Page 30 - Revista 107
P. 30
cloudcomputing
studiu pe virtualizare
GfK: Cloud computing
cuprinde pieţele emergente
Conform unui studiu B2B realizat de GfK Custom Research în Brazilia, cei chestionaţi. În plus, costurile reduse nu
China, Germania, India, Marea Britanie şi SUA, afinitatea pentru sunt privite ca un beneficiu important al
serviciile de cloud computing este ridicată pe pieţele emergente, devansând soluţiilor de cloud, astfel încât în prezent, acest
chiar ţările dezvoltate. Cu toate acestea, costurile cu schimbarea pot fi subiect este, evident, mai mult un obstacol în
percepute uneori ca un obstacol în acceptarea acestor soluţii web. calea creşterii decât un atu.
Deşi nu se numără printre barierele
Î ntrebaţi fiind cum traduc conceptul de accesului neautorizat sau furt. Securitatea importante, potenţialii clienţi se tem totuşi de
„cloud computing“, cei 1800 de respon- datelor, care reprezenta principala rezervă în posibilele nefuncţionalităţi şi de dependenţa de
denţi decidenţi în domeniul IT au preci- adoptarea soluţiilor externalizate, este văzută un furnizor.
zat că primul lucru care le vine în mintea este acum de mulţi drept unul dintre cele mai mari
“modalitate de stocare de date offsite”. Pentru avantaje ale serviciilor de cloud. Pentru o trei- În toate ţările analizate, principalii jucători
ei, furnizarea unor astfel de soluţii de stocare a me dintre cei chestionaţi, accesul la date, din asociaţi cu cloud computing sunt Amazon,
datelor permite accesul la datele companiei din orice locaţie, este printre motivele principale Apple, Google şi Microsoft. În China şi India,
orice locaţie şi independent de un dispozitiv care îi determină să adopte cloud computing alţi producători de componente hardware şi
anume, plus o mare flexibilitate în utilizarea în companiile lor. software cum ar fi IBM şi Oracle se bucură, de
infrastructurilor şi aplicaţiilor. Factorii de În ceea ce priveşte evaluarea beneficiilor, din- asemenea, de o bună recunoaştere, în vreme ce
decizie din Europa şi SUA asociază adesea colo de cele de ordin tehnic şi cele care ţin de factorii de decizie brazilieni îi numesc doar pe
spontan problemele de securitate şi riscurile cu infrastructură, precum şi transformarea aces- Google şi Microsoft.
stocarea de date pe servere internaţionale şi tora în avantaje pentru business, factorii de
doar o minoritate dintre companiile din aceste decizie din pieţele emergente au o viziune mai Cât priveşte încrederea într-o marcă, factorii
ţări are mai multe asocieri pozitive, cum ar fi strategică. În Brazilia (16%) şi India (19%), ei de decizie din pieţele emergente sunt, în gene-
eficienţa costurilor şi flexibilitatea. În pieţele subliniază deschiderea globală a afacerii ca ral, mult mai încrezători în furnizorii de soluţii
emergente din Brazilia, China şi India situaţia principal motor de utilizare a soluţiilor cloud, globale decât factorii de decizie din alte ţări.
este complet diferită. Aici, termenii asociaţi cel iar factorii de decizie chinezi evidenţiază posi- Acesta este un alt indiciu că soluţiile cloud au
mai mult cu ”cloud computing” sunt: eficienţa bilitatea de a se concentra asupra activităţii de mai mult succes pe pieţele emergente, în timp
costurilor, flexibilitatea şi securitatea accesului. bază (17%), precum şi a oportunităţilor de ce companiile din Europa şi SUA sunt ceva
Doar o mică parte a factorilor de decizie din creştere rapidă (22%). mai ezitante.
pieţele emergente accentuează riscurile şi lipsa Microsoft obţine cele mai multe voturi de în-
de securitate. credere (66%) ca furnizor de soluţii de cloud,
dar această poziţie de top este ameninţată de
Indiferent de preocupările din pieţele occiden- IBM (63%) şi Google (58%). Operatorii de
tale, securitatea şi accesul la date din orice reţele importanţi se confruntă cu un decalaj
locaţie se dovedesc a fi principalele motoare de considerabil la capitolul încredere faţă de gru-
interes în cloud computing peste tot în lume. pul primelor clasate. Numai în Germania,
Pentru aproape jumătate dintre factorii de factorii de decizie IT arată atitudini diferite
atunci când vine vorba de încrederea în marcă:
decizie IT intervievaţi, unul dintre cele mai Ca şi securitatea datelor, problema costurilor aici, IBM şi Deutsche Telekom se bucură de
importante trei argumente pentru a folosi este ambiguă. Deşi chestiunea utilizării servi- semnificativ mai multe voturi faţă de Micro-
serviciile de cloud computing este securitatea ciilor de cloud ca modalitate de a reduce soft şi Google. Interviurile studiului GfK au
datelor, în special protecţia datelor împotriva costurile de IT poate părea a fi de bun simţ, fost realizate în trei categorii de mărime a
multe companii invocă tocmai costurile ridi- companiei (1-9 angajaţi, 10-249 angajaţi, 250
cate drept un motiv de a fi rezervate în adop- angajaţi şi mai mult).
tare. Aceasta se referă nu numai la costurile cu
migraţia, numită de o treime dintre ei în top 3
argumente împotriva cloud computing, dar,
de asemenea, şi într-o măsură chiar mai mare,
se referă la costurile serviciilor în sine, expusă
ca una dintre primele bariere de 42% dintre
Pagina 28 ComuniC@Ții mobile, august - septembrie 2011