Mirela Gabriela TANC, PROFESOR – FINALIST TOP 50 GLOBAL TEACHER PRIZE 2021 @ DIGITAL TRANSFORMATION GALA by COMUNICAȚII Mobile 2021, ediția a 18-a anuală, organizată de către DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL, Revista COMUNICAȚII Mobile și TelecomTV.ro pe 10 decembrie 2021.
2021 a fost un an cu multe provocări și pentru noi, profesorii. A fost un an care a contat foarte mult în educație, pentru că mulți profesori au înflorit în această perioadă, mulți dintre noi ne-am updatat atât de mult cât nu am făcut-o într-o viață întreagă. Din acest punct de vedere, pandemia a fost ca o primăvară a educației în România.
LIVE
Pentru mine, 2021 a fost un an excepțional, cu multe oportunități, cu multe apariții media, cu multe premii, cu recunoaștere la cel mai înalt nivel în România, pentru că la nivel internațional eram deja recunoscută.
Vreau să vă prezint cum fac eu din noua tehnologie un aliat, cum am adus prin tehnologie întreaga lume în sala mea de clasă. Dacă în trecut copiii, când voiau să afle ceva, își întrebau mama, întrebau în casă, în prezent nu mai fac acest lucru, acum întreabă internetul.
Concret, eu am adus pasiunile elevilor mei în procesul de predare, am adus specialiști din diverse domenii, cum ar inginerie sau spațiu. Acești specialiști au fost invitați în clasa mea. Unul dintre specialiști a vorbit de replicarea inteligenței, a fost prezent și Dumitru Prunariu, singurul cosmonaut român.
Un alt exemplu în procesul de predare a fost Ziua internațională a cărții, pe care am sărbătorit-o cu Christina Hammock Koch, astronaută NASA, care s-a întors recent de pe Stația Spațială Internațională, sau chiar cu cei de pe Stația Spațială Internațională. Vă dați seama care a fost reacția copiilor când au intrat în contact cu acești astronauți, care le-au citit din cărți, care au răspuns la întrebările copiilor. A fost o experiență deosebită, așa au spus copiii, pe care am repetat-o. A fost ceva excepțional pentru ei, copiii din prezent au alte posibilități comparativ cu noi.
În privința meseriilor viitorului, noi pregătim astăzii elevii pentru meserii care poate nu există și care vor apărea de acum încolo. Acum copiii sunt pregătiți să gândească critic, să lucreze în echipă, să colaboreze, să poată să lucreze de oriunde, să se adapteze ușor la orice situație, aspecte care în educația anterioară nu existau.
Mi-a plăcut ideea colaborării între angajatori și unități de învățământ și am organizat întâlniri cu o serie de antreprenori, care au explicat clar ceea ce se dorește să dezvolte profesorii ca abilități elevilor. Profesorii au aflat lucruri noi, au apreciat aceste întâlniri și, ulterior, au pus în practică în unitățile de învățământ în care își desfășoară activitatea.
Tehnologia ne-a facilitat accesul la evenimente extraordinare, cum a fost o conferință organizată de ESA. Dacă nu era pandemia, cu siguranță nu aveam acces la această conferință. Am primit de la NASA fel și fel de oferte educaționale pentru noi, profesorii, și pentru elevi.
Pentru că am elevi pasionați de spațiu, am fost nevoită să găsesc conexiuni, legături nebănuite între NASA și miorița, de exemplu. Pornind de la povestea Apollo 13, am aflat cum NASA a transformat eșecul misiunii spațiale în succes. Astfel, am găsit similitudini între situația astronauților Apollo 13 și testamentul ciobănașului din Miorița, care este un testament al spiritului uman și al ingeniozității incredibile. Pentru elevi a fost o invitație la brainstorming, la a găsi soluții rapid asemenea astronauților, care au reușit să se întoarcă pe Terra.
Ne place sau nu, elevii noștri sunt pe rețelele sociale, pe Instagram, pe TikTok, și, în acest context, trebuie să transformăm aceste canale media în aliați. Am descoperit că Instagramul nu este doar pentru a-ți face o poză, ci și cu multe elemente de cultură.
Am participat la evenimente culturale, la lansări de carte, mi-am dus elevii la diverse summit-uri unde am fost invitată, le-am facilitat accesul la fel și fel de informații.
Noi, profesorii, trebuie să ne reinventăm tot timpul.
Tot prin intermediul tehnologiei am fost invitată să ofer un interviu pentru un canal Youtube și, astfel, mi-am făcut cunoscut țara și orașul, Oradea.
Am participat la evenimente de top cu diverși profesori, cum a fost unul organizat de Universitatea Harvard. Am organizat și noi conferințe de profil. O parte din colegii din cancelarie mă susțin, alții spun că mă joc.
Nu am avut probleme din partea inspectoratului, pentru că programa la disciplina Limba și literatura română s-a modificat în urmă cu 4 ani, programa s-a deschis, s-a întors spre texte literare actuale, s-a întors spre lucruri mai ancorate în prezent, nu în trecut.
Am folosit în predare și Minecraft.
În timpul pandemiei, greșeala multor profesori a fost să încerce să facă în online ceea ce făceau înainte. Acest lucru nu se poate, noi trebuie să esențializăm și să dăm copiilor ce este mai important și să prezentăm într-o manieră foarte atrăgătoare.
Am folosit și conceptul de realitate virtuală în prezentarea basmului, și nu numai. Am reușit să-i fac pe elevi să citească punându-i să recreeze în Minecraft scene din diverse cărți. Un elev mi-a mărturisit, după ce a creat Poiana lui Iocan din Moromeții prin intermediul Minecraft, că așa am reușit să-l conving să citească.
Cred că creativitatea elevilor se poate cultiva prin ateliere. Spre exemplu, am vizitat online Muzeul de Egiptologie într-o luni, când muzeul era închis. Ne-a plimbat custodele peste tot, iar un elev, care vizitase anterior muzeul, a spus că anumite secțiuni nu le-a văzut în timpul vizitei sale fizice la muzeu.
Am organizat online și un eveniment TEDx, cu invitați din toată lumea. Offline, acest eveniment nu ar fi avut loc niciodată.
În opinia mea, este foarte important să sincronizăm educația cu nevoile secolului XXI. Singura cale de supraviețuire este adaptarea continuă și nu negarea realității.
Profesorii au datoria, dacă nu chiar obligația, de a integra tehnologia în mod natural în experiența pe care le-o oferiă copiilor la școală. Dacă o vom exila, s-ar putea să avem surpriza să fim singuri și izolați, predicând în deșert.
În prezent, rolul profesorilor nu mai este doar de a transmite cunoștințe, ci de a selecta și structura informația relevantă, de a-i antrena pe elevi să se descurce în pletora de informații existente, de a-i ajuta să-și mențină motivația la un nivel ridicat, de a găsi modalități de a face programa mai rezonantă, personalizată și semnificativă pentru fiecare elev, de a le dezvolta simțul critic și de a le insufla un set de valori și de a facilita învățarea.
Dnei. MIRELA GABRIELA TANC, Profesoară la Școala Gimnazială „Oltea Doamna” din Oradea
i s-a decernat
PREMIUL BEST DIGITAL TEACHER