Page 11 - Revista COMUNIC@TII Mobile - editia 133
P. 11

Privatizarea Poştei Române se reanalizează

Operatorul poștal belgian bpost,                                                                     strategie care va continua şi în 2016.              9
ofertantul selectat pentru vânzarea                                                                  MSI anunţa pe 3 februarie a.c. că statul
celor 51% din acţiunile Companiei                                                                    român a acceptat oferta neangajantă
Naţionale Poşta Română, nu a avansat                                                                 depusă de către bpost pentru achizițio-
o ofertă angajantă până la termenul                                                                  narea pachetului de 51% din acțiunile
limită stabilit la 15 septembrie 2015, a                                                             deținute la CNPR.
anunţat Ministerul pentru Societatea                                                                 Admiterea ofertantului bpost în etapa de
Informaţională. Având în vedere îmbu-                                                                due-diligence a procesului de privatizare a
nătăţirea situaţiei economice a CNPR                                                                 presupus, în principal, acces la camera de
şi diversificarea portofoliului de servicii                                                          date, întâlniri operaționale cu manage-
oferite, MSI consideră că procesul de                                                                mentul companiei și negocierea contrac-
privatizare aprobat prin HG nr. 761/                                                                 tului de privatizare. bpost a avansat, la
2012, cu modificările şi completările                                                                finalul lunii septembrie 2014, o ofertă
ulterioare, este necesar să fie supus                                                                neangajantă pentru achiziționarea
analizei Guvernului României.                                             pachetului de 51% din acțiunile CNPR.
Astfel, compania nu se mai află, în acest moment, în situația din
2012, când a fost fost aprobată HG 761 privind strategia de               CNPR este deţinută de statul român, prin MSI, în proporţie
privatizare, susţine Alexandru Petrescu, director general al C.N.         de 75%, şi de Fondul Proprietatea (FP) în proporţie de 25%.
Poșta Română. Astăzi, cea mai bună variantă de capitalizare ar fi         Compania deţine cea mai mare reţea de distribuţie la nivel naţio-
vânzarea de acțiuni prin subscripție publică, respectiv listarea pe       nal, însemnând peste 80% din totalul subunităţilor poştale care
piața de capital.                                                         operează, în prezent, în România. Peste 19 milioane de locuitori
"Poșta Română ar fi o oportunitate unică pentru investitorii pe bursă     beneficiază de serviciile Poştei Române şi peste 7,5 milioane de
și cred că aceasta este cea mai bună metodă de extindere a opțiunilor     adrese naţionale sunt acoperite de reţeaua poştală proprie.
de capitalizare. Repet: Un eșec ar fi fost vânzarea companiei sub
valoarea ei reală. În acest moment, oportunitatea investițională este      Telekom scapă de obligaţiile operatorului
mult mai bună și merită o reanalizare a metodei de capitalizare",          cu putere semnificativă pe piaţă
declară oficialul CNPR.
În ultimii ani, Poşta Română a iniţiat mai multe acţiuni în pers-           ANCOM a lansat în consultare publică un proiect de decizie pri-
pectiva unei capitalizări rapide şi consistente, metoda aleasă de           vind identificarea, analiza şi reglementarea pieţei relevante cores-
acţionarul majoritar, statul român, fiind majorarea de capital prin         punzătoare serviciilor de acces la elemente de infrastructură.
aport de capital privat.                                                    Pe baza criteriilor analizate și a rezultatelor constatate (cota de
În ultimul an, la Poşta Română a fost numit un management pe                piaţă sub 50%, în scădere continuă, diminuarea barierelor la intra-
baza standardelor guvernanţei corporative, în acord cu principiile          rea pe piaţă, existența unei cereri minimale în scădere pe piața de
OCDE (Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică), şi             gros, existența unei piețe cu amănuntul concurențiale, în absența
s-a dezvoltat un plan de afaceri care să îmbunătăţească semnificativ        unei reglementări la nivelul pieței de gros corespunzătoare),
calitatea serviciilor.                                                      ANCOM consideră că societatea Telekom Romania Communi-
Totodată, Poşta Română, cu sprijinul Consiliului Concurenţei, a             cations S.A. nu mai deține putere semnificativă de piață și
pregătit documentaţia necesară pentru evaluarea de către Comisia            propune retragerea obligațiilor impuse anterior acesteia.
Europeană a relaţiei dintre statul român şi compania publică, din           Analiza precedentă, realizată în 2010, a arătat că Romtelecom
perspectiva ajutorului de stat. Concluziile Executivului de la Bru-         S.A. (în prezent, Telekom Romania Communications S.A.) avea pu-
xelles înlătură suspiciunile legate de posibile elemente de natura          tere semnificativă pe această piață. Astfel, pentru a asigura și sti-
ajutorului de stat, care să pericliteze valoarea investiţională a Poştei    mula concurența pe segmentul serviciilor de acces la internet în
Române. În cadrul procesului de privatizare a Poştei Române,                bandă largă la puncte fixe, operatorul a primit în 2010 o serie de
minitsrul de resort - MSI este consiliat de consorţiul format din           obligații specifice. În prezent, piața nu este stabilă, ci înregistrează
KPMG România şi de Ţuca, Zbârcea & Asociaţii.                               o fluctuație a cotelor de piață în timp și creșteri semnificative
Poşta Română a abordat, în ultimul an, o strategie de business fo-          pentru fiecare dintre operatorii importanți, România fiind carac-
cusată pe reducerea cheltuielilor şi pe concentrarea resurselor finan-      terizată prin cel mai ridicat grad de concurenţă la nivel de infra-
ciare în investiţii. Un punct esenţial în această strategie a fost dez-     structuri, comparativ cu situaţia din celelalte state membre ale
voltarea unor produse şi servicii adaptate la nevoile clienţilor Poştei     Uniunii Europene, cu peste 750 furnizori de servicii de acces la
Române, dar şi închiderea unor contracte neprofitabile pentru               internet în bandă largă la puncte fixe în anul 2014. De asemenea,
operatorul naţional de servicii poştale. Poşta Română a încheiat            tarifele pentru conexiunile de acces la internet în bandă largă la
anul 2014 cu un profit de 5 milioane de euro, după cinci ani de             puncte fixe, în special pentru cele cu viteze de transmisie de cel
pierderi. Pentru 2015, compania ţinteşte menţinerea în marja de             puțin 30 Mbps, sunt printre cele mai scăzute din UE.
profit, concomitent cu implementarea unui plan de investiţii, în
valoare de peste 55 de milioane de lei (12,3 milioane de euro),                                              august-septembrie 2015, COMuNiC@Ții Mobile
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16