Page 41 - Revista COMUNIC@TII Mobile 142
P. 41
tendințe | convergenţă
Cine are curajul să câștige
din convergenţa industriilor
în România noastră?
Piaţa românească trece printr-un mo ment unic de sinergii şi de potențial pen tru
funcționarea unor noi modele de business, de ter mi nate de liberalizarea industriei
bancare, a energiei şi a gazelor natu rale, să dăm numai 3 exemple. Dar cum să-ți creş -
ti afacerea într-o piaţă ma tură şi saturată? Ce e de făcut când ser vi ciul/ produsul e o
comoditate, iar brandul şi preţul nu mai fun cţionează ca dife ren ţia tori pentru clienţi?
Ce solu ţii ai ca să creşti într-o industrie tot mai reglemen tată şi recent liberalizată?
marian VELiCu este director general
fidelizare şi de atragere a clienţilor. Haideţi Veridian Systems, recunoscut specialist
să ne uităm mai în detaliu la aceaste telecom de peste 30 de ani, fost direc -
Iată întrebările pe care și le pun mulți dintre planuri: tor de regle mentare și afaceri
direc to rii din telecom, bănci, energie sau 1. Retailerii se uită către industria ban - corporatiste la Vodafone Româ nia,
ga ze naturale care caută să dez volte noi mo - cară unde noile reglemen tări le permit să unul dintre fondatorii organizației
dele de business ce pot genera noi surse de devină procesatori de plăţi şi emitenţi de britanice în țara noastră.
creş tere a veniturilor. Mesajul este că chiar carduri ban care. O altă industrie vizată este
acum este momen tul pen tru inovaţie, cre - cea a comunicaţiilor mobile, unde cu costul pentru retailer devine mult mai mic, 39
ati vi tate al celor ce pot gândi şi acţiona într- investiţii minore aceștia pot avea propriul deoa rece banca va sacrifica profitul din
un mod diferit! Aceste in dus trii, din pieţe produs de telefonie mobilă. Acesta va fi telefonia mobilă pentru fideli za re şi atragere
saturate, se con fruntă cu grave probleme folosit ca monedă de fidelizare şi atragere a de noi clienţi bancari.
structu rale: cli enţilor prin acordarea de credit prepaid la
1. Nu mai este loc de creştere, decât dacă fiecare achiziţie. Un ast fel de mecansim va
atragi clienţi de la concu renţi, clienţi educaţi şi duce la creşterea frecvenţei de cumpărare şi România este într-o poziţie favorabilă pen -
cu pretenţii ridicate, deloc ușor de convins. a valorii coşului de cumpărături. tru fenomenul de con ver genţă între indus -
2. Marja de profit nu mai suportă reduceri 2. Furnizorii de energiei şi gaze se pregă - trii, şansele de reuşită fiind în favoarea ma -
de preţ. tesc să intre pe piaţa ser vi ciilor de tele fo - rilor jucători din domeniul bancar, retail şi
3. Noile reglementări (roaming şi interco nec - nie mobilă cu scopul de a se diferenţia în utilităţi. Aceştia vor intra pe piaţa furnizării
tare în telecom, Pay ment Service Directory 2 - bă tă lia de a atrage noi clienţi, dar şi pentru de servicii de telefonie mobilă care are încă
PSD2 în domeniul bancar) şi libera li za rea a-i fideliza pe cei existenţi. Aceştia vor re - o marjă de profit ridicată şi care le va per -
pieţelor de energie şi gaze declanşează noi com pensa clienţii pentru consumul de en - mite să finanţeze în mare măsură bonusul
presiuni pe preţ, fa ci li tând apariţia com - er gie şi/ sau gaze cu credit pe telefonul mo - acordat clienţilor pe telefonul mobil. Mulţi
petitorilor de nişă, cu noi modele de business. bil care va fi acordat în mod auto mat la îşi pun între ba rea de ce să furnizeze servicii
4. Noi oportunităţi, dar şi ameninţări, sunt plata facturii. de telefonie mobilă, iar răspunsul este mai
declanşate de noile teh nologii (MVNO, 3. Băncile sunt preocupate de fidelizarea mult decât evident: pentru că este o mo ne -
PSD2) care oferă posibilitatea jucătorilor din bazei de clienţi supusă riscului datorită a - dă de fidelizare atractivă, utilizată zilnic şi
retail să furnizeze servicii de comunicații mo bile meninţărilor concurenţiale generate de noile care a devenit indispensabilă tuturor cate -
sau să devină procesatori de plăţi indepen dent de re gle mentări PSD 2. Acestea vor fi obligate goriilor sociale. Băncile, retailerii şi furni zo -
operatorii mobili şi bănci. să deschidă accesul pro ce satorilor de plăţi rii de utilităţi ce vor intra pe telefonia mo -
5. Aşteptări şi cereri noi din partea clien ţi - către propriii clienţi de la 1 ianuarie 2018. bilă, pe lângă creşterea semnificativă a busi -
lor, mai ales din partea noilor generaţii, cu obi - Tendinţa marilor bănci e de a ajunge agre - nessului de bază, vor avea venituri supli -
ce iuri de cumpărare online, bazate pe mobilitate ga tori şi dezvoltatori de ecosisteme de par - men tare şi din telefonie. Ei vor avea ocazia
şi acces la internet. teneri retail în încercarea de a-şi fideliza să dezvolte propria platformă de re laţio na re
clienţii. şi comunicare personalizată cu clienţii, fiind
O altă zonă de interes este cea de furnizare singurii în măsu ră să facă legătura între
de servicii de telefonie mobilă pentru a pu - iden titatea clientului şi com por tamentul de
Toate aceste presiuni generează primele ini - tea răspunde la intrarea operatorilor mobili consum al acestuia. În felul acesta, numai
ţiative şi decizii de busi ness legate de con - pe piaţa serviciilor bancare şi pentru a o aceștia vor putea derula cam panii de co mu -
ver genţa între industrii. Jucătorii cu bran - folosi ca monedă de fidelizare în ecosis - nicare şi promo va re exact pe profilul de
duri consacrate şi baze semnificative de cli - temul de retail. În felul acesta, partenerii de con sum al clientului cu efecte pozitive pen -
enţi îşi fac planuri de a intra pe piaţa fur ni - retail vor fi foar te multumiţi, deoarece vor tru business. Pe scurt, această convergenţă
zării de servicii de comunicații mobile pen - putea să bonuseze clienţii cu credit pe îi va favoriza nu mai pe ju cătorii cu
tru a se diferenţia faţă de concurenţă şi pen - telefonul mobil. În felul acesta, valoarea viziune, direc ţie strategică şi ca re au cura -
tru a implementa mecanisme inovatoare de percepută de client este semnificativă, iar jul să treacă imediat la acţiune!
martie-aprilie 2017, ComuniC@Ții mobile