Page 54 - Revista 107
P. 54
media&socialmedia
studiu PwC
Industriile de divertisment şi media
migrează tot mai mult spre digital
La ce ne putem aştepta pentru perioada 2011-2015?
P iaţa de servicii de divertisment şi media Gabriel Mustea - director la PwC România, specializat creşterea va fi anulată aproape în totalitate de
este una dintre cele mai atractive, dar în în consultanţă, în domeniul comunicaţiilor şi media. scăderea veniturilor din vânzări de muzica
acelaşi timp competitive. Explozia varie- înregistrată pe suport clasic.
tăţii de servicii, dar şi a numărului jucătorilor global brut de 6,1%. Este de remarcat tendinţa Pentru ca aceste servicii să ajungă la îndemâna
din piaţă, dezvoltarea de noi platforme deschise de creştere rapidă a apetitului consumatorilor consumatorilor, este desigur necesară creşterea
şi flexibile (cum ar fi Android), popularizarea pentru servicii digitale. Conform studiului penetrării serviciilor de acces la Internet. Astfel,
conţinutului 3D şi succesul smartphone-urilor PwC, ponderea cheltuielilor pe conţinut digital studiul PwC preconizează o creştere medie a-
şi tabletelor au condus la o spirală a dezvoltării în valoarea totală a cheltuielilor pentru media şi nuală („CAGR”) a veniturilor globale din servi-
serviciilor, migrarea lor spre mediul digital, dar divertisment, va creşte de la 24% în 2009, la cii de acces la Internet pentru perioada 2011-
şi la dezvoltarea rapidă a infrastructurii necesa- 34% în 2015. 2015 de 8,6%. Rămâne totuşi o întrebare fun-
re, fie că vorbim de terminale, fie de capacitatea Spre exemplu, veniturile globale din vânzări de damentală – cine va prelua costurile creşterii
mereu în creştere a conexiunilor la Internet, cărţi digitale vor creşte cu o rată medie anuală numărului de conexiuni şi a capacităţii? În
fixe, dar mai ales mobile. De asemenea, furni- de 34,7%! De altfel, cine s-ar fi aşteptat acum condiţiile în care partea cea mai interesantă a
zorii de echipamente şi conţinut, dar şi opera- un an ca vânzările de cărţi digitale ale Amazon veniturilor merge către furnizorii de conţinut,
torii reţelelor de telecomunicaţii sunt din ce în să le depăşească deja pe cele tipărite? Este totuşi în timp ce tarifele de acces la Internet se reduc,
ce mai creativi în încercarea lor de a monetiza interesant că, deşi veniturile din vânzări on-line cât timp vor mai fi operatorii de telecomunica-
servicii, fie direct, prin taxarea serviciilor, fie de muzică înregistrată vor creşte, ajutate şi de ţii dispuşi să finanţeze expansiunea serviciilor
indirect, prin încasări din servicii de publicitate. succesele înregistrate în lupta cu pirateria, de acces la Internet în condiţiile incertitudinilor
Anul 2010 a adus, la nivel global, semne de referitoare la recuperarea investiţiilor?
recuperare a pieţei de divertisment şi media, La ce ne putem aştepta în România?
după declinul accentuat din 2009. Conform studiului aminit, valoarea pieţei de
Astfel, conform studiului ”Global Entertain- servicii de divertisment şi media va creşte, în
ment and Media Outlook 2011-2015” publicat perioada 2011-2015, cu o rată medie anuală de
de firma de servicii profesionale PwC, referitor 8,8%, de la 2,7, la 3,8 miliarde de dolari.
la evoluţia previzionată a acestor industrii pen- O rata de creştere peste medie o vor avea veni-
tru perioada 2011-2015, este de aşteptat pen- turile din servicii de acces la Internet, în linie
tru anul 2011 o creştere cu 4,6% a cheltuielilor cu creşterea penetrării, de la 40% estimată pen -
globale referitoare la servicii de divertisment şi tru finalul lui 2011, la 66% în 2015. O evolu-
media, oarecum în linie cu creşterea produsului ţie interesantă vor avea şi veniturile din publici-
tate, cu o creştere accentuată în mediul on-line,
Venituri prognozate din servicii de divertisment şi media în România (milioaneUSD) în linie cu creşterea veniturilor şi penetrării ser-
viciilor de Internet. La polul opus se află veni-
2011- turile din servicii de publicistică, ce vor înregis-
tra creşteri mai modeste.
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2015 Piaţa abonamentelor şi licenţelor de televiziune,
CAGR deşi aglomerată, prezintă încă potenţial de creş-
tere. Judecând după zonele de creştere la nivel
[%] global, precum şi după rata de majorare a pe-
netrării accesului la Internet, este de aşteptat o
Acces la internet (fix şi mobil) 344 457 651 859 950 1,098 1,273 1,433 1,590 1,745 12.9 majorare a cotei de piaţă a serviciilor IPTV şi
streaming de conţinut, care au potenţialul de a
Abonamente TV şi licenţe 416 477 540 597 610 628 655 695 731 770 4.8 aduce venituri adiţionale din servicii interacti-
ve, cum ar fi vizionarea de conţinut la coman-
Publicitate televizată 254 323 392 298 279 285 327 352 418 440 9.5 dă (Content on Demand).
Finalmente, este de remarcat că se aşteaptă ca
Ziare 151 162 173 169 171 180 192 203 217 232 6.3 ritmul mediu anual de creştere al veniturilor
din servicii de divertisment şi publicitate pen-
Servicii Business-to-business 112 122 123 105 96 94 98 102 107 118 4.2 tru perioada 2011-2015 să fie mai mare decât
cel estimat la nivel global (5,7%) şi la nivelul
Radio 79 87 102 95 93 95 100 104 109 114 4.2 EMEA (5,2%), dar sub nivelul regiunii central
şi est-europene (10,1%). Aşadar, prin prisma
Cărţi de interes general şi educaţionale 48 70 90 77 72 72 73 77 80 85 3.4 creşterii prognozate, piaţa românească de diver-
tisment şi media rămâne atractivă, cu domenii
Reviste generale 124 124 122 99 79 75 74 75 79 83 1 care vor genera creşteri demne de interes.
Publicitate pe internet (fix şi mobil) 6 13 24 24 31 35 42 50 60 73 18.7
Publicitate "out-of-home" 44 61 81 56 46 47 50 54 57 61 5.8
Divertisment filmat 10 12 18 28 35 40 45 50 55 60 11.4
Jocuri video 7 10 16 21 22 23 25 25 26 26 3.4
Muzică înregistrată 31 29 27 21 5 5 5 5 5 6 3.7
Total divertisment şi media 1625 1944 2356 2445 2,485 2,677 2,959 3,225 3,534 3,813 8.8
Procentul penetrării Internetului 16.9 25.7 30.5 34.1 35.6 40.2 46.3 53.1 59.8 66.4
în gospodăriile din România
Procentul penetrării IPTV în 0000000000
gospodăriile din România
Pagina 52 ComUniC@Ții mobile, august - septembrie 2011