Page 38 - index
P. 38
Dosar | 5G hype vs. Reality



Licitația 5G
• Licitația de spectru din 2019
– minim €1 miliard, rezultând în
medie €250milioane/operator
plătibil în cca x(?)luni/ani adică din
anul 2020
• Operatorii din România ar
trebui să investească peste €2
miliarde, pentru a dezvolta reţele
5G în România până în anul 2025,
declara preşedintele ANCOM,
Sorin Grindeanu, citând estimări
ale Comisiei Europene. În medie
€0,5miliarde/rețea. În total, ar
rezulta, în medie, circa €0,75
miliarde/rețea în 6 ani.

Potrivit art. 12 al directivei ajustări luând în considerare Reînnoire licențe 3G (banda 2,1GHz)
2002/20/EC privind autorizarea: diferenţa dintre valoarea totală a • 2020: Orange şi Vodafone
Orice taxă administrativă impusă taxelor şi costurile administrative. trebuie să reînnoiască licențele 3G:
furnizorilor de servicii sau reţele Deci, colectarea taxelor banda 2,1 GHz
prin autorizaţia generală sau cărora administrative de către o ANR se • 2022: RCS&RDS şi Telekom
li s­a acordat un drept de utilizare: face numai pentru funcționarea Mobile trebuie să reînnoiască
(a) acoperă, în total, numai adecvată a acesteia. În acest scop, licențele 3G
costurile administrative aferente ANR trebuie să justifice în fiecare • Reînnoire licențe 3G ­ minim €2
gestionării, controlării şi aplicării an taxele încasate de la operatori miliarde, rezultând în medie €500
sistemului de autorizare generală, efectuând ajustări în funcție de milioane pe operator plătibil din
a drepturilor de utilizare şi a cheltuieli, adică reduceri sau măriri 2020(?), respectiv 2022(?)
obligaţiilor specifice menţionate de taxe. În UE au mai fost astfel de • OUG114/2018 măreşte prețul
la art. 6 alin.(2), care pot include cazuri de încercare de deturnare a licențelor 3G (201GHz) de circa 18
costuri pentru cooperare, obiectului de activitate al ANR, CE ori.
armonizare şi standardizare intervenind şi remediind prompt Cu astfel de taxe nu se pot construi
internaţională, analize de piaţă, astfel de derapaje. afaceri lucrative. Unii operatori
monitorizarea conformităţii şi
alte controale de piaţă, precum
şi cheltuieli aferente lucrărilor de
reglementare ce implică elaborarea
şi aplicarea legislaţiei secundare
şi a deciziilor administrative,
precum deciziile privind accesul şi
interconectarea.
(b) este impusă fiecărui furnizor
în mod obiectiv, transparent şi
proporţional, astfel încât să se
reducă la maximum costurile
administrative suplimentare şi
taxele inerente
(2) Atunci când ANR impun taxe
administrative, acestea publică
o prezentare anuală a costurilor
administrative şi a valorii totale
a taxelor percepute. Se pot face

36 aprilie-iunie 2019
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43