciale anticoncuren?i- constata, de exemplu, ca peste jumatate            constatarile ini?iale privind geoblocarea,

    ale. Aceste practici îi pot împiedica pe consu- dintre comercian?ii cu amanuntul urmaresc potrivit carora aceasta practica este larg

    matorii europeni sa beneficieze pe deplin de pre?urile concuren?ilor lor ?i marea majori- raspândita în întreaga UE în comer?ul

    avantajele comer?ului electronic, adica de o tate reac?ioneaza la varia?iile de pre? obser- electronic, în special în privinta con?inutu-

    gama mai larga de oferte ?i de pre?uri mai    vate. Însa raportul preliminar identifica ?i lui digital. Astfel, peste 60% din acordurile

    mici”, sustine comisarul pentru concuren?a, anumite practici comerciale care ar putea li- de acordare a licen?elor prezentate de titu-

    Margrethe Vestager.                           mita aceasta concuren?a din mediul online. larii de drepturi sunt limitate la teritoriul

                                                                                                      unui singur stat membru.

                                                                                                      Aproape 60% din furnizorii de con?inut

                                                                                                      digital care au participat la ancheta au

                                                                                                      convenit prin contract cu titularii de drep-

                                                                                                      turi sa recurga la geoblocare. În cazul în

                                                                                                      care geoblocarea rezulta din acorduri înche-

                                                                                                      iate între furnizori ?i distribuitori, aceasta

                                                                                                      poate avea ca efect restric?ionarea concu-

                                                                                                      ren?ei pe pia?a unica, încalcând normele

                                                                                                      antitrust ale UE.

                                                                                                      Orice masura de asigurare a respectarii

                                                                                                      normelor din domeniul concuren?ei împo-

                                                                                                      triva geoblocarii ar trebui sa se bazeze pe o

                                                                                                      evaluare de la caz la caz, care sa includa ?i o

                                                                                                      analiza a posibilelor justificari pentru

                                                                                                      restric?iile identificate.

    august-septembrie 2016, ComUniC@?ii mobile
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59