Pandemia impune crearea unei culturi digitale în interiorul organizațiilor

Transformarea digitală a devenit, azi, vitală pentru aproape toate afacerile, de la giganți industriali la mici întreprinderi antreprenoriale. Vorbim despre reașezarea radicală a modului în care folosim tehnologia, oamenii și procesele pentru a menține și dezvolta business-urile, este de părere Wizrom Software, unul dintre cei mai importanți dezvoltatori și integratori de software de business din România.

Transformarea digitală nu este ușor de implementat, în special pentru industriile care, înainte de pandemie, nu puneau atât de mult accent pe instrumentele digitale. Pentru ca tranziția să poată fi realizată cu succes, într-o companie, este nevoie nu doar de identificarea și implementarea celor mai potrivite soft-uri. Dimpotrivă, cheia constă în crearea unei culturi digitale în interiorul organizațiilor, care să prioritizeaze procesele digitale și să ajute angajații să se adapteze schimbărilor.

Transformarea digitală pentru companiile din aproape toate industriile – de la auto, la transporturi, retail, HoReCa, farma, telecom, banking, financiar sau producție – a căpătat noi conotații în ultimele luni, atât pe plan local, cât și internațional. Tot mai multe organizații au căutat să implementeze adevărate culturi digitale și au investit în soft-uri care le permit angajaților să lucreze remote, din orice loc s-ar afla, dar și să mențină legătura cu clienți, furnizori și parteneri și să aibă, în orice moment, raportări actualizate ale operațiunilor de business.

“Mediul de afaceri este marcat, în continuare, de incertitudini și de schimbări, iar managerii au nevoie constant de răspunsuri la întrebările de creștere a eficienței proceselor interne. Astăzi, nicio companie din lume nu își permite să nu acționeze rapid pentru a-și asigura continuitatea operațiunilor, pentru eficientizarea lor și, nu în ultimul rând, pentru a-și ține clienții aproape”, explică Adrian Bodomoiu, Director General al Wizrom Software.

În ceea ce privește industriile care s-au adaptat cel mai bine digitalizării și noului climat economic, în ultimele șase luni ale anului, business-urile din retail, HoReCa și eCommerce au fost cele care au turat motoarele la maximum, schimbându-și aproape complet modelul de business, dar și politicile de lucru, încercând să-și facă simțită prezența pe internet, mai mult ca niciodată, să comunice constant și să-și vândă produsele și serviciile, subliniază Adrian Bodomoiu. Restaurantele care au început să ofere exclusiv servicii de catering, cu ajutorul aplicațiilor mobile de food delivery, marile branduri vestimentare, prezente în mall-uri, cu zeci de magazine fizice, au comunicat și au comercializat produse exclusiv online prin intermediul soluțiilor de eCommerce și a celor de mobilitate – aceste industrii au fost printre cele mai digitalizate din pandemie. La fel de mult s-au adaptat și companiile din producție, transporturi sau financiar, care au văzut în digitalizare o soluție pentru continuarea operațiunilor, dar și un răspuns la problemele de eficiență a costurilor.

“Foarte multe companii din producție începuseră deja automatizarea operațiunilor în ultimii doi ani. Cele care nu o făcuseră încă au realizat că trebuie să o îmbrățiseze cât mai rapid, în special în noul context”, adaugă Bodomoiu.

Recent, Guvernul României a adoptat un act normativ care prevede un buget de 150 milioane de euro pentru digitalizarea IMM-urilor. Practic, companiile mici și mijlocii românești vor putea obține fonduri pentru achiziția de echipamente și servicii digitale, în contextul în care România nu stă deloc bine la capitolul digitalizare (locul 26 în UE – penultimul loc, potrivit raportului din iulie a.c. al Comisiei Europene).

Bodomoiu consideră că transformarea digitală este recunoscută, deja, ca un instrument important de suport pentru organizațiile care își doresc să fie competitive într-un mediu de business plin de provocări. Privind, mai ales, către viitor, creșterea eficienței operaționale și a proceselor poate accelera transformarea digitală a locurilor de muncă.

Pentru companiile aflate în plină dezvoltare și digitalizare, ERP-ul va fi un element nelipsit. Beneficiile sunt multiple. Un ERP presupune integrarea celor mai importante sisteme într-o singură platformă informatică, asigurând acces în timp real la toate datele de care angajații unei companii au nevoie pentru a lucra mai eficient și fără întreruperi. Chiar dacă implementarea presupune o anumită investiție, pe termen lung, reducerea proceselor ineficiente și a erorilor, eliminarea datelor redundante, automatizarea proceselor și accesul direct la informații sunt avantaje destul de puternice pentru a justifica decizia, punctează Adrian Bodomoiu.

Tot mai multe companii locale implementează deja soft-uri ERP care simplifică funcțiile complexe ale proceselor de business, integrează date, ajută la colaborarea între departamente și permite administrarea finanțelor și a resurselor. “Afacerile care au implementat aceste soft-uri au observat o îmbunătățire a profitabilității, un management mai bun și o viziune unificată asupra business-urilor, iar în ultima perioadă, s-au bucurat de un plus de mobilitate datorită posibilității de a le accesa de la distanță”, specifică Directorul General al Wizrom Software.