Page 10 - Revista 107
P. 10
PostMWC
Eveniment transmis video live pe www.comunic.ro www.comunic.ro - video
Apple, Facebook etc. încep să decupeze, din ce în ce mai mult, din veni - de conţinut pe o piaţă largă, atunci operatorii trebuie să fie avuţi în vede -
turile comuni caţiilor, ceea ce dă naştere unui nou model eco no mic în re, prin faptul că au investit semnificativ pentru ca utilizato rul final să
telecom. Astfel, directorii generali ai principalilor operatori tele com au aibă acces la conţinut. “Nu putem spune că acum avem, con cret, un nou
susţinut că trebuie regândit modelul economic, pentru a se ajun ge la model de business. Dar, dacă stăm să ne gândim la modelul anterior, în
unul mai echitabil, în care şi operatorii să îşi ia o parte din veni tu rile care o serie de aplicaţii şi dezvoltări puteau fi reali zate pe zona de voce,
generate de traficul pe reţelele lor, diminuând migrarea veniturilor diverşi furni zori putând să furnizeze acces la o bază de utilizatori deja
dinspre operatori spre furnizorii de conţinut. existentă, un model similar ar putea fi dezvoltat şi de către providerii de
content. Este adevărat că modelele sunt diferite pe zona de conţinut
pentru că utilizatorii sunt învăţaţi să aibă acces gra tuit la acesta. Modelul
În primul rând, modelele de succes din ultimii ani au fost ale compa nii - a fost dezvoltat de furnizorii de conţinut ca urmare a faptului că ei îşi
lor care au prezentat un produs unic. Apple este un exemplu în acest recupe rează investiţia de pe urma actului de publicitate. Deci, avem în
sens, reuşind, cu un singur model de telefon, calitativ bun, dar nu ieftin, acest caz un model to tal diferit faţă de cel din zona de telecomunicaţii,
să cucerească piaţa. Contra-exemplul este Nokia, care prezintă o gamă unde im pac tul propriu-zis este mai ales în zona opera torilor telecom care
foarte largă de terminale, pentru buzunarul fiecăruia, dar care a pierdut sunt nevoiţi să îşi recupereze investiţiile de la utilizatorul final”, susţine
enorm din cota de piaţă, aflându-se şi în mare dificultate financiară. repre zen tantul Vodafone România.
A doua idee importantă este necesitatea unui nou model mai echitabil în În concluzie, sunt două modele total diferite şi este greu de spus care este
tot acest lanţ în care sunt cuprinşi operatorii telecom şi furnizorii de con - soluţia câştigătoare în acest moment. Probabil că un model în care furni -
ţinut. Operatorii au făcut un apel pe tema aceasta, directorul general al zorii de con tent să acopere o parte din costurile generate de dezvoltarea
France Telecom tranşând problematica astfel: “Ne cereţi să facem noi re - infrastruc tu rii necesare accesării acelor site-uri, ar fi una dintre soluţii,
ţe le LTE, pe banii noştri. Dar, după ce vom face aceste reţele, încasările însă, părerea lui Marian Velicu este că “fără existenţa unor astfel de mo -
ce apar se vor duce tot către furnizorii de conţinut, ceea ce nu este deloc dele prin care şi content-ul să contribuie la dezvoltarea infrastructurii,
corect.” La rândul său, preşedintele Vodafone, Vittorio Colao, a cerut ca pro babil nu vom continua să vedem un ritm atât de alert de dezvoltare a
opera torii să nu accepte să fie simple ”ţevi” de date, pe când jucă torii infrastructurii de telecomunicaţii, aşa cum este de dorit pentru toată po -
alter nativi, de genul Facebook, Google, Yahoo etc., să facă afaceri pe re - pu laţia lumii. Mai mult decât atât, abordarea “dumb pipe” ar trebui înlo -
ţelele mobile ale marilor operatori, fără a investi, însă, nici un dolar în cu ită cu cea “intelligent pipe”, iar conectivitatea să înceapă să genereze
aceste reţele. Şi intervenţia comi sarului european a semnalat faptul că veni turi care să ajute operatorii să susţină mai departe investiţiile în infra -
este absolut necesar ca investiţiile să continue, stimularea investiţiilor în structură.” Concluzionând, Velicu a adăugat: “Se pune, astfel, între barea,
noi tehnologii şi în noi reţele de bandă largă fiind una dintre priorităţile atât pentru operatori, cât şi pentru autorităţi, dacă modelul actual mai
Agen dei digitale şi a Comisiei Europene. Discuţia a fost cu atât mai este viabil, cel în care opera torii investesc, iar alţii obţin beneficiile. Poate
aprin să, cu cât se ştie că, în condiţii de criză, statele nu mai au bani să este oportun, fiindcă avem o piaţă care creşte, încă, pe zona de co nec tivi -
mai subvenţioneze astfel de investiţii, zona privată fiind direct avizată. tate şi acces internet, să demarăm un posibil experiment aici, în Româ -
Alte teme de interes au mai vizat internetul cu două viteze, respectiv nia, un model în care o parte din nevoile investiţionale pentru asi gu rarea
unul care să ofere acces gratuit la conţinut, dar calitatea acestuia nu este penetrării să fie susţinută şi prin fondurile funizorilor de conţinut.”
optimă, şi altul care să aplice o anumită taxă, justificabilă, însă, prin cali -
tatea oferită. Preşedintele ANCOM a mai amintit ideea trans misă de o Gabriel IoNIŢĂ
parte dintre vorbitorii de la MWC, după care ceea ce omoară internetul
este descărcarea gratuită de conţinut video. În mo men tul de faţă, s-a ce - Products & Services Development Senior
rut autorităţilor din toate ţările să ia măsuri de descurajare a acestui Manager Cosmote România
fenomen. Cum se va proceda, nimeni nu-şi poate imagina astăzi...
Soluţia va veni din colaborarea
Marian VELICU - Senior Director, Regulatory, operatorilor cu furnizorii de conţinut
Legal and Corporate Affairs Vodafone România
operatorii telecom vor să fie
intelligent pipenu dumb pipe
“Suntem într-un moment în care lucrurile par a se schimba destul de
semnificativ în ceea ce priveşte piaţa de telecomunicaţii şi piaţa de
content, este un moment în care
lumea începe să se gândească
dacă e bine să continue să in -
vestească în reţele sau este mai
bine să facă bani mai repede şi
mai uşor din conţinut. Însă fără
operatori nu se poate accesa
conţinutul, business-ul de con -
ţinut funcţio nând doar pe lângă
operatorii care au creat accesul “Noua revoluţie a domeniului telecom a pornit de la apariţia
către acele portaluri, web site- iPhone, care nu a fost o nevoie telecom, ci una legată de media, de
uri”, este poziţia operatorului muzică, de divertisment. Lucrurile au evoluat către zona telecom, iar
Vodafone. Cu alte cuvinte, lu - răs pun sul industriei a fost, după părerea mea, sistemul de operare
crurile nu pot fi separate. Dacă An droid, cu partea sa de colaborare. Practic, aici e cheia proble mei,
se doreşte, mai departe, oferirea respectiv colaborarea dintre operatori şi furnizorii de conţinut.”
Pagina 8 CoMUNIC@ȚII Mobile, aprilie-mai 2011