Page 13 - Revista 129
P. 13
Gala COMUNICaŢII Mobile 2014
Valentin ȘtefaN, Gabriel GhIȚă,
Business Development Manager Business
Vodafone România Development
românia este prima piață din europa în care Manager CEE
Vodafone a lansat serviciul M-Pesa, în special Mastercard
pentru segmentul de populație nebancarizată, iar
apetența grupului nostru de a investi și în alte țări În România, jumătate din
europene va depinde și de succesul din românia. populația adultă (46%)
Subliniez, însă, faptul că M-Pesa România nu este un este nebanca rizată, ceea ce
pilot, ci o investiție semnifi cativă prin care urmărim în seam nă că acești oameni
dezvoltarea unui model de succes. nu au nici un fel de re lație
Dezvoltările sau lansările de servicii mobile money au o cu o bancă, respectiv nici un
rată de succes redusă la nivel global, cu 251 de dezvol - cont concurent sau depozit.
tări de mobile money care aveau în totalitate 61 mili oa - Deși segmentul plăților elec -
ne de clienți activi, la sfârșitul lunii octombrie 2014. tronice se află pe un trend
Semnificativ, mai mult de jumătate sunt în 3 țări în ascendent, cu creșteri de la
care grupul nostru este prezent. Este un business cu un un an la altul, totuși baza
înce put încurajator în România, cu o adopție în unele este foarte mică.
zone mai mare decât ne așteptam, iar în altele mai mi - La sfârșitul anului 2014, estimăm că din totalul plăților circa 8% au fost
că, deci care indică un accent flexibil, dar pentru care plăți electronice, dintre care probabil majoritatea, 80-90%, sunt plăți cu
suntem deciși să investim în continuare. cardul, restul fiind plăți prin cont bancar și alte metode. 11
Așadar, în România înregistrăm încă un procent foarte mic la plățile electro -
nice, care ne plasează pe penultimul loc la nivel european. Media europeană
este undeva la 35%, cu variații foarte mari între noi și bulgari, pe de o parte
unde se înregistrează procente de 6-8% și țările nordice, pe de altă parte, unde
ponderea ajunge la circa 80-90%. Mai mult, în câteva din țările nordice se
pune și problema eliminării cash-ului din economie.
România este încă de par te de a se apropia de media europeană și probabil ne
trebuie mai mulți ani ca să ajungem la un procent cât de cât rezonabil. Un alt
indicator important este și cel al retailului și al procentului din locații care
acceptă în prezent plata cu card. Deși nu există o cifră foarte clară în piață, to -
tuși cifra care se vehi cu lează este de aproximativ 400.000 de case de marcat
active și de 100.000 de locații comer cia le care acceptă plata cu cardul, ceea ce
înseamnă că un sfert din totalul locațiilor comerciale din țară acceptă as -
tăzi POS. Aproape toate acestea se află în mediul urban mediu și mare, urba -
nul mic și ruralul fiind scoase cu totul de pe harta plăților electronice.
Așadar, vorbim de cea mai mare pondere a populației nebanca riza tă din UE,
care se află la noi și de una dintre cele mai mari popu lații rurale din Europa.
Succesul de piață la aceste implementări de mobile Ca și pondere, înaintea noastră se mai află Irlanda. Înclin să cred că mediul
money vine după 2 - 4 ani. Vodafone România își rural din Irlanda e un pic diferit de ruralul nostru, dar astea sunt lucruri care
pro pune să ajungă mai repede la acest deziderat, învă - contează în momentul în care definești soluțiile pentru bancarizarea acestor
țând din experiențele globale, iar eforturile trebuie co - persoane. De partea cealalată, sigur că această jumătate a populației adulte,
relate cu inerția pieței și cu obstacolele ce trebuie depă - chiar dacă este nebancarizată nu înseamnă că e exclusă cu totul din viața
șite până când se ajunge la un nivel de adopție suficient econo mică internă. Pe de o parte, vorbim de persoanele care sunt plătite prin
de mare și adopția devine virală. Este îmbucurătoare forme nelegale, deși consider că nu toate persoanele care primesc bani pe
pen tru noi formarea Grupului de lucru Mobile Money, canalele ilegale sunt nebancarizate. Pe de altă părte, există foarte multe cazuri
la iniția tiva revistei COMUNIC@ȚII Mobile și ne bu - în care oameni angajați cu forme legale care pri mesc și bani din alte surse.
cu ră implicarea din zona guvernamentală și continuând Sunt oameni bancariați, dar care primesc și bani din surse ilegale. Circa 50%
cu cea privată. Este un serviciu care poate ajuta nu doar din populația nebancarizată primește cu certi tu dine bani din anumite surse, o
o companie comercială, dar și dezvoltarea completă a parte fiind bani la negru. Altă parte provine chiar de la stat, care, prin
societății și a economiei românești, în special în zonele programele de asistență socială, le transferă bani acestor oameni, fie că e vorba
care sunt mai puțin penetrate de produsele bancare. de ajutoare de șomaj, subvenții, asistență de boală etc. În cea mai mare parte
Deschiderea către moneda electronică sau alte mijloace acești bani sunt tot cash. Asta este cealaltă parte a balanței. Dacă pe de-o par -
de plăți electronice pentru taxe are o utilitate ridicată, și te, statul trebuie să depună efortul pentru a digitiza fluxurile de bani
odată ce vom ajunge la o bază de clienți suficient de dinspre contribuabili către stat, la fel de bine trebuie să digere și partea
mare ne vom apropia de obiectivul pe care ni-l dorim cealaltă unde vorbim de sume semnificative de bani. Așadar, în concluzie,
cu toții, și anume înlocuirea cash-ului. statul este cel mai mare distribuitor de cash din țară.
decembrie 2014 - ianuarie 2015, COMUNIC@ȚII Mobile
Valentin ȘtefaN, Gabriel GhIȚă,
Business Development Manager Business
Vodafone România Development
românia este prima piață din europa în care Manager CEE
Vodafone a lansat serviciul M-Pesa, în special Mastercard
pentru segmentul de populație nebancarizată, iar
apetența grupului nostru de a investi și în alte țări În România, jumătate din
europene va depinde și de succesul din românia. populația adultă (46%)
Subliniez, însă, faptul că M-Pesa România nu este un este nebanca rizată, ceea ce
pilot, ci o investiție semnifi cativă prin care urmărim în seam nă că acești oameni
dezvoltarea unui model de succes. nu au nici un fel de re lație
Dezvoltările sau lansările de servicii mobile money au o cu o bancă, respectiv nici un
rată de succes redusă la nivel global, cu 251 de dezvol - cont concurent sau depozit.
tări de mobile money care aveau în totalitate 61 mili oa - Deși segmentul plăților elec -
ne de clienți activi, la sfârșitul lunii octombrie 2014. tronice se află pe un trend
Semnificativ, mai mult de jumătate sunt în 3 țări în ascendent, cu creșteri de la
care grupul nostru este prezent. Este un business cu un un an la altul, totuși baza
înce put încurajator în România, cu o adopție în unele este foarte mică.
zone mai mare decât ne așteptam, iar în altele mai mi - La sfârșitul anului 2014, estimăm că din totalul plăților circa 8% au fost
că, deci care indică un accent flexibil, dar pentru care plăți electronice, dintre care probabil majoritatea, 80-90%, sunt plăți cu
suntem deciși să investim în continuare. cardul, restul fiind plăți prin cont bancar și alte metode. 11
Așadar, în România înregistrăm încă un procent foarte mic la plățile electro -
nice, care ne plasează pe penultimul loc la nivel european. Media europeană
este undeva la 35%, cu variații foarte mari între noi și bulgari, pe de o parte
unde se înregistrează procente de 6-8% și țările nordice, pe de altă parte, unde
ponderea ajunge la circa 80-90%. Mai mult, în câteva din țările nordice se
pune și problema eliminării cash-ului din economie.
România este încă de par te de a se apropia de media europeană și probabil ne
trebuie mai mulți ani ca să ajungem la un procent cât de cât rezonabil. Un alt
indicator important este și cel al retailului și al procentului din locații care
acceptă în prezent plata cu card. Deși nu există o cifră foarte clară în piață, to -
tuși cifra care se vehi cu lează este de aproximativ 400.000 de case de marcat
active și de 100.000 de locații comer cia le care acceptă plata cu cardul, ceea ce
înseamnă că un sfert din totalul locațiilor comerciale din țară acceptă as -
tăzi POS. Aproape toate acestea se află în mediul urban mediu și mare, urba -
nul mic și ruralul fiind scoase cu totul de pe harta plăților electronice.
Așadar, vorbim de cea mai mare pondere a populației nebanca riza tă din UE,
care se află la noi și de una dintre cele mai mari popu lații rurale din Europa.
Succesul de piață la aceste implementări de mobile Ca și pondere, înaintea noastră se mai află Irlanda. Înclin să cred că mediul
money vine după 2 - 4 ani. Vodafone România își rural din Irlanda e un pic diferit de ruralul nostru, dar astea sunt lucruri care
pro pune să ajungă mai repede la acest deziderat, învă - contează în momentul în care definești soluțiile pentru bancarizarea acestor
țând din experiențele globale, iar eforturile trebuie co - persoane. De partea cealalată, sigur că această jumătate a populației adulte,
relate cu inerția pieței și cu obstacolele ce trebuie depă - chiar dacă este nebancarizată nu înseamnă că e exclusă cu totul din viața
șite până când se ajunge la un nivel de adopție suficient econo mică internă. Pe de o parte, vorbim de persoanele care sunt plătite prin
de mare și adopția devine virală. Este îmbucurătoare forme nelegale, deși consider că nu toate persoanele care primesc bani pe
pen tru noi formarea Grupului de lucru Mobile Money, canalele ilegale sunt nebancarizate. Pe de altă părte, există foarte multe cazuri
la iniția tiva revistei COMUNIC@ȚII Mobile și ne bu - în care oameni angajați cu forme legale care pri mesc și bani din alte surse.
cu ră implicarea din zona guvernamentală și continuând Sunt oameni bancariați, dar care primesc și bani din surse ilegale. Circa 50%
cu cea privată. Este un serviciu care poate ajuta nu doar din populația nebancarizată primește cu certi tu dine bani din anumite surse, o
o companie comercială, dar și dezvoltarea completă a parte fiind bani la negru. Altă parte provine chiar de la stat, care, prin
societății și a economiei românești, în special în zonele programele de asistență socială, le transferă bani acestor oameni, fie că e vorba
care sunt mai puțin penetrate de produsele bancare. de ajutoare de șomaj, subvenții, asistență de boală etc. În cea mai mare parte
Deschiderea către moneda electronică sau alte mijloace acești bani sunt tot cash. Asta este cealaltă parte a balanței. Dacă pe de-o par -
de plăți electronice pentru taxe are o utilitate ridicată, și te, statul trebuie să depună efortul pentru a digitiza fluxurile de bani
odată ce vom ajunge la o bază de clienți suficient de dinspre contribuabili către stat, la fel de bine trebuie să digere și partea
mare ne vom apropia de obiectivul pe care ni-l dorim cealaltă unde vorbim de sume semnificative de bani. Așadar, în concluzie,
cu toții, și anume înlocuirea cash-ului. statul este cel mai mare distribuitor de cash din țară.
decembrie 2014 - ianuarie 2015, COMUNIC@ȚII Mobile