Page 45 - Revista COMUNIC@TII Mobile Nr. 148
P. 45

tendinţe | protecţia datelor şi persoanelor



                    dintre companiile participante folo- tipuri de situa ii. Dintre aceștia, 90%   GDPR interzice WhatsApp
                    sesc instrumente de protec ie împo-  dispun intern de o astfel de echipă și   minorilor sub 16 ani în Europa
                    triva scurgerii de date sau de moni-  10% beneficiază de asisten a exter-
                    torizare a incidentelor de securitate,  nă. Rămân totuși 22% care nu dispun   WhatsApp și-a actualizat termenii
                                                                                        serviciului pentru a corespunde cu
                    iar 21% inten ionează implementa- de o echipă dedicată gestionării inci-  noile prevederi GDPR din Europa, astfel
                    rea acestora în viitor. Aproape două  dentelor de securitate a datelor, iar   încât, începând din 25 mai, data la care
                    din zece companii (18%) nu folosesc  5% folosesc sisteme MMS (Managed   va intra în vigoare regulamentul GDPR,
                    și nu inten ionează să utilizeze astfel  Security Services) complexe.   utilizatorii din Europa trebuie să aibă 16
                                                                                        ani împliniți pentru a mai putea folosi
                    de instrumente. O parte importan-  Mai mult de trei sferturi (76%) din-  WhatsApp. Restricţia de vârstă este
                    tă (71%) folosește instrumente care  tre participan i dispun de o strate-  valabilă doar în Europa, în restul lumii,
                    permit managementul centralizat al  gie formală de securitate, iar 20%   limita de vârstă rămând la 13 ani.
                    drepturilor de acces la bazele de date,  inten ionează dezvoltarea în viitor a   Facebook, compania care deţine
                    iar 16% inten ionează să o facă în vi- unei astfel de strategii. Doar 4% dintre   WhatsApp, a optat pentru o altă
                                                                                        strategie pentru a fi conformă cu
                    itor, în timp ce 13% spun că nu folo- participan i apreciază că nu este ne-  regulile GDPR. Astfel, adolescenți
                    sesc un sistem de management cen- voie de o astfel de strategie. Dintre cei   cu vârste între 13-16 ani vor trebui
                    tralizat al drepturilor de acces.   76% care dispun de o strategie forma-  să obțină acordul părinților pentru
                     În ceea ce privește interven ia în  lă de securitate, 27% au implementat   folosirea aplicației. Dacă nu o primesc,
                    caz de incidente informatice, majo- deja strategia, iar același procent de   vor avea acces doar la o versiune
                                                                                        generică de Facebook, al cărei conținut
                    ritatea participan ilor (68%) bene-  participan i declară că au implemen-  și reclame nu vor fi personalizate pe
                    ficiază de o echipă dedicată acestor  tat și optimizat acest document.    baza datelor personale.



                  Un studiu Kaspersky Lab realizat   Viața digitală a unei persoane
                  în rândul a peste 7000 de
                  europeni arată teama provocată     se vinde pe piața neagră cu sub 50$
                  de furtul și utilizarea ilegală a
                  datelor personale, dar și faptul că
                  numeroase persoane nu știu sigur
                  valoarea datelor lor și la ce le-ar
                  putea folosi infractorii. Dacă 59%
                  dintre respondenți conștientizează
                  că firmele pot face bani vânzând
                  datele lor personale unor terți,
                  50% nu știu cât valorează datele
                  lor pentru companiile respective
                  sau pentru infractorii cibernetici.



                     ealitatea este că datele – inclusiv  și chiar date din cadrul unor servicii   înainte de a da click pe orice. O
                  R cele pe care mul i oameni le con- populare ca Uber, Netflix și Spotify,   solu ie de securitate eficientă vă va
                  sideră inofensive sunt furate în mod  precum și de pe site-uri de gaming,   avertiza dacă încerca i să vizita i o
                  constant și vândute pe dark web. De  aplica ii de servicii matrimoniale și   pagină web de phishing.
                  exemplu, înregistrările medicale fura- site-uri porno, care ar putea să păs-     Nu folosi i niciodată aceeași pa-
                  te care erau vândute cu 70 - 100 de do- treze informa ii despre carduri de cre-  rolă pentru mai multe site-uri sau
                  lari bucata în 2016, se vând acum mai  dit. Pre ul plătit pentru un singur cont   servicii.
                  ieftin pentru că sunt atât de multe în  compromis este mai mic, majoritatea      Pentru a afla cine vă de ine da-
                  circula ie.                       vânzându-se cu aproximativ 1 dolar   tele personale, folosi i servicii ca
                   Cercetătorii au descoperit că infrac-  contul. Infractorii fac inclusiv reduceri   PrivacyAudit.me, care caută auto-
                  torii pot vinde via a digitală completă  pentru cantită i mari.       mat informa iile utilizatorului într-
                  a cuiva pentru mai pu in de 50 de do-  Cum vă protejaţi?              un număr mare de resurse (versiu-
                  lari: informa ii furate din conturi de                                nea Beta este disponibilă în Marea
                  social media, informa ii bancare, acces      Verifica i dacă adresa din link și e-  Britanie, iar în 2019 serviciul va fi
                  de la distan ă la servere și desktop-uri   mail-ul expeditorului sunt reale,   lansat și în alte  ări).

                                                                                      septembrie-noiembrie 2018   www.comunic.ro  43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50