Page 44 - Revista 139
P. 44

bibliologie & ?tiin?a informarii | interviu                    realizat de Ion Vaciu

42                                                     C@M: Ati participat la cea de a 82-a editie
                                                       anuala a Congresului Mondial al Bibliotecarilor.
     Interviu cu                                       Cum arata fenomenul bibliotecilor la nivel global?
                                                       M.R: Este vorba despre IFLA - International
Mireille                                               Federation of Library Associations, conventia
                                                       tuturor asociatiilor de bibliotecari si biblioteci
RadoI                                                  din întreaga lume, care a avut loc între 13-19
                                                       august în Ohio, Columbus - SUA, fiind mani-
   directorul General al Bibliotecii                   festarea la care se da tonul în materie de biblio-
   Centrale Universitare „Carol I“                     teci la nivel international, respectiv forul profe-
                                                       sional cel mai înalt pe care îl avem în aceasta
           august-septembrie 2016, CoMUnIC@?II Mobile  profesie. Evenimentul a fost marcat de mesajul
                                                       transmis de catre Pre?edintele Statelor Unite ale
                                                       Americii Barack Obama: „...Acest eveniment ne
                                                       aminte?te de datoria noastra la nivel interna?io-
                                                       nal de a proiecta un viitor în care to?i oamenii sa
                                                       poata accesa ?i dezvolta banca vie a informa?iilor
                                                       acumulate pe care le împarta?im în calitate de
                                                       ceta?eni ai lumii...“ Ceremonia oficiala a fost
                                                       deschisa de pre?edintele IFLA Donna Scheeder
                                                       care a facut trimitere la nevoia de aliniere a
                                                       proiectelor bibliotecii la cerin?ele comunita?ii, la
                                                       dezvoltarea serviciilor astfel încât sa sprijine
                                                       obiectivele Agenda 2030 a Na?iunilor Unite, la
                                                       orientarea bibliotecilor spre scopuri sustenabile.
                                                       Eu am participat în cadrul sec?iunii Biblioteci
                                                       Metropolitane, Academice ?i ?colare cu studiul:
                                                       Cooperation and best practice sharing between
                                                       academic and school library systems. The case of
                                                       „Carol I“ Central University Library Bucharest“.
                                                       Subiectul abordat vizeaza noua configura?ie a
                                                       BCU „Carol I“ de institu?ie cu rol de formator
                                                       na?ional al re?elei bibliotecilor ?colare din Româ-
                                                       nia precum ?i atributul meritat de hub cultural
                                                       ?i social care întaresc principala sa misiune de
                                                       spa?iu de cercetare ?i înva?are academica. Analiza
                                                       asumata urmare?te modul în care se realizeaza
                                                       prioritizarea direc?iilor strategice ale institu?iei,
                                                       determinata de evolu?ia tehnologiilor informa-
                                                       ?ionale, evolu?ie ce schimba profilul utilizatoru-
                                                       lui bibliotecii, maniera de cautare a informa?ii-
                                                       lor, metodele de înva?are. Studiile de analiza so-
                                                       ciologica a nevoilor utilizatorilor corelate cu mo-
                                                       dalita?ile de dezvoltare ?i structurare a colec?iilor
                                                       print, online, baze de date vor permite crearea
                                                       unei legaturi de tip user-content masurabila ?i
                                                       reciproc modelabila. Balan?a între rolul clasic ?i
                                                       cel modern al bibliotecii fiind data de colec?ii
                                                       vizibile, competen?e, expertiza, managementul
                                                       creativ al organiza?iei se va orienta spre serviciile
                                                       electronice, abilita?ile profesionale, alfabetizarea
                                                       informa?ionala.
                                                       Nevoia de a fi racorda?i la nouta?ile oferite de
                                                       ?tiin?a informa?iei ?i a comunica?iilor, obliga-
                                                       tivitatea de a gestiona etic drepturile de autor,
                                                       interconectarea interinstitu?ionala ?i schimbul de
                                                       bune practici sunt câteva din argumentele care
                                                       legitimeaza ?i stimuleaza prezen?a la astfel de
                                                       manifestari ?tiin?ifice.
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49