Page 54 - Revista 107
P. 54

media&socialmedia

                                                                                                               studiu PwC

Industriile de divertisment şi media
migrează tot mai mult spre digital

       La ce ne putem aştepta pentru perioada 2011-2015?

P iaţa de servicii de divertisment şi media             Gabriel Mustea - director la PwC România, specializat  creşterea va fi anulată aproape în totalitate de
      este una dintre cele mai atractive, dar în        în consultanţă, în domeniul comunicaţiilor şi media.   scăderea veniturilor din vânzări de muzica
      acelaşi timp competitive. Explozia varie-                                                                înregistrată pe suport clasic.
tăţii de servicii, dar şi a numărului jucătorilor     global brut de 6,1%. Este de remarcat tendinţa           Pentru ca aceste servicii să ajungă la îndemâna
din piaţă, dezvoltarea de noi platforme deschise      de creştere rapidă a apetitului consumatorilor           consumatorilor, este desigur necesară creşterea
şi flexibile (cum ar fi Android), popularizarea       pentru servicii digitale. Conform studiului              penetrării serviciilor de acces la Internet. Astfel,
conţinutului 3D şi succesul smartphone-urilor         PwC, ponderea cheltuielilor pe conţinut digital          studiul PwC preconizează o creştere medie a-
şi tabletelor au condus la o spirală a dezvoltării    în valoarea totală a cheltuielilor pentru media şi       nuală („CAGR”) a veniturilor globale din servi-
serviciilor, migrarea lor spre mediul digital, dar    divertisment, va creşte de la 24% în 2009, la            cii de acces la Internet pentru perioada 2011-
şi la dezvoltarea rapidă a infrastructurii necesa-    34% în 2015.                                             2015 de 8,6%. Rămâne totuşi o întrebare fun-
re, fie că vorbim de terminale, fie de capacitatea    Spre exemplu, veniturile globale din vânzări de          damentală – cine va prelua costurile creşterii
mereu în creştere a conexiunilor la Internet,         cărţi digitale vor creşte cu o rată medie anuală         numărului de conexiuni şi a capacităţii? În
fixe, dar mai ales mobile. De asemenea, furni-        de 34,7%! De altfel, cine s-ar fi aşteptat acum          condiţiile în care partea cea mai interesantă a
zorii de echipamente şi conţinut, dar şi opera-       un an ca vânzările de cărţi digitale ale Amazon          veniturilor merge către furnizorii de conţinut,
torii reţelelor de telecomunicaţii sunt din ce în     să le depăşească deja pe cele tipărite? Este totuşi      în timp ce tarifele de acces la Internet se reduc,
ce mai creativi în încercarea lor de a monetiza       interesant că, deşi veniturile din vânzări on-line       cât timp vor mai fi operatorii de telecomunica-
servicii, fie direct, prin taxarea serviciilor, fie   de muzică înregistrată vor creşte, ajutate şi de         ţii dispuşi să finanţeze expansiunea serviciilor
indirect, prin încasări din servicii de publicitate.  succesele înregistrate în lupta cu pirateria,            de acces la Internet în condiţiile incertitudinilor
Anul 2010 a adus, la nivel global, semne de                                                                    referitoare la recuperarea investiţiilor?
recuperare a pieţei de divertisment şi media,                                                                  La ce ne putem aştepta în România?
după declinul accentuat din 2009.                                                                              Conform studiului aminit, valoarea pieţei de
Astfel, conform studiului ”Global Entertain-                                                                   servicii de divertisment şi media va creşte, în
ment and Media Outlook 2011-2015” publicat                                                                     perioada 2011-2015, cu o rată medie anuală de
de firma de servicii profesionale PwC, referitor                                                               8,8%, de la 2,7, la 3,8 miliarde de dolari.
la evoluţia previzionată a acestor industrii pen-                                                              O rata de creştere peste medie o vor avea veni-
tru perioada 2011-2015, este de aşteptat pen-                                                                  turile din servicii de acces la Internet, în linie
tru anul 2011 o creştere cu 4,6% a cheltuielilor                                                               cu creşterea penetrării, de la 40% estimată pen -
globale referitoare la servicii de divertisment şi                                                             tru finalul lui 2011, la 66% în 2015. O evolu-
media, oarecum în linie cu creşterea produsului                                                                ţie interesantă vor avea şi veniturile din publici-
                                                                                                               tate, cu o creştere accentuată în mediul on-line,
Venituri prognozate din servicii de divertisment şi media în România (milioaneUSD)                             în linie cu creşterea veniturilor şi penetrării ser-
                                                                                                               viciilor de Internet. La polul opus se află veni-
                                                                                                2011-          turile din servicii de publicistică, ce vor înregis-
                                                                                                               tra creşteri mai modeste.
                                   2006  2007  2008   2009  2010  2011  2012  2013  2014  2015  2015           Piaţa abonamentelor şi licenţelor de televiziune,
                                                                                                CAGR           deşi aglomerată, prezintă încă potenţial de creş-
                                                                                                               tere. Judecând după zonele de creştere la nivel
                                                                                                [%]            global, precum şi după rata de majorare a pe-
                                                                                                               netrării accesului la Internet, este de aşteptat o
Acces la internet (fix şi mobil) 344 457 651 859 950 1,098 1,273 1,433 1,590 1,745 12.9                        majorare a cotei de piaţă a serviciilor IPTV şi
                                                                                                               streaming de conţinut, care au potenţialul de a
Abonamente TV şi licenţe           416 477 540 597 610 628 655 695 731 770 4.8                                 aduce venituri adiţionale din servicii interacti-
                                                                                                               ve, cum ar fi vizionarea de conţinut la coman-
Publicitate televizată             254 323 392 298 279 285 327 352 418 440 9.5                                 dă (Content on Demand).
                                                                                                               Finalmente, este de remarcat că se aşteaptă ca
Ziare                              151 162 173 169 171 180 192 203 217 232 6.3                                 ritmul mediu anual de creştere al veniturilor
                                                                                                               din servicii de divertisment şi publicitate pen-
Servicii Business-to-business 112 122 123 105 96 94 98 102 107 118 4.2                                         tru perioada 2011-2015 să fie mai mare decât
                                                                                                               cel estimat la nivel global (5,7%) şi la nivelul
Radio                              79 87 102 95 93 95 100 104 109 114 4.2                                      EMEA (5,2%), dar sub nivelul regiunii central
                                                                                                               şi est-europene (10,1%). Aşadar, prin prisma
Cărţi de interes general şi educaţionale 48 70 90 77 72 72 73 77 80 85 3.4                                     creşterii prognozate, piaţa românească de diver-
                                                                                                               tisment şi media rămâne atractivă, cu domenii
Reviste generale                   124 124 122 99 79 75 74 75 79 83 1                                          care vor genera creşteri demne de interes.

Publicitate pe internet (fix şi mobil) 6 13 24 24 31 35 42 50 60 73 18.7

Publicitate "out-of-home"          44 61 81 56 46 47 50 54 57 61 5.8

Divertisment filmat                10 12 18 28 35 40 45 50 55 60 11.4

Jocuri video                       7 10 16 21 22 23 25 25 26 26 3.4

Muzică înregistrată                31 29 27 21 5 5 5 5 5 6 3.7

Total divertisment şi media 1625 1944 2356 2445 2,485 2,677 2,959 3,225 3,534 3,813 8.8

Procentul penetrării Internetului  16.9  25.7  30.5   34.1  35.6  40.2  46.3  53.1  59.8  66.4
în gospodăriile din România

Procentul penetrării IPTV în       0000000000
gospodăriile din România

Pagina 52 ComUniC@Ții mobile, august - septembrie 2011
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59