Page 29 - Revista numarul 126
P. 29
agenda digitală | protecția consumatorilor
Acest lucru înseamnă că, în cazul în care se răzgândesc, consuma - 8) Informații mai clare cu privire la persoana responsabilă de efec -
torii pot returna produsele, oricare ar fi motivul. Protecție supli - tuarea plății aferente returnării produselor. În cazul în care comer -
men tară în cazul lipsei de informații: atunci când un vânzător nu a cianții vor ca orice cheltuială aferentă returnării produselor - după
informat în mod clar clientul cu privire la dreptul de a se retrage ce consumatorul s-a răzgândit cu privire la o achiziție - să fie supor -
din contract, perioada de returnare se prelungește la un an. tată de către consumator, aceștia trebuie să îl informeze în mod clar
De asemenea, consu matorii vor fi protejați și vor beneficia de drep - și în prealabil cu privire la acest lucru, în caz contrar comercianții
tul de a se retrage din contract în cazul vizitelor solicitate, cum ar fi fiind cei care vor trebui să plătească prețul aferent returnării.
cazul în care un co mer ciant a telefonat în prealabil și a exercitat pre - Comercianții trebuie să ofere în mod clar, înainte de cumpărare, cel
siuni asupra consu matorului pentru ca acesta să fie de acord cu o puțin o estimare cu privire la costurile maxime aferente returnării
vizită. În plus, nu mai trebuie să se facă diferența între vizitele solici - produselor voluminoase cumpărate pe internet sau prin poștă, cum
tate și cele nesoli ci tate; în acest fel se va preveni eludarea normelor. ar fi o canapea, astfel încât consumatorii să poată face o alegere
Dreptul de retra gere din contractul de vânzare-cumpărare se extinde avizată înainte de a se decide de unde să cumpere.
și la licitațiile online, cum ar fi cele de pe site-ul eBay, deși produsele
achiziționate în cadrul unei licitații vor putea fi returnate doar 9) O protecție consolidată a consumatorilor în ceea ce privește
atunci când au fost cumpărate de la un comerciant profesionist. produsele digitale. De asemenea, informațiile cu privire la conți -
Perioada de retra gere va începe din momentul în care consumatorul nutul digital vor trebui să fie mai clare și să includă detalii cu privire
primește produ sele, și nu în momentul încheierii contractului, așa la compatibilitatea acestuia cu hardware-ul și cu software-ul, pre -
cum este cazul în prezent. Normele se vor aplica în cazul vânzărilor cum și la aplicarea oricăror măsuri tehnice de protecție, de exemplu
pe internet, prin telefon sau prin poștă, precum și vânzărilor efec tu - limitarea dreptului consumatorului de a copia conținutul. Consu -
ate în afara magazinelor, de exemplu la domiciliul consumatorului, matorii vor avea dreptul de a renunța la achizițiile de conținut dig i -
pe stradă, la o reuniune de vânzare organizată la domiciliul unui tal, cum ar fi descărcarea de produse muzicale sau video, însă doar
client sau în timpul unei excursii organizate de comerciant. până în momentul în care începe procesul efectiv de descărcare.
27
5) Drepturi de rambursare mai ferme. Comercianții trebuie să 10) Norme comune pentru firme, care vor facilita schimburile
ramburseze consumatorilor prețul produsului în termen de 14 zile comerciale ale acestora în întreaga Europă.
din momentul retragerii. În prețul de rambursare este inclus și Printre acestea se numără:
costul livrării. În general, comerciantul va suporta riscul oricărei - un set unic de norme de bază, la nivelul Uniunii Europene,
deteriorări a produselor, survenită în timpul transportului, până în pentru contractele la distanță (vânzări prin telefon, poștă sau
momentul în care consumatorul intră în posesia produselor. internet) și pentru contractele încheiate în afara spațiilor comer -
ciale (vânzări care au loc în altă parte decât la sediul comercial al
6) Introducerea unui model la nivelul UE de formular de retragere. societății, de exemplu pe stradă sau la domiciliul clientului), în
Consumatorilor li se va pune la dispoziție un model de formular de acest fel fiind create condiții echitabile de concurență și reducân -
retragere pe care aceștia îl pot utiliza (fără a fi însă obligați să o facă) du-se costurile tranzacției pentru comercianții transfrontalieri, în
în cazul în care se răzgândesc și doresc să se retragă dintr-un con - special în cazul vânzărilor pe internet;
tract încheiat la distanță sau la domiciliu. Prin utilizarea acestui mo - - formulare standard care vor facilita activitatea comercianților: un
del de formular, retragerea din contract va fi mai ușoară și mai ra - formular privind respectarea cerințelor referitoare la informarea
pidă, indiferent în ce loc din UE a fost încheiat contractul. consumatorilor cu privire la dreptul de retragere din contract;
- norme specifice care se vor aplica micilor firme și meseriașilor,
7) Eliminarea suprataxelor pentru utilizarea cardurilor de credit și a cum ar fi instalatorii.
liniilor telefonice de asistență. În cazul în care consumatorii efectu - Nu va exista dreptul de retragere din con tract în cazul reparațiilor
ează plăți cu cardurile de credit, co mer cianții nu vor putea percepe și lucrărilor de întreținere urgente. Statele membre pot decide, de
taxe suplimentare costurilor reale pe care le suportă atunci când asemenea, să excepteze de la anumite cerințe de informare comer -
pun la dispoziția consumatorilor aceste mijloace de plată. cianții care primesc solicitări din partea consumatorilor de a efec -
Comercianții care operează linii telefonice de asistență ce le permit tua reparații și lucrări de întreținere la domiciliul acestora în
consumatorilor să îi contacteze în legătură cu contractul vor putea valoare mai mică de 200 EUR.
percepe numai tariful de bază aferent apelurilor telefonice.
Acest lucru înseamnă că, în cazul în care se răzgândesc, consuma - 8) Informații mai clare cu privire la persoana responsabilă de efec -
torii pot returna produsele, oricare ar fi motivul. Protecție supli - tuarea plății aferente returnării produselor. În cazul în care comer -
men tară în cazul lipsei de informații: atunci când un vânzător nu a cianții vor ca orice cheltuială aferentă returnării produselor - după
informat în mod clar clientul cu privire la dreptul de a se retrage ce consumatorul s-a răzgândit cu privire la o achiziție - să fie supor -
din contract, perioada de returnare se prelungește la un an. tată de către consumator, aceștia trebuie să îl informeze în mod clar
De asemenea, consu matorii vor fi protejați și vor beneficia de drep - și în prealabil cu privire la acest lucru, în caz contrar comercianții
tul de a se retrage din contract în cazul vizitelor solicitate, cum ar fi fiind cei care vor trebui să plătească prețul aferent returnării.
cazul în care un co mer ciant a telefonat în prealabil și a exercitat pre - Comercianții trebuie să ofere în mod clar, înainte de cumpărare, cel
siuni asupra consu matorului pentru ca acesta să fie de acord cu o puțin o estimare cu privire la costurile maxime aferente returnării
vizită. În plus, nu mai trebuie să se facă diferența între vizitele solici - produselor voluminoase cumpărate pe internet sau prin poștă, cum
tate și cele nesoli ci tate; în acest fel se va preveni eludarea normelor. ar fi o canapea, astfel încât consumatorii să poată face o alegere
Dreptul de retra gere din contractul de vânzare-cumpărare se extinde avizată înainte de a se decide de unde să cumpere.
și la licitațiile online, cum ar fi cele de pe site-ul eBay, deși produsele
achiziționate în cadrul unei licitații vor putea fi returnate doar 9) O protecție consolidată a consumatorilor în ceea ce privește
atunci când au fost cumpărate de la un comerciant profesionist. produsele digitale. De asemenea, informațiile cu privire la conți -
Perioada de retra gere va începe din momentul în care consumatorul nutul digital vor trebui să fie mai clare și să includă detalii cu privire
primește produ sele, și nu în momentul încheierii contractului, așa la compatibilitatea acestuia cu hardware-ul și cu software-ul, pre -
cum este cazul în prezent. Normele se vor aplica în cazul vânzărilor cum și la aplicarea oricăror măsuri tehnice de protecție, de exemplu
pe internet, prin telefon sau prin poștă, precum și vânzărilor efec tu - limitarea dreptului consumatorului de a copia conținutul. Consu -
ate în afara magazinelor, de exemplu la domiciliul consumatorului, matorii vor avea dreptul de a renunța la achizițiile de conținut dig i -
pe stradă, la o reuniune de vânzare organizată la domiciliul unui tal, cum ar fi descărcarea de produse muzicale sau video, însă doar
client sau în timpul unei excursii organizate de comerciant. până în momentul în care începe procesul efectiv de descărcare.
27
5) Drepturi de rambursare mai ferme. Comercianții trebuie să 10) Norme comune pentru firme, care vor facilita schimburile
ramburseze consumatorilor prețul produsului în termen de 14 zile comerciale ale acestora în întreaga Europă.
din momentul retragerii. În prețul de rambursare este inclus și Printre acestea se numără:
costul livrării. În general, comerciantul va suporta riscul oricărei - un set unic de norme de bază, la nivelul Uniunii Europene,
deteriorări a produselor, survenită în timpul transportului, până în pentru contractele la distanță (vânzări prin telefon, poștă sau
momentul în care consumatorul intră în posesia produselor. internet) și pentru contractele încheiate în afara spațiilor comer -
ciale (vânzări care au loc în altă parte decât la sediul comercial al
6) Introducerea unui model la nivelul UE de formular de retragere. societății, de exemplu pe stradă sau la domiciliul clientului), în
Consumatorilor li se va pune la dispoziție un model de formular de acest fel fiind create condiții echitabile de concurență și reducân -
retragere pe care aceștia îl pot utiliza (fără a fi însă obligați să o facă) du-se costurile tranzacției pentru comercianții transfrontalieri, în
în cazul în care se răzgândesc și doresc să se retragă dintr-un con - special în cazul vânzărilor pe internet;
tract încheiat la distanță sau la domiciliu. Prin utilizarea acestui mo - - formulare standard care vor facilita activitatea comercianților: un
del de formular, retragerea din contract va fi mai ușoară și mai ra - formular privind respectarea cerințelor referitoare la informarea
pidă, indiferent în ce loc din UE a fost încheiat contractul. consumatorilor cu privire la dreptul de retragere din contract;
- norme specifice care se vor aplica micilor firme și meseriașilor,
7) Eliminarea suprataxelor pentru utilizarea cardurilor de credit și a cum ar fi instalatorii.
liniilor telefonice de asistență. În cazul în care consumatorii efectu - Nu va exista dreptul de retragere din con tract în cazul reparațiilor
ează plăți cu cardurile de credit, co mer cianții nu vor putea percepe și lucrărilor de întreținere urgente. Statele membre pot decide, de
taxe suplimentare costurilor reale pe care le suportă atunci când asemenea, să excepteze de la anumite cerințe de informare comer -
pun la dispoziția consumatorilor aceste mijloace de plată. cianții care primesc solicitări din partea consumatorilor de a efec -
Comercianții care operează linii telefonice de asistență ce le permit tua reparații și lucrări de întreținere la domiciliul acestora în
consumatorilor să îi contacteze în legătură cu contractul vor putea valoare mai mică de 200 EUR.
percepe numai tariful de bază aferent apelurilor telefonice.