Dan Aurel DIACONU – Coordonator Proiect Digitalizarea în Universitate – Universitatea Politehnica Timișoara @ Conferința EDU INVEST 2024 – Transformarea Digitală în Educație, Learning & HR, organizată de Digital Transformation Council pe 16 februarie 2024, moderată de Ion Vaciu și Roxana Onea.
Au fost câteva intervenții în deschiderea Conferinței EDU INVEST 2024 care mi-au fost dragi și din punct de vedere al felului în care se raportează cu lucrurile pe care le derulăm la Politehnica din Timișoara și nu m-aș referi doar la partea de digitalizare. Am auzit despre despre învățământul dual și menționez că suntem și noi liderii unuia dintre consorțiile câștigătoare ale acestora finanțări, Consorțiul regional de învățământ dual din Vest și participăm ca structură universitară și în alte două consorții din zona de vest. E destul de important și acest element, pentru că vorbim de o componentă digital extrem de importantă și în zona consorțiilor și a campusurilor duale și probabil un element pentru zona universitară care va schimba profund tipul de educație, chiar dacă în universități, mai mult sau mai puțin reglementat, am avut de-a lungul timpului această colaborare importantă cu industria. Evident, o formă de învățământ dual, care, chiar dacă nu era reglementată, se desfășura prin acest tip de de colaborare. Voi prezenta felul în care am gândit noi strategia de transformare digitală a Universității pentru următorii ani.
VIDEO CONFERINȚA
Este o strategie proaspătă, are an și un pic de când am construit-o, post pandemic.
Ne puteți spune dacă există o sinergie între Universitatea Politehnica și cu companiile din zonă, cum ar fi fosta fabrică Alcatel sau Kathrein, respectiv Ericcson. Aveți materii care vin dinspre aceste companii sau furnizați forță de muncă pentru aceste companii?
Sinergia este foarte strânsă, nu doar din perspectiva furnizorului de educație și de resurse umane pentru sectorul tehnic care, de fapt, definește economia din Timișoara, din toate punctele de vedere, fie că vorbim de zona multinațională sau anteprenoriatului românesc, însă colaborarea este instituționalizată de ceva timp printr-un consiliu director al Universității din care fac parte companiile mari din zonă și care definește și intervine în procesele educaționale pe care Universitatea le are. Chiar dacă nici în momentul de față nu este foarte bine reglementat învățământul dual în zona universitară, adică mai avem nevoie de multe metodologii ca aceste lucruri să se întâmple, însă programe de masterat realizate în colaborare directă cu câte o companie și în care programa era definită în colaborare directă, se întâmplă deja de un timp la Politehnica din Timișoara. În plus, programele de internship sunt, de asemenea, foarte prezente, fie că vorbim de Nokia sau de Continental, marele angajator din zona de automotive, dar și IT și vorbim aici de inteligență artificială, de autonomous driving, de foarte multe lucruri care sunt acum hype words.
Putem vorbi, așadar, de proiecte de cercetare aplicată, generat de către companii, da?
Avem și proiecte de cercetare aplicată. Sperăm ca prin metodologii care urmează să se adopte la nivelul Ministerului Educației, să definim în sfârșit ceea ce ne lipsește nouă de foarte mult timp, respectiv ceea ce noi numim doctorat industrial, zona în care putem să acordăm cercetarea din Universitate la acest nivel cu temele actuale ale industriei și să o facem în modul cel mai transparent cu putință. Sper ca acest pachet de dual pentru nivelul de doctorat să ne permită tocmai un astfel de demers. Cercetarea va putea duce către zona de transformare a industriei, dar și de transformare a societății. Altfel, cu siguranță există o colaborare pe care o avem cu marile companii din Timișoara efectiv în zona de cercetare.
Realitatea are teme pe care școala trebuie să le preia. Vedem o mare chestiune care încă nu este rezolvată, nu prea există studii de caz în care organizațiile să “comande” școlii anumite proiecte pe care școala să le rezolve și în felul acesta pe plan local sau mai larg să se întâmple o acțiune care produce valoare.
Învățământul dual este unul dintre elemente, dar zona de cercetare sprijinită prin PNRR creează noi punți între companii și universități. Unul dintre proiectele ce urmează să fie implementat, în care și Politehnica din Timișoara este membru alături de Continental și alte companii mari din țară, este cel legat de microelectronică și de proiectare de cipuri, un proiect de țară, oarecum, finanțat prin PNRR și unde e evidentă legătura dintre zona de cercetare și cercetare universitară și aplicabilitate în industrie, în mod direct. Mai sunt și multe alte exemple și contracte importante care, cel puțin în Timișoara, se întâmplă, în care livrăm produse de cercetare și inovare către companii.
Am pornit strategia de transformare digitală a UPT imediat după pandemie și ne propunem ca viziune prin această strategie să devenim un centru de excelență națională în servicii și soluții digitale, să aplicăm potențialul tehnologiilor inteligente și să ne îmbunătățim astfel procesele de predare, cercetare, dezvoltare și inovare.
Astfel, în Politehnica Timișoara construim un ecosistem digital dinamic, care în primul rând își dorește să atragă și să mențină talentele prin oportunitățile oferite de tehnologia digitală, să-și formeze studenții și să-i orienteze către transformarea digitală a societății, către provocările pe care societatea le are din acest punct de vedere, să faciliteze cercetarea într-un mediu colaborativ și să utilizeze datele pentru fundamentarea deciziilor de management în general și, evident, să întărească conexiunea între studenți, profesori, alumni, partenerii din industrie și comunitate, în același timp răspunzând provocărilor societale și transferând cunoaștere și soluții în comunitate.
Încă înainte de pandemie această preocupare a fost una importantă în cadrul UPT și am încercat încă de pe atunci să introducem un sistem de educație de tip blended learning. Aș porni cu un element de care suntem foarte mândri. Primul calculator electronic într-o universitate românească apărea în 1955, fiind proiectat în Universitatea Politehnica Timișoara. Se numește MECIPT și încă există în Muzeul Politehnicii. Doar ca idee despre poziționarea Politehnicii Timișoara în avangarda de inovare și de cercetare la nivelul digital. În 1998 construiam primul centru de eLearning, actual centru de învățământ la distanță și eLearning (acronym CeL) și acest pas instituțional ne-a folosit extrem de mult. În anul 2000 puneam bazele primului campus virtual al Politehnicii Timișoara, cu mediu de educație online și suport academic pentru toate părțile din UPT și pentru învățământul la distanță. Ulterior, construirea unui campus, primul portal pentru Massive Open Online Course universitar din România, platformă virtuală pentru cursuri în regim liber, gratuit și deschis pentru toată lumea și o platformă care joacă în continuare un rol important în ceea ce vrem să dezvoltăm pe viitor.
Sigur că pandemia a însemnat o transformare digitală accelerată și pentru UPT și a însemnat actualizarea și utilizarea unor medii de educație online deja construite anterior, dar perfecționate la momentul respectiv. Atunci, într-un mod foarte rapid, accelerat, a trebuit să trecem la digitalizarea procesului de admitere la toate ciclurile de studii, lucru pe care îl folosim în continuare, digitalizarea procesului de interacțiune cu studenții, din toate punctele de vedere, de la plăți până la cataloage etc. Poate ca element inedit și pe care am continuat să îl folosim după momentul pandemiei sunt târgurile educaționale sau de carieră online, unele foarte apreciate la momentul respectiv, în continuare cu o coparticipare importantă din partea viitorilor studenți ai Politehnicii. Sigur, semnalez realizarea proceselor administrative de tip registratură electronică ERP, cataloage etc și lansarea unei platforme digitale de integrare a alumnilor UPT care sunt în poziții din ce în cele mai cele mai înalte și cu o vizibilitate extrem de bună în întreaga lume.
Sunt 4 fundamente pe care le-am avut în vedere în momentul în care am construit această strategie: infrastructura digitală, competențele digitale și ecosistemul digital.
Practic, avem ca fundament competențele digitale, securitatea cibernetică, un punct important pentru toți membrii comunității academice, dar și pentru sistemul digital, ca un întreg, ecosistemul digital și infrastructura digitală. Construim axe prioritare în strategia de transformare digitală, de la dezvoltarea competențelor, excelență în procesul educațional, învățare-predare și experiență, suport pentru cercetare și inovare, modernizarea proceselor administrative, ecosistem digital de înaltă performanță, tehnologii pentru provocările societale. Avem o axă transversală formată din instituții suport pentru transformare digitală.
Voi vorbi despre noul format – sunt 2 luni de când a apărut hotărârea Senatului privind Institutul de cercetare în transformarea digitală, care ne va oferi suportul în anii următori pentru mai toate proiectele și activitățile.
Spuneam de dezvoltarea competențelor digitale în comunitate academică a UPT, care nu înseamnă în mod evident doar alfabetizare digitală și informatică, ci un set întreg de alte activități și competențe pe care le obținem și care sunt parte din cadrele de implementare pe care le utilizăm, fie că vorbim de Digital Competence Framework for Citizens în variantele sale din 2007 sau 2022, dar și Digital Competence Framework for Educational Organizations, cele legate de Skills for Life sau eCompetence Framework. Sunt toate cadre de implementare pe care le utilizăm în dezvoltarea competențelor, spuneam de comunicare și colaborare, dar și de creare de conținut digital, de securitate și de capacități de rezolvare a problemelor vizând mijloacele digitale.
Dacă ne gândim la felul în care ne raportăm la studenți, încercăm să avem o abordare integrată a acestui domeniu. 500 de studenți vor fi parte a programului pilot de dezvoltare a abilităților și a competențelor digitale în anii 2024-2025.
Vorbim dincolo de obținerea competențelor digitale și de programele de formare, licență de master și de doctorat, cu inserturi de programe de dezvoltare a competențelor digitale utilizate în cadrul european al competențelor digitale. De asemenea, stagiile de practică, care sunt la rândul lor extrem de importante și care constituie legătura directă cu industria și cu conceptele noi de Industry4.0 sau IoT sau toate elementele directe din producție, cu o componentă digitală. În stagiile de practică studenții au în mod direct un contact. Fac referire și la dezvoltarea programelor de consiliere și orientare profesională și ne propunem ca și grupurile vulnerabile să aibă posibilitatea de a urma o carieră în domeniul IT&C, combinat cu partea de învățământ dual, care se adresează în mare parte unor grupuri vulnerabile, marginalizate din punct de vedere economic și social și pe care le preluăm din zona liceelor, sperăm noi în dezvoltarea unor competențe în cadrul programelor de licență și ulterior de de masterat.
Ne adresăm în dezvoltarea competențelor digitale și cadrelor didactice.
Avem aici doar o parte dintre exemple de programe de master pe care le-am dezvoltat în ultimii ani, perfect aliniate cu noile tehnologii, fie că vorbim de securitate cibernetică, de cloud, Industry 4.0, chiar gaming. Modernizăm infrastructura laboratoarelor și infrastructura digitală.
Ne orientăm în continuare către blended hybrid learning prin elementele de infrastructură digitală pe care le aducem spațiilor, fie că vorbim de amfiteatre, de laboratoare, de săli, de seminarii pentru zona de hybrid learning. Spuneam, de asemenea, despre MOOC – Massive Open Online Courses, care a fost primul din România și unul dintre elementele pe care încercăm să le încurajăm în continuare cu privire la consolidarea unui sistem de evaluare și recunoaștere a formării, în acest timp, prin microcreditare, prin badges și prin utilizarea tehnologiilor blockchain. Altfel, proiectul de securizare a diplomelor de studiu prin intermediul tehnologiei blockchain, finanțat prin programele europene multiple, și prin PNRR și prin programe anterioare, este foarte drag UPT.
Principala instituție suport pentru dezvoltare și transformare digitală în UPT este Institutul de cercetare pentru transformare digitală, care reunește specialiști în educație digitală și în utilizarea acestor instrumente de TransLearning Technologies și care își propune dezvoltarea de Curriculă pentru competențe, de politici de inovare, un aport puternic în prevenirea digital divide, toate acestea aliniate cu participarea UPT la consorțiul universităților europene, care reunește în momentul de față 19 universități europene și care urmărește una dintre cele mai importante tematici, felul în care ne raportăm la instrumentele digitale în educație și la noile tehnologii.