Page 32 - Revista 130
P. 32
dosarMVNO
Întrucât China Telecom a lansat, în luna mai, primul său strategia sa, China Telecom va avea de confruntat o
MVNO în Marea Britanie, analiștii estimează că și alți competiție acerbă.
operatori asiatici vor începe astfel de operațiuni intruzive în „Marea Britanie reprezintă o piață
Europa. Competiţia se accelerează, preţurile sunt sub presiune. MVNO aglomerată”, precizează
Strategia serviciului mobil pe care China Telecom l-a Cesar Bachelet, analist
lansat în Marea Britanie nu se bazează pe apeluri ieftine senior la
către China, întrucât operatorul chinez încearcă să
se distanțeze de business-ul cu margini
Ofensiv -uriscăzute de câștig, specific pieței
MVNO.
a chineză în Europa prin MVNOChina
Telecom face parte
Analysys
dintr-un nou val de companii Mason, arătând că, în
care încearcă să construiască noi afaceri septembrie 2011, se înregistrau
prin furnizarea de servicii mobile expaților care trăiesc în alte 11 milioane de abonați MVNO în Marea Britanie, iar
țări. În 2011, operatorul Turkcell a lansat un MVNO pentru rețeaua gazdă Everything Everywhere a China Telecom susține
turcii care locuiesc în Germania și intenționează să extindă deja 23 de MVNO-uri. Totuși, numărul abonaților MVNO
acest serviciu și în alte părți. De asemenea, lanțul britanic de continuă să crească, reprezentând 12,1% din totalul abonaților
magazine Tesco și-a extins recent serviciul mobil în Ungaria, din Marea Britanie, în creștere cu 8%, față de acum 5 ani, ceea
30 printr-un joint- venture cu gigantul mobil Vodafone. ce indică o posibilă evoluție bună și pentru MVNO-ul lansat
Analișii cred că prima extindere a China Telecom şi pe alte de China Telecom.
piețe mobile externe ar putea marca începutul unei noi tendin-
țe pentru operatorii asiatici ce încearcă să pătrundă în Europa.
„Nu intenționăm să reducem tarifele către China sub cele ofe- Este însă dificil să faci un MVNO să funcționeze, consideră
rite de către operatorii de rețele mobile din Marea Britanie, a Scott McKenzie, director la Coleago Consulting. Scala busi-
declarat Ou Zan, Managing Director la China Telecom (Eu- ness-ului și marginile de câștig sunt reduse întrucât MVNO-
rope). Operatorul nu urmărește să dezvolte o afacere cu mar- urile dau, de obicei, un procent fix operatorului gazdă.
gini reduse de câștig, așa cum fac alte companii specializate în Dacă nu se stabilește un acord bun, de la început, cu operato-
apeluri internaționale, a adăugat acesta, referindu-se în special rul gazdă, va fi dificil să faci bani ulterior, avertizează acesta.
la MVNO-urile europene care oferă minute de voce interna- Trebuie să ai ceva suplimentar care să îţi acorde un avantaj pe
ționale la prețuri mici, precum Lycamobile și Lebara. piață, completează acesta, specificând că lanțul de supermar-
“Noi vom furniza servicii ket-uri Tesco din Marea Britanie are o distribuție puternică și
unice și suport în limba un brand la fel de solid, reușind să câștige 3 milioane de cli-
chineză”, susţine enți, de la lansarea din 2003.
Ou Yan. Pe 1 martie, Tesco Mobile și-a lansat serviciile în Ungaria
Oricare printr-un joint venture cu Vodafone, acest MVNO având
va fi operațiuni și în Irlanda și Slovacia. Punctul critic
pentru MVNO-ul China Telecom va fi distribuția
și elementul diferențiator cu care va veni pe piață.
Rețeaua de distribuție a China Telecom include
asociații chineze, asociații de studenți și agenții de
turism, explică Ou. „Asociațiile chineze sunt un canal
foarte util pentru noi, prin care ne putem distribui
cardurile SIM”, explică oficialul China Telecom,
menționând că 500.000 de turiști chinezi vin în Marea
Britanie în fiecare an, iar cifra urmează să crească la
700.000 în acest an, datorită Jocurilor Olimpice. Majori-
tatea acestora își aranjează călătoriile prin agențiile de
turism, de aceea China Telecom planifică să distribuie
cardurile SIM prin aceste agenții.
Operatorul chinez vede, de asemenea, o oportunitate
în a oferi serviciul clienților de business existenți din
Marea Britanie și companiilor ai căror angajați călătoresc
frecvent între China și Marea Britanie, în ciuda faptului că
este vorba doar de o ofertă cu SIM prepaid. Clienților de
business li se vor oferi soluții speciale. De exemplu, clienții
aprilie-mai 2012, COMuNiC@Ții Mobile