Page 8 - Revista 107
P. 8
PostMWC
Eveniment transmis video live pe www.comunic.ro
Industria telecom în faţa
unui nou model de business
R Reevviissttaa CCOOMMUUNNIICC@@ŢŢIIII MMoobbiillee aa oorrggaanniizzaatt,, ppee 1155 mmaarrttiiee,, îînn ccoollaabboorraarree ccuu AANNCCOOMM,, eevveenniimmeennttuull
P Poosstt MMoobbiillee WWoorrlldd CCoonnggrreessss 22001111,, ddeessffăăşşuurraatt llaa BBiibblliiootteeccaa CCeennttrraallăă UUnniivveerrssiittaarrăă ddiinn BBuuccuurreeşşttii..
Î Înn ffaaţţaa uunneeii aauuddiieennţţee sseelleeccttee,, oo ppaarrttee ddiinn ddeecciiddeennţţiiii iinndduussttrriieeii aauu aannaalliizzaatt tteennddiinnţţeellee aannuulluuii 22001111..
ematica conferinţei, moderată de
Cătălin Marinescu - preşedintele
TANCOM şi Ion Vaciu - directorul
fondator al revistei “COMUNIC@ŢII
Mobile” , s-a axat pe necesitatea schim-
bării modelului de business al operatorilor
mobili sub presiunea furnizorilor de
conţinut, unul dintre principalele subiecte
dezbătute şi la MMoobbiillee WWoorrlldd CCoonnggrreessss
2 2001111. Cei mai importanţi actori din
piaţa telecom au dezbătut tendinţele
globale ale indus tri ei, cu impli ca ţiile
asupra pieţelor locale.
Vă prezentăm, în continuare, viziunile
acestora, pe care le puteţi viziona şi în
v viiddeeooppooddccaasstt-urile realizate de noi, pos tate
pe site-ul www.comunic.ro.
Din perspectiva lui Cătălin Marinescu, la această conferinţă se trasează
Cătălin MARINESCU – Preşedinte ANCOM principalele tendinţe telecom pentru anii următori şi se discută schim -
bările preconizate a avea loc.
Congresul MWC Barcelona “Dacă anul trecut, de exemplu, cele mai importante discursuri au fost ale
producătorilor de echipamente, care au venit cu inovaţii, anul acesta s-a
dictează tendinţele în telecom discutat foarte mult despre modelul economic şi despre convergenţă.
Unul dintre subiectele importante a fost convergenţa între comunicaţii şi
În paralel cu expoziţia şi cu evenimentele organizate, în special, de pro - media. Unde se termină comunicaţiile, unde începe media? Vedem şi în
du cători, la MWC Barcelona a avut loc şi o conferinţă ministerială, la România că tot mai mulţi operatori îşi fac divizii media, precum Romte -
care actualul preşedinte ANCOM a participat în ultimii doi ani, alături lecom, care are divizia Dolce, şi RCS&RDS. Practic, s-a tot discutat
de cele mai importante personalităţi din domeniul comunicaţiilor, res - despre unde încep comunicaţiile, unde începe media, unde se termină
pec tiv toată conducerea ITU, Comisarul European pentru Agenda comunicaţiile şi ce reglementăm?”, explică Marinescu. Apar din ce în ce
Digitală, Neelie Kroes, circa 30 de miniştri ai comunicaţiilor sau echi - mai multe subiecte care implică mai multe sectoare de activitate, iar pen -
valenţi din multe ţări ale lumii, 60-70 de preşedinţi ai autorităţilor de tru autorităţile de reglementare din toată lumea se ridică astfel probleme
reglementare şi directorii principalilor producători. foarte importante şi delicate. “Cum vor fi definite pieţele în viitor? În
prezent există un număr de 18 pieţe definite, pe care noi facem analiză
de piaţă, identificăm operatorul cu putere semnificativă, dacă există pe
acea piaţă, încercăm să echilibrăm competiţia, acordând nişte remedii
pentru cei care nu au putere semnificativă”, completează Marinescu.
Cum vor fi definite pieţele convergente în viitor şi cum vor fi făcute
analizele de piaţă? Care mai este relaţia cu legile concurenţei? - au fost
alte două întrebări ridicate la conferinţa de la MWC, transformată într-o
platformă de discuţie cosectorială. Industria aşteaptă să apară noi tipuri
de operatori cu putere semnificativă pe piaţă, operatori care să aibă mai
multe divizii, nu numai din domeniul comunicaţiilor.
Astfel, nu este vorba doar de convergenţa dintre comunicaţii şi media, ci
şi dintre co mu nicaţii şi industria de electricitate, de exemplu. Şi structura
industriei de energie se schimbă, se introduc reţele inteligente, iar conto -
rizarea inteli gentă va fi o marcă a viitorului. Aşadar, optimizarea tilizării
reţelelor de energie este importantă, iar industria de telecom va fi impli -
ca tă în acest proces, a mai explicat preşedintele ANCOM. Acesta a mai
atras atenţia asupra faptului că furnizorii de conţinut, precum Google,
Pagina 6 CoMUNIC@ȚII Mobile, aprilie-mai 2011