Page 25 - Revista 111
P. 25
viziunea autohtonă vs. analiza corporate
Eduard PUGHIN, Director Operaţional, Maguay
Decât să investim într-o multinaţională, mai
bine în 500 de firme româneşti creatoare
“Am încercat să aducem pe piaţa ceea ce nu era acordăm atâtea facilităţi unor multinaţionale ce
prea reprezentat în anii ‘98, respectiv, să venim vin şi pleacă foarte uşor, apreciind rapid când se
cu ultima tehnologie lansată de Intel şi Microsoft schimbă un anumit trend, poate că mai bine ar fi
înglobată în echipamente Maguay, pe care să le să investim nu într-o multinaţională, ci în 500
construim cât mai bine, având în vedere câteva companii româneşti, care creează, dezvoltă şi care
criterii ţintă, precum implementarea tehnologii- rămân aici”, comentează directorul Maguay.
lor de ultimă oră. Viziunea Maguay este ca, în Produsele Maguay se diferenţiază de cele ale
condiţiile în care deocamdată nu putem fi noi multinaţionalelor prin faptul că fiind construite
generatori de tehnologie de ultimă generaţie, local, oferă o mai bună posibilitate de configu-
atunci să o preluăm pe cea lansată de generatorii rare şi o posibilitate mai rapidă de service. Pe de
de tehnologie”, a explicat directorul operaţional altă parte, din punct de vedere calitativ, în ge-
al companiei. De asemenea, compania se ocupă neral, nu se diferenţiază negativ în detrimentul
de sisteme, pe care le configurează după prefe- nostru pentru că şi noi operăm cu aceleaşi com-
rinţele proprii, după cum anticipează nevoile ponente calitative, a mai punctat acesta. Neavând
clienţii sau chiar după preferinţele exprese pe care unii dintre aceştia le o acoperire globală, Maguay nu lucrează cu stocuri, ţinta companiei fiind
transmit. Ulterior, aceste sisteme sunt testate şi validate pentru a genera să ofere cea mai nouă tehnologie apărută.
un nivel înalt de încredere. “În ceea ce priveşte costurile, niciodată nu am “Sigur că nu avem pretenţia să ne comparăm cu marile companii multi-
avut cel mai mic preţ, pentru că nu ne-am propus acest lucru. Pe noi ne naţionale, dar în principiu, atâta vreme cât am rezistat pe piaţă, înseam-
interesează, însă, ca beneficiarul echipamentelor noastre să plătească un nă că business-ul nostru a fost sustenabil şi ne-am făcut bine treaba.
cost total minim, iar sistemele noastre sunt construite în vederea Specialiştii noştri înţeleg, uneori mai bine decât omologii de la multina-
minimizării costului total de achiziţie”, a mai precizat Eduard Pughin. ţionale, cum se acordă suport, cum se depanează, cum se configurează
Un alt punct asupra căruia acesta a atras atenţia este “disperarea cu care un sistem, pentru că ei ştiu tehnologia din spatele oricărui brand.”, a
este analizată venirea şi plecarea companiilor multinaţionale. “Decât să concluzionat Eduard Pughin.
Dan IANCU, Partner, Advisory Consulting, PriceWaterhouseCoopers
Monetizarea datelor în comunicaţiile mobile
Consultantul PWC şi-a început prezentarea de de 1,5 Gb/lună. Aceste statistici denotă faptul afectează reţeaua prin introducerea hotspot-
la evenimentul Gala COMUNIC@ŢII Mobile că o pondere de 75% - 90 % din traficul de urilor sau a femtocell-urilor, pentru a descărca
citându-l pe Ralph de la Vega, CEO al AT&T date generează doar 10% din veniturile de reţeaua de acces radio, prin instalarea de echipa-
Mobility, potrivit căruia “3% din utilizatorii de servicii. În aceste condiţii, întrebarea tuturor mente Wi-Fi, în mall-uri, la domiciliu etc, ce
smartphone-uri realizează 40% din traficul de jucătorilor semnificativi de pe piaţa de comuni- preiau traficul de date şi îl descarcă în reţeaua
date”, ceea ce relevă o monetizare insuficientă a caţii este cum pot monetiza explozia traficului fixă, scăzând încărcarea reţelei mobile. O altă
reţelei. Potrivit unor studii PWC privind evolu- de date. Generarea acestui trafic este determina- strategie este cea a cooperării cu alţi operatori,
ţia traficului de date mobile, până în 2014, cea tă, pe de o parte de creşterea numărului de respectiv partajarea reţelelor. Cât priveşte conţi-
mai mare parte a acestui trafic va proveni din terminale inteligente, dar şi de evoluţia acestora nutul şi serviciile, operatori le pot monetiza dez-
aplicaţii video, de gaming şi browsing internet. în raport cu terminalele clasice, cum ar fi com- voltând servicii de facturare pentru terţi. Tot ast-
Astfel, un utilizator de iPhone are un trafic lu- puterele sau consolele de jocuri. Problema cu fel, se poate vorbi de redefinirea segmentelor de
nar mediu între 100 şi 200 Mb/lună, iar un care se confruntă operatorii ţine de faptul că piaţă, dar şi de tarifare diferenţiată, din ce în ce
utilizator de laptop portabil generează un trafic trebuie să continue să investească în reţea pen- mai sofisticată. Ca oportunităţi de monetizare a
tru a se asigura că cererea de date este acoperită datelor se pot lua în calcul ofertele de jocuri şi
de capacitatea oferită. Până acum câţiva ani, muzică, ce răspund provocărilor din partea
operatorii îşi puteau permite să mărească capa- Apple şi Google şi care pot reprezenta puncte
citatea reţelei întrucât existau fonduri pentru centrale de atracţie pentru alte oferte de conţi-
investiţii, justificate economic de creşterea pie- nut. De asemenea, reprezentantul PWC a mai
ţei. În ultimii ani, însă, piaţa nu a mai înregis- menţionat capturarea veniturilor din conţinut
trat ritmuri mari de creştere, iar acum operatorii prin intermediul unor portaluri de acces la re-
încearcă să găsească soluţii pentru creşterea veni- surse multiple, păstrând în acelaşi timp canalele
turilor, dar şi pentru minimizarea costurilor de acces pe piaţă pentru terţi. La acestea se poa-
operaţionale şi a costurilor de capital aferente te adăuga implementarea de facilităţi de factura-
dezvoltării reţelelor. Răspunsul operatorilor mo- re pentru terţi pentru a beneficia de relaţia cu
bili în monetizarea datelor mobile ia în calcul abonaţii, obţinând venituri suplimentare
un mix de strategie. Astfel, pot fi strategii care utilizând infrastructura de facturare existentă.
ianuarie 2012, ComuniC@Ții mobile Pagina 23