Page 5 - Revista 107
P. 5
editorial
www.comunic.ro
Costurileoperatorilormobilivor
depăşiveniturileînurmătorii4ani?
Ion VACIU mobili tradiţionali care şi-au jucat corect
pentru atâta timp rolul de servitori fideli ai
i iiittoorruull ssee ppaarree ccăă nnuu aarraattăă ddeelloocc bbiinnee,, clientului şi-au văzut rolul lor tradiţional
d diimmppoo ttrrii vvăă ssee vvoorrbbeeşşttee ddee sscceennaarriiii ddee luat de către o serie de jucători OTT (over-
V ccooşşmmaarr ppeennttrruu ccăă ppaarraaddiiggmmaa vveecchhiiii the-top)”, de tipul Facebook, Google,
e eccoonnoommiiii ss--aa sscchhiimmbbaatt iirreevveerrssiibbiill şşii nniimmeennii Twitter, LinkedIn sau Skype.
n nuu aa ggăăssiitt,, îînnccăă,, oo nnoouuăă ddiirreeccţţiiee ppeennttrruu
i innvveessttiiţţiiii ssiigguurree şşii ssăănnăăttooaassee.. EEvviiddeenntt,, ssllaavvăă Mai mult, astăzi operatorii de telefonie
D Doommnnuulluuii,, nnuu ttrreecceemm pprriinn rrăăzzbbooaaiiee gglloo -- mobilă se confruntă chiar cu redefinirea
b baallee,, îînnssăă ssuunntteemm ssuuppuuşşii ““ddooaarr”” uunnoorr ccrriizzee propriei lor identităţi, de a-şi reinventa un
f fiinnaanncciiaarree,, eeccoonnoommiiccee,, ddee lliicchhiiddiittăăţţii,, ddee rol decisiv într-o piaţă dominată de tot mai
î înnccrreeddeerree şşii mmaaii aalleess ddee ooppttii mmiissmm,, ccaarree nnee mulţi furnizori de terminale mobile şi de
a adduucc aammiinnttee zziillnniicc ccăă ttrrăăiimm vvrreemmuurrii uunniiccee.. către furnizori de sisteme de operare
mobile.
U Unniiii ssppuunn,, ccoonnffoorrmm uunnuuii pprroovveerrbb cchhiinneezz
a annttiicc,, „„pprreeffeerr ssăă ffiiuu uunn ccââiinnee îînn ttiimmpp ddee
p paaccee,, ddeeccââtt uunn oomm aall vvrreemmuurriilloorr ddee rreess -- Putem spune că operatorii trebuie să-şi
t trriişşttee””,, ppee ccâânndd aallţţiiii ppaarriiaazzăă mmaaii aalleess ppee aa bage mâna adânc în buzunare, imediat,
d doouuăă vvaalleennţţăă aa ccuuvvâânnttuulluuii „„ccrriizzăă”” ((îînn pentru a-şi mări capacitatea de reţea pentru
c chhiinneezzăă)) ccaarree îînnsseeaammnnăă pprroovvooccaarree,, ddeezz vvooll -- dezvoltarea următoarei generaţii 4G, pen -
t taarree,, pprrooggrreess.. PPâânnăă llaa uurrmmăă,, nnuu ttooţţii ppiieerr -- tru achiziţionarea unor frecvenţe suplimen -
d deemm,, uunniiii mmaaii şşii ccââşşttiiggăă…… DDaarr ccuumm ssee vvăădd tare şi implicit pentru construirea unei noi
t tooaattee îînncceerrccăărriillee pprriinn ccaarree ttrreecceemm îînn infrastructuri care să acopere cererea covâr - „Marginile de profit vor fi subţiate destul
i inndduussttrriiaa nnooiilloorr tteehhnnoollooggiiii,, îînn tteelleeccoomm?? şitoare de date mobile din era post PC. de dramatic, peste erodarea din ultimii doi
ani, în cazul în care remedierea nu vine
Şi asta din cauză că asistăm la o creştere dinspre abordarea coerentă a costurilor
dra ma tică a traficului de date în reţelele datelor din trafic”.
Foarte de curând, compania JJuunniippeerr mobi le, ce a depăşit parametrul de dublare
R Reesseeaarrcchh avertiza asupra spiralei periculoase în 2010, faţă de 2009 şi de la care se aş - Altfel, dacă operatorii amână o planificare
de creştere a costurilor care vor depăşi teap tă, pentru 2015, atingerea unei cote de judicioasă a imple men tărilor de reţea, se va
veniturile estimate ale operatorilor mobili, multi plicare de ordin 13, adică circa ajunge la funcţionarea ineficientă a aces to -
în cazul în care aceştia nu iau măsuri dras - 25.000 de Petabytes anual. ra, prin decizii ce continuă dependenţa de
tice. Astfel, analiza prevede veni turi anuale serviciile tradiţionale, eşecul este asigurat,
de cir ca 1000 miliarde dolari, până în Raportul mai arată că operatorii au nevoie decretează Juniper Research.
2016, la costuri ce vor excede prima cate - să ofere planuri de costuri integrate, care să
gorie în următorii patru ani, în condiţiile asigure o foarte bună corelare între tarifele Acestea sunt problemele şi întrebările esen -
în care jucătorii din industrie continuă să postpaid cu categoriile de utilizatori din ţiale ale operatorilor de comunicaţii mobile
se con frunte cu stagnarea ARPU şi cu segmentului postpaid. Se poate insista mai ce revin în permanenţă în studiile de
creşterea necontenită a traficului de date. mult şi pe potenţialul de dublare a venitu - specialitate, dar din păcate nu există încă
rilor din arii neexploatate deloc sau insufi - nici un răspuns clar şi asigurator pentru
În acelaşi timp, raportul „„TThhee MMoobbiillee cient, aşa cum sunt cloud computing, M2M jucătorii din industrie.
O Oppeerraattoorr BBuussiinneessss MMooddeellss”” indică şi câteva (machine to machine) şi serviciile financiare
căi de salvare a situaţiei: adoptarea unor mobile, unde operatorii mobili îşi pot de - „Nu există, încă, nici o soluţie universală,
strategii de adaptare la noul con text, care să monstra superioritatea abilităţilor în relaţia salvatoare, pentru operatorii mobili, pur şi
optimizeze activi tăţile esenţiale ale operato - cu clienţii. simplu pentru că acţiunile fiecărui operator
rului, dezvoltarea unor noi direc ţii de afa - diferă foarte mult de cele ale competito ri -
ceri, care să genereze noi surse de venituri Integrarea media în broadban dul mobil lor săi, chiar şi în cadrul aceleiaşi pieţe”, a
şi redu cerea semnificativă a costurilor poate genera şi ea venituri noi şi impor - conchis Windsor Holden, autorul rapor tu -
operaţio nale. tante, prin exploatarea traficului vi deo din lui.
reţeaua mobilă. Mai mult, cu cât costul
combustibililor tradiţionali creşte la nivel Aşadar, soluţia salvării şi a progresului stă
planetar, tranziţia către „epoca verde”, în fiecare companie, la îndemâna fiecărei
„În mai puţin de trei ani, ecosistemul ecologică, a reţelelor şi staţiilor de bază re - echipe, în competiţie şi inovaţie, în abili ta -
mobil s-a schimbat dramatic şi definitiv”, prezintă atât o cerinţă de mediu, cât mai tea de a exploata realita tea potrivnică.
pretinde Juniper Research. „Operatorii ales un imperativ economic. Totuşi, parcă nimic nu e nou sub soare!
aprilie-mai 2011, ComuniC@Ții mobile Pagina 3