Page 30 - Revista numarul 126
P. 30
agenda digitală | interoperatibilitate
Comisia Europeană (CE) a adoptat, pe 26 iunie, o propu - decât proporția în care serviciile publice sunt disponibile online
nere privind un nou program care susţine statele membre să- pentru cetățenii țării. La nivel european, interoperabilitatea este
și moder nizeze administrațiile și să ofere servicii digitale necesară pentru punerea în aplicarea a numeroase domenii de
inter operabile la nivel național și european. Noul program, politică ale Uniunii, cum ar fi piața internă, mediul, afacerile
denumit ISA2, se va baza pe rezultatele predecesorului său, ISA interne și justiția, vămile și fiscalitatea, sănătatea, identitatea
(Soluții de interopera bilitate pentru administrațiile publice euro - electronică și achizițiile publice.
pene), și va asigura interacțiunea transfrontalieră și intersectorială
fluidă, pe cale electronică, între administrațiile publice europene,
pentru a asigura servicii publice mai rapide pentru cetățeni și fir - Programele de interoperabilitate au evoluat mult începând din
me. În toate rapoartele UE, România figurează pe ultimele locuri momentul introducerii lor, în anul 1995. ISA2 se bazează pe
la capitolele e-guvernare şi la interacţiunea dintre cetăţeni şi admi - experiența colectivă și pe rezultatele programelor desfășurate de
nis traţiile publice prin intermediul internetului, direcţii esenţiale CE în ultimele două decenii. Acestea au sprijinit în primul
ale Agendei Digitale. rând stabilirea unor conexiuni electronice în cadrul administra -
țiilor publice, apoi disponibilitatea informațiilor pe internet,
mijloacele electronice de colaborare a serviciilor publice și în
Interconectarea administraţiilor publice din UE şi
omogenizarea acestui aparat birocratic complex sunt
esențiale deoarece, în Europa de azi, tot mai mulți
cetățeni lucrează și își schimbă domiciliul în alte state. În
plus, tot mai multe firme oferă activități comerciale și CE propune
28 operează în întreaga Uniune, indiferent de ţara mem bră.
În acest context, cetățenii și companiile trebuie să
Din păcate, anumite probleme precum comple xitatea ISA2 - programul
interacționeze frecvent cu administrațiile statelor mem -
bre, pe cale electronică, consideră oficialii CE.
modului de organizare, procedurile vechi și greoaie și
lipsa de cooperare creează foarte des bariere electronice de eliminare
care împiedică cetățenii și firmele să utilizeze în mod
eficient serviciile publice și care afectează buna funcțio -
nare a întregii piețe interne.
În acest sens vicepreședintele Maroš Šefčovič crede că: a barierelor
„Statele membre, fiind supuse unor presiuni ca urmare a
îmbunătățind procesele operaționale. Cu toate aces tea, dat electronice
crizei economice recente, au început deja să reducă sarci nile
și costurile administrative, introducând servi ciile digi tale și
fiind că aceste schimbări au loc adesea la nivel de serviciu,
fără interoperabilitate între sectoare și la nivel euro pean, ele în UE
creează foarte frecvent bariere electronice. Această situație
poate genera un sentiment de frustrare în rândul
companiilor și al cetățenilor, care irosesc timp și bani.
Datorită activităților desfășurate timp de mai mulți ani în
sprijinul interoperabilității, al e-guvernării și al da telor
deschise, în prezent pot fi fur nizate, datorită plat formelor
interoperabile, servicii pu blice caracterizate de o rapiditate,
de o eficiență și de o calitate fără precedent. ISA2 reprezintă prezent punerea în aplicare a serviciilor tranzacționale pretu tin -
elementul-cheie care va permite realizarea acestui potențial. deni în Europa. Programul ISA2 va viza perioada 2016-2020 și
Acest nou program reprezintă un element central al agendei va dispune de un pachet financiar de 131 de milioane de euro.
digitale pentru Europa.” Acest program înlocuiește actualul program ISA, care se ter -
mină în decembrie 2015 și care a avut ca rezul tat o serie de ini -
țiative, precum e-Prior (un sistem informatic pentru facturarea
În raportul publicat în luna mai (Raportul pe 2014 al Comisiei electronică și schimbul de documente privind achizițiile publice),
privind e–guvernarea) CE arată că guvernele statelor membre au sistemul de informare al pieței interne IMI (care le permite
încă mult de lucru pentru ca firmele și cetățenii să aibă acces autorităților naționale să facă schimb de informații), MT@EC
facil la serviciile publice online, chiar și în interiorul statului (un serviciu de traducere automată în toate limbile oficiale desti -
membru din care provin. În plus, serviciile publice transfronta - nat instituțiilor UE și statelor mem bre), precum și un sistem care
liere sunt disponibile online pentru resortisanții unui alt stat permite colectarea online a decla rațiilor de susținere pentru
membru UE doar în proporție de 42%, cu 30% mai puțin inițiativele cetățenești europene.
iunie - iulie 2014, ComuniC@Ții mobile
Comisia Europeană (CE) a adoptat, pe 26 iunie, o propu - decât proporția în care serviciile publice sunt disponibile online
nere privind un nou program care susţine statele membre să- pentru cetățenii țării. La nivel european, interoperabilitatea este
și moder nizeze administrațiile și să ofere servicii digitale necesară pentru punerea în aplicarea a numeroase domenii de
inter operabile la nivel național și european. Noul program, politică ale Uniunii, cum ar fi piața internă, mediul, afacerile
denumit ISA2, se va baza pe rezultatele predecesorului său, ISA interne și justiția, vămile și fiscalitatea, sănătatea, identitatea
(Soluții de interopera bilitate pentru administrațiile publice euro - electronică și achizițiile publice.
pene), și va asigura interacțiunea transfrontalieră și intersectorială
fluidă, pe cale electronică, între administrațiile publice europene,
pentru a asigura servicii publice mai rapide pentru cetățeni și fir - Programele de interoperabilitate au evoluat mult începând din
me. În toate rapoartele UE, România figurează pe ultimele locuri momentul introducerii lor, în anul 1995. ISA2 se bazează pe
la capitolele e-guvernare şi la interacţiunea dintre cetăţeni şi admi - experiența colectivă și pe rezultatele programelor desfășurate de
nis traţiile publice prin intermediul internetului, direcţii esenţiale CE în ultimele două decenii. Acestea au sprijinit în primul
ale Agendei Digitale. rând stabilirea unor conexiuni electronice în cadrul administra -
țiilor publice, apoi disponibilitatea informațiilor pe internet,
mijloacele electronice de colaborare a serviciilor publice și în
Interconectarea administraţiilor publice din UE şi
omogenizarea acestui aparat birocratic complex sunt
esențiale deoarece, în Europa de azi, tot mai mulți
cetățeni lucrează și își schimbă domiciliul în alte state. În
plus, tot mai multe firme oferă activități comerciale și CE propune
28 operează în întreaga Uniune, indiferent de ţara mem bră.
În acest context, cetățenii și companiile trebuie să
Din păcate, anumite probleme precum comple xitatea ISA2 - programul
interacționeze frecvent cu administrațiile statelor mem -
bre, pe cale electronică, consideră oficialii CE.
modului de organizare, procedurile vechi și greoaie și
lipsa de cooperare creează foarte des bariere electronice de eliminare
care împiedică cetățenii și firmele să utilizeze în mod
eficient serviciile publice și care afectează buna funcțio -
nare a întregii piețe interne.
În acest sens vicepreședintele Maroš Šefčovič crede că: a barierelor
„Statele membre, fiind supuse unor presiuni ca urmare a
îmbunătățind procesele operaționale. Cu toate aces tea, dat electronice
crizei economice recente, au început deja să reducă sarci nile
și costurile administrative, introducând servi ciile digi tale și
fiind că aceste schimbări au loc adesea la nivel de serviciu,
fără interoperabilitate între sectoare și la nivel euro pean, ele în UE
creează foarte frecvent bariere electronice. Această situație
poate genera un sentiment de frustrare în rândul
companiilor și al cetățenilor, care irosesc timp și bani.
Datorită activităților desfășurate timp de mai mulți ani în
sprijinul interoperabilității, al e-guvernării și al da telor
deschise, în prezent pot fi fur nizate, datorită plat formelor
interoperabile, servicii pu blice caracterizate de o rapiditate,
de o eficiență și de o calitate fără precedent. ISA2 reprezintă prezent punerea în aplicare a serviciilor tranzacționale pretu tin -
elementul-cheie care va permite realizarea acestui potențial. deni în Europa. Programul ISA2 va viza perioada 2016-2020 și
Acest nou program reprezintă un element central al agendei va dispune de un pachet financiar de 131 de milioane de euro.
digitale pentru Europa.” Acest program înlocuiește actualul program ISA, care se ter -
mină în decembrie 2015 și care a avut ca rezul tat o serie de ini -
țiative, precum e-Prior (un sistem informatic pentru facturarea
În raportul publicat în luna mai (Raportul pe 2014 al Comisiei electronică și schimbul de documente privind achizițiile publice),
privind e–guvernarea) CE arată că guvernele statelor membre au sistemul de informare al pieței interne IMI (care le permite
încă mult de lucru pentru ca firmele și cetățenii să aibă acces autorităților naționale să facă schimb de informații), MT@EC
facil la serviciile publice online, chiar și în interiorul statului (un serviciu de traducere automată în toate limbile oficiale desti -
membru din care provin. În plus, serviciile publice transfronta - nat instituțiilor UE și statelor mem bre), precum și un sistem care
liere sunt disponibile online pentru resortisanții unui alt stat permite colectarea online a decla rațiilor de susținere pentru
membru UE doar în proporție de 42%, cu 30% mai puțin inițiativele cetățenești europene.
iunie - iulie 2014, ComuniC@Ții mobile