Page 10 - Revista 139
P. 10
Dosar Smart City | Conferin?a
Diana VOICU, Presedinte
Institute for Digital Coexistence
autosustine din cultivarea de produse, fara a mediul academic.
plati noi angajati. E timpul sa gândim ur- De exemplu, strategiile cheie ale initiativei
ban pentru ca în momentul actual, 2% din SUA privind Smart City includ 4 piloni:
suprafata globala totala este, de fapt, în zona 1. crearea de „test beds“ pentru aplicatii
urbana si totusi 70% din emisiile cu efect dedicate IoT si dezvoltarea de modele cola-
de sera sunt generate de orase. Pe de alta borative multi-sectoriale; 2. colaborarea
parte orasele detin 70% din economia Guvernului cu „miscarea“ civica tehnologi-
mondiala si 60% din energia totala globala. ca (clustere, hub-uri, asociatii si alte grupuri
Urbanizarea poata sa devina un driver pen- de stakeholderi), interesata sa rezolve din
tru dezvoltare si reducerea saraciei, dar mai provocarile societale prin solutii digitale
ales pentru cresterea calitatii vietii. Comisia inovative proprii; 3. scalarea activitatii gu-
Europeana gândeste deja o abordare pe trei vernamentale privind cercetarea-dezvoltarea
piloni, într-o formula unitara data de inova- retelelor de senzori si securitate cibernetica,
tiile ICT. În plus, s-a demonstrat ca fara o a unui sistem de transport inteligent si a
personalizare a serviciilor pentru tipologii infrastructurii de broadband - ca fundatie
clare de cetateni, proiectele nu pot avea sus- pentru constructia oricarui Smart City; 4.
Smart City este un subiect multidisciplinar, tenabilitate si nu îsi pot dovedi utilitatea. sprijinirea colaborarilor internationale, în
care a ajuns pe agenda oamenilor politici. S-a ajuns acum la o transparentizare a contextul în care pâna în 2050 populatia
8 Toata lumea îsi doreste sa traiasca într-un bazelor de date si se creeaza o alternativa la urbanizata globala va creste cu 2,5 mld.
oras inteligent, dar mai ales într-o cetateni. România are nevoie de
lume inteligenta, conectata, dar se strategii de digitizare a industriei
prefigureaza deja doua lumi, cu si dezvoltare de Smart City, prin
doua categorii de oameni - cei „cu“ abordari nationale si regionale,
si cei „fara“ competenta digitala. co-create împreuna cu autorita-
Din pacate cei fara aceste compe- tile locale. De asemenea, are
tente ar putea sa devina o ameninta- nevoie de actiune, prin identi-
re si o problema sociala care sa cree- ficarea si dezvoltarea de proiecte
ze tensiuni în urmatorii ani. prin parteneriate între Guverne-
Am fondat Institute for Digital Societate Civila si implicarea
Coexistence pornind de la nazuinta în initiativele cheie European
de a atinge acele beneficii ale socie- Innovation Partnership & Smart
tatii bazate pe cunoastere si de la City Council. Nu în ultimul
experienta mea de conducator de rând, România are nevoie de o
proiect al primului mare proiect abordare europeana si de curajul
knowledge economy din România, care administratiile publice locale si centrale. În de a aborda frontal Horizon 2020, EFSI,
îmbratiseaza subiecte care tin de provocarile tot acest context, este nevoie de leadership. POR si de a penetra comunitatile de elita,
societale - sanatate, cultura, educatie -. Pentru SmartCity este nevoie de colaborare membre în European Innovation
Institute for Digital Coexistence doreste sa cu firmele private, societatea civila si cu Partnership & Smart City Council.
gaseasca acei piloni de inovare care sa
pozitioneze România pe o harta europeana
si globala. Horizon 2020 a început cu FP7
sa finanteze subiectul Smart City, iar acum
toate ghidurile se constituie într-o provocare
continua pentru ca deja s-au decantat doua
tipuri de orase - front runner si follower.
Scopul finantarilor comunitare vizeaza
reducerea inegalitatilor sociale, dar si noi
provocari privind, de exemplu, agricultura.
În contextul Smart City vorbim de agricul-
tura urbana, despre gradini urbane, în ideea
în care în prezent peste 795 de milioane de
oameni nu au suficienta mâncare pentru a
duce o viata activa sanatoasa. Sunt finantari
importante în sensul în care în orase locui-
torii sa poata fi educati pentru a se
august-septembrie 2016, COmUnIC@?II mobile