Page 52 - Revista 107
P. 52
strategiimobile
raport global Gartner
Vânzările de dispozitive mobile
au crescut cu 16,5% în Q2
V ânzările globale de dispozitive mobile către utilizatorii finali Vânzările de smartphone- vânzărilor de dispozitive mo-
au totalizat 428,7 milioane de unităţi în al doilea trimestru
al anului curent, ceea ce înseamnă o creştere de 16,5% faţă bile. De exemplu, modelul
de trimestrul al doilea al anului 2010, conform statisticilor
Gartner (a se vedea tabelul 1). uri au crescut cu 74% în Galaxy S II s-a vândut bine,
Vânzările de smartphone-uri au crescut cu 74%, de la an la an, şi au trimestrul 2 ajungând la un volum de 5
reprezentat 25% din vânzările totale din Q2 2011, în creştere faţă de milioane de unităţi vândute,
cele 17 procente, cât reprezentau în Q2 2010.
„Vânzările de smartphone-uri au continuat să crească în detrimentul până la sfârşitul lunii iulie.
telefoanelor mobile clasice„, a declarat Roberta Cozza, analist principal
la Gartner. „Consumatorii de pe pieţele mature aleg modele de smart- Această performanţă deosebită pe segmentul smartphone-urilor a ajutat
phone-uri din categoriile entry-level şi de mijloc, ce rulează pe sistemul
de operare Android, în detrimentul telefoanelor mobile clasice, parţial Samsung să îşi crească cota de piaţă, ajungând pe locul 3, în topul celor
din cauza promoţiilor făcute de operatori şi de producători. Cu toate
acestea, gradul de înlocuire a telefoanelor a devenit mai lent în Europa mai mari producători de smartphone-uri. Cu toate acestea, per ansam-
de Vest, unde vânzările de smartphone-uri au scăzut de la un trimestru
la altul. blu, cota de piaţă a Samsung a scăzut, de la an la an, având doar creşteri
Vânzările globale de dispozitive mobile, marginale de la trimestru-la-trimestru, în principal datorită slabei pre-
Click aici per producător, în Q2 2011 (mii de unităţi)
zenţe a Samsung pe pieţele sensibile la factorul preţ.
Apple a continuat să depăşească aşteptările, chiar dacă iPhone 4 va fi în
curând înlocuit cu un model nou. O parte a creşterii sale a venit dins-
pre cei 42 de noi operatori şi cele 15 noi ţări în care a intrat în al doilea
trimestru al anului 2011, acoperirea sa totală ajungând astfel la 100 de
ţări. Această expansiune a determinat o creştere uşoară a stocurilor sale
la sfârşitul celui de al doilea trimestru al anului 2011, când vânzările
către utilizatorii finali au fost de 19,6 milioane de unităţi. În China
continentală, Apple este al şaptelea mare vendor de telefoane mobile şi
al treilea mare furnizor de smartphone-uri.
Cota de piaţă înregistrată de Research In Motion (RIM) pe segmentul
smartphone-urilor a scăzut la 12% în al doilea trimestru din 2011, de la
19% acum un an. De asemenea, compania a pierdut locul 5 în clasa-
mentul mondial al furnizorilor de dispozitive mobile, în faţa companiei
ZTE. În Q2, cererea pentru dispozitivele RIM a fost afectată de porto -
foliul oarecum “îmbătrânit” şi de întârzieri apărute în livrarea produse-
lor. În următoarele trimestre, RIM va trebui să facă faţă unei concurenţe
din ce în ce mai acerbe la adresa ofertei sale de mesagerie şi să gestioneze
migrarea de la platforma BlackBerry 7, la QNX. Categoric, Google şi
Apple sunt câştigătorii evidenţi în ecosistemul smartphone în acest seg-
ment de timp analizat. Cota de piaţă combinată a sistemelor de operare
Pe segmentul smartphone-uri, vânzările Nokia, prin canal, au fost scă- iOS şi Android ce rulează pe smartphone-uri s-a dublat la aproape 62%
zute în al doilea trimestru al anului 2011. Acest lucru s-a datorat, par- în al doilea trimestru al anului 2011, de la puţin peste 31%, cât înregis-
ţial, competiţiei foarte puternice de pe piaţă, care a diminuat cererea trau în perioada corespunzătoare din 2010 (vezi tabelul 2).
pentru Symbian, dar şi problemelor legate de managementul stocurilor,
în special în Europa şi China. Canalele de vânzare au achiziţionat mai Vânzările globale de smartphone-uri în funcţie de sistemul de operare,
în Q2 2011 (mii de unităţi)
puţine unităţi şi au făcut eforturi susţinute pentru a reduce stocurile, în
mare parte prin reducerea preţurilor la produsele mai vechi. Aceşti
factori au dus la scăderea preţului mediu de vânzare pentru smart-
phone-urile Nokia, comparativ cu primul trimestru din 2011.
„Eforturile de vânzare ale canalului, combinate cu accentul pe care
Nokia l-a pus mai abitir pe comerţul cu amănuntul şi pe cel bazat pe
vânzările distribuitorilor“, au dus la eliberarea unui stoc de peste 9 mili -
oane de unităţi, respectiv 5 milioane de telefoane inteligente, ceea ce a
permis companiei să îşi păstreze poziţia de lider pe segmentul smart -
phone-urilor, în funcţie de volum”, a explicat analista Gartner.
„Cu toate acestea, nu vom mai asista la repetarea acestei performanţe şi Click aici pentru a urmări evoluţia grafică Sursa: Gartner (august 2011)
în trimestrul al treilea „Ne aşteptăm ca producătorii şi distribuitorii să rămână prudenţi cu
privire la ridicarea nivelului stocurilor în a doua jumătate a anului
ZTE a devenit al cincelea mare al anului în curs, 2011, ca urmare a incertitudinii recente apărute pe pieţele financiare
întrucât canalul Nokia mondiale“, precizează Annette Zimmermann, analist principal la
producător de telefoane mobile, este destul de slăbit”, Gartner. Compania de cercetare de piaţă Gartner se aşteaptă ca
completează aceasta. vânzările de dispozitive mobile să crească cu circa 12% în 2011.
în timp ce RIM cade pe locul 6 Samsung a înregistrat
o creştere puternică a
Pagina 50 ComuniC@Ții mobile, august - septembrie 2011