Page 31 - Revista 130
P. 31
dosarMVNO
Marian VELICu Ian TIDDER Bogdan DĂNILĂ,
analist telecom CEO Computaris CTO Computaris
Sub conducerea lui Marian Velicu,
Computaris şi Prime Telecom 29
lansează primul MVNE din România
M.V.: „Am considerat că este momentul să începem un proiect, B.D.:„Prin alianța cu un facilitator de rețea mobilă virtuală
un proiect în care cred și sunt convins că va avea succes. Prin experimentat - MVNE, un MVNO își reduce riscurile tehnice
lansarea acestei platforme deschidem, practic, această barieră în precum și resursele financiare, de timp și umane investite în
calea apariției MVNO-urilor. dobândirea know-how-ului specific. MVNE-urile pot acoperi toate
Cu alte cuvinte, de acum business case-ul devine pozitiv și am procesele operatorilor mobili virtuali, oferind soluții complete, end-
convingerea că tot mai multe MVNO-uri îşi vor face apariţia în to-end, precum sisteme BSS/OSS integrate cu sistemele operatorului
România, în curând. Apariția primului MVNE din România va de bază, oferind operatorului virtual suport tehnic și operațional la
sprijini în mod semnificativ lansarea operatorilor mobili virtuali. lansarea pe piață“. Pe lângă furnizarea infrastructurii, MVNE-urile
Aceștia își vor diminua semnificativ costurile inițiale, nemaifiind sprijină operatorii mobili virtuali fără experiență în telecomunicații,
nevoiți să investească sume considerabile în echipamente și infra- reducându-le volumul de operațiuni prin gestionarea serviciilor de
structură. Prezența MVNO-urilor în România va relansa compe- facturare, de provizionare a elementelor din rețea și de administrare,
tiția pe piața comunicațiilor mobile și va duce la apariția de noi permițându-le, astfel, să se concentreze pe punctele forte ale brand-
servicii inovative. Mai mult decât atât, momentul prielnic, cu ului lor, pe loializarea clienților și pe activitățile de marketing.
atât mai mult cu cât trebuie să avem în vedere că în piaţă urmea- În țările dezvoltate, MVNO-urile au o cotă de piață semnificativă,
ză o licitaţie importantă. Cred că pentru toţi operatorii este im- aceștia fiind acceptați de peste 10 ani de către operatorii mobili, ca
portant să recupereze investiţiile cât mai repede, iar acest lucru se oportunități pentru generarea de noi venituri și de atragere a noi nișe
poate face cu atragerea clienţilor cât mai aproape de reţea. De de clienți, cota acestora de piață ajungând la 19% în Germania,
aceea, MVNO-urile ar putea juca un rol important în penetrarea 16% în Norvegia, 14% în Olanda, 13% în UK sau 7% în SUA. De
mai rapidă a pieţei. asemenea, în țările învecinate, MVNO-urile funcționează deja de
Cu alte cuvinte, avem premisele necesare ca şi piaţa operatorilor câțiva ani, în Ungaria acestea având o cotă de peste 3,5% iar în
virtuali din România să se dezvolte, mai ales că, de acum încolo, Polonia de peste 1,6%. Conform datelor Informa, la nivel mondial
nu trebuie să ne gândim la aceste MVNO-uri ca la nişte atacuri funcționează 800 de MVNO-uri active cu peste 85 de milioane de
la adresa marilor operatori, ci ca la nişte entităţi existente, care au abonați, numărul acestora urmând să ajungă la 186 milioane de
deja baza lor de clienţi. Retailerii îşi vor putea reduce semnifica- abonați până în 2015. Cele mai mari dezvoltări vor avea loc în
tiv costurile de promovare a produselor, dar şi costurile de reten- Europa de Vest și în regiunea LATAM.
ţie a clienţilor. Operatorii mobili virtuali sunt furnizori de servicii de comunicații
Noi ne-am propus să ajutăm MVNO-urile să intre pe piaţă cu mobile cu propria bază de clienți, care însă nu dețin infrastructura
diverse idei interesante care, cu siguranţă, vor fi îmbrăţişate de proprie telecom. Pentru a oferi aceste servicii, ei închiriază și utili-
mai multe segmente din piaţa de servicii de comunicaţii, dar şi zează elemente de rețea ale unui operator de telefonie mobilă, dar
de alte pieţe din România.” sunt exclusiv responsabili de obligațiile legale față de clienți.”
aprilie-mai 2012, COMuNIC@ȚII Mobile