Valentin Popoviciu, Vicepreședintele Grupului DIGI: În pandemie, Digi a rămas principala destinație de portare atât la telefonie mobilă, cât și fixă

Interviu cu Valentin POPOVICIU, Vicepreședintele Grupului DIGI: “Prioritatea noastră: să depășim criza sanitară cu echipa motivată și clienții mulțumiți”

În timpul stării de urgență, școala online şi lucrul de la distanţă au generat o creştere semnificativă a traficului în reţelele de comunicaţii. Industria telecomunicațiilor a reacționat prompt și rețelele au putut prelua acest trafic important, arătând robustețea soluțiilor și tehnologiilor adoptate de operatori. Pentru grupul DIGI, liderul segmentului de servicii de comunicații electronice fixe (televiziune prin cablu și internet), prioritatea a fost depăşirea crizei sanitare cu echipa motivată și în bună stare de sănătate, dar şi păstrarea nivelului de satisfacţie al clienţilor. Valentin Popoviciu, Vicepreședintele Consiliului de Administrație al grupului DIGI, a acordat un interviu publicației noastre și a marcat cele mai importante decizii ale companiei în această perioadă.

C@M: Cum a evoluat relația cu clienții, în contextul pandemiei COVID-19, și ce măsuri ați luat pentru a răspunde solicitărilor noi cu care v-ați confruntat?
V.P: Digi a răspuns nevoilor clienților în primul rând prin asigurarea continuității serviciilor, la aceiași parametri de calitate ca în perioadele de normalitate. Am făcut toate investițiile necesare pentru a susține creșterea traficului în rețeaua de internet fix cu până la 30 %, în orele de vârf, și cu 5% în rețeaua de telefonie mobilă. Așa cum se poate vedea din rezultatele financiare ale grupului Digi Communications pentru primul semestru al anului, raportat la aceeași perioadă din 2019, investițiile grupului (pe toate cele patru piețe unde activăm – România, Ungaria, Spania, Italia) au progresat cu aproape 7%. În total, în primul semestru al anului, Grupul Digi Communications a alocat un CAPEX de aproximativ 171 milioane EUR, continuând planurile de investiție în curs, într-un context economic și sanitar incert. 

În România, principala piață a grupului, echipele comerciale și cele de customer-care au fost continuu în contact direct cu clienții rezidențiali și corporate. Majoritatea punctelor de vânzare Digi, cu excepția celor din centrele comerciale închise, au funcționat și în timpul stării de urgență, compania asigurând toate condițiile de sănătate a muncii impuse de noul context sanitar, pentru a proteja angajații și clienții. În paralel, soluțiile CRM și de telesales au fost optimizate, pentru a face cât mai facilă experiența utilizatorilor. Au fost introduse noi funcționalități pe site-ul DIGI.ro, au fost făcute upgrade-uri ale aplicațiilor Digi România și Digi Online, s-au creat materiale de suport pentru încurajarea utilizării instrumentelor online de plată sau a facturii electronice. 

În rândul clienților rezidențiali, am remarcat o creștere a interesului față de serviciile cu relevanță pentru noul tip de consum de servicii de comunicații electronice, determinat de lucrul de acasă și de mobilitatea redusă. ”Starurile” acestei perioade au fost serviciile de internet fix de mare viteză FiberLink 1000, extraopțiunile pentru pachetele de televiziune prin cablu (MaxPak, HBO sau 4K), dar și datele mobile. Digi a rămas principala destinație de portare atât pentru utilizatorii de telefonie mobilă, cât și pentru serviciile de telefonie fixă. În total, în primele trei trimestre ale anului, s-au portat în rețelele Digi Tel și Digi Mobil peste 285.000 numere de telefonie mobilă și fixă, mai mult cu 5% față de aceeași perioadă a anului trecut. 

În privința clienților din business, am adaptat portofoliul de servicii la noile nevoi ale acestora – servicii de tip call-center sau help-line pentru clienți sau efectivele proprii, mărirea benzii de internet pentru a susține sistemul de lucru de la domiciliu, servicii suplimentare de securitate, proiecte de convergență fix-mobil pentru voce, pentru a facilita comunicarea rapidă între echipe, pentru cei care lucrează de la domiciliu. În cazul clienților din sectoarele afectate direct de pandemie, echipa Digi Business a avut o abordare personalizată a nevoilor de suspendare a serviciilor sau amânare a plăților și a venit cu oferte speciale pentru serviciile de telefonie mobilă, în sprijinul companiilor mici și mijlocii. 

C@M: Cum definiţi Noua Normalitate? Cum a ieşit Digi din criza pandemiei?
V.P: Prioritatea noastră a fost să depășim criza sanitară cu echipa motivată și în bună stare de sănătate, iar clienții să fie la fel de mulțumiți de serviciile noastre, ca în situația de normalitate. Principiile acestea sunt strâns legate de poziția Digi pe piață, de valorile și misiunea companiei noastre. Suntem cel mai mare angajator din mediul antreprenorial local, din industria IT&C și lider al pieței de comunicații electronice fixe (internet fix și televiziune prin cablu), iar aceste poziții ne obligă la un nivel ridicat de responsabilitate față de angajați, clienți, piață în ansamblu și societate. Măsurile luate în această perioadă au urmărit două direcții. În primul rând, ne-am concentrat pe asigurarea unui mediu de lucru sănătos pentru echipele noastre, dat fiind că prin specificul activității noastre, circa 75% din personal nu poate lucra de acasă. Am reușit, în toată această perioadă, să securizăm majoritatea locurilor de muncă și veniturile celor aproape 13.000 de angajați, am răsplătit suplimentar eforturile colegilor cu expunere ridicată și suprasolicitare. 

În al doilea rând, am căutat constant soluții pentru a conferi continuitate operațiunilor noastre și a livra rezultatele pe care ni le-am asumat în fața acționarilor și a partenerilor de afaceri. Am continuat să ne dezvoltăm rețelele de comunicații fixe și mobile, am păstrat deschise cât mai multe canale de comunicare cu clienții. Au fost adaptate noi fluxuri de lucru și procesele au fost modificate pentru a permite mai multă flexibilitate echipelor. 

C@M: Pentru că ați menționat responsabilitatea ridicată, cum a contribuit compania la efortul societății de a răspunde la provocările crizei sanitare?
V.P: Pentru că sănătatea este una dintre axele noastre de responsabilitate socială, am decis, încă din martie, să fim solidari cu sistemul de sănătate și am achiziționat și donat (pe măsură ce furnizorii de prim rând au livrat echipamentele comandate) către spitalele din marile orașe ale țării 60 de kit-uri complete de ventilare pentru secțiile ATI, constând în ventilatoare, infuzomate, injectomate, ecografe, monitoare, paturi și accesorii, inclusiv cu garanția aferentă și serviciile de mentenanță. Mii de vieți au putut fi, astfel, salvate, cu ajutorul echipamentelor oferite de Digi. Am achiziționat și donat către Spitalul Județean Oradea un laborator de testare RT-PCR și 500 de teste și, într-un parteneriat cu Centrul de Diagnostic și Tratament ProVita am dotat cu un laborator similar de testare și am donat 1.500 de teste și în București. Pentru acest program de solidaritate pentru sănătate, compania a locat aproape 1,7 milioane de EUR.

Digi a contribuit și la pregătirea sistemului de educație pentru reluarea cursurilor, odată cu noul an școlar. Prin programul Digi#Edu. Școala viitorului, am donat 1.100 de echipamente (tablete sau telefoane) și servicii de date mobile, cu gratuitate timp de 12 luni, către elevi din 78 de localități din zone defavorizate sau din mediul rural, din toată țara. Suntem parte din proiectul de conectare voluntară a școlilor la internet de mare viteză, inițiat de Guvernul României și Ministerul Educației și Cercetării, și echipele noastre au conectat deja aproape 700 de școli la internet, făcând posibile cursurile online în aceste comunități. De altfel, educația este o altă axă de responsabilitate socială îmbrățișată de Digi. Ca angajator și operator într-o piață dependentă de progresul tehnologic și inovație, știm cât de mult contribuie educația la sustenabilitatea afacerilor. Angajamentul nostru pentru digitalizarea educației, reducerea decalajelor de acces la serviciile de conectivitate și prevenirea abandonului școlar, în parteneriate cu societatea civilă și cu comunitățile, este ferm.  

C@M: Recent, ați preluat activele și rețelele altor trei operatori locali, AKTA, DCS și ATTP Tele-communications. Ce efecte produce această tranzacție, atât la nivelul companiei, cât și la nivelul clienților? 
V.P: Într-adevăr, la finalul lunii iulie, Consiliul Concurenței a aprobat proiectul de concentrare economică propus de Digi, prin care o parte din activele celor trei operatori locali au fost preluate de Digi. Potrivit angajamentelor asumate față de Consiliul Concurenței, Digi va moderniza cele trei rețele, urmând ca pe parcursul viitorilor 3 ani să ofere către cel puțin 95% din clienții preluați servicii la aceeași calitate cu cele furnizate propriilor clienți. De asemenea, compania și-a luat angajamentul de a nu majora prețurile pentru aceeași perioadă de 3 ani. 

Ca urmare a acestei tranzacții, sute de mii de clienți vor avea acces la servicii de o calitate superioară, la prețuri accesibile, iar compania noastră va contribui, prin extinderea infrastructurii de fibră optică, la reducerea decalajului de digitalizare între diferite regiuni ale țării. 

C@M: Digi oferă deja servicii 5G clienților. Cum anticipați că va evolua oferta de servicii, produse etc.?
V.P: Compania noastră a lansat încă de anul trecut, din vară, serviciul Digi Mobil 5G Smart, care este disponibil în București și alte 12 orașe din țară, inclusiv pe litoral și pe Valea Prahovei. Principalele avantaje ale acestei tehnologii sunt: latența redusă, vitezele de transfer de date semnificativ mai mari decât cele obținute în 4G, de 100 de ori mai multe obiecte conectate. În prezent, tehnologia este accesibilă oricărui client Digi Mobil care deține un terminal compatibil 5G. Cu echipamentul potrivit, un utilizator poate efectua trafic în rețeaua Digi Mobil 5G, beneficiind de trafic nelimitat, la viteze de download ce pot atinge chiar și 650 Mbps, fără costuri suplimentare. În portofoliul nostru figurează acum 10 modele de telefoane 5G de la producătorii Xiaomi, Huawei, Samsung, Motorola, cu niveluri de echipare și prețuri care satisfac cele mai diverse nevoi de conectivitate. 

Pentru moment, serviciile se adresează mai degrabă utilizatorilor preocupați de tehnologiile de avangardă. Dar, în domeniul B2B, utilizarea pe scară extinsă a tehnologiei 5G va atrage o intensificare a activităților logistice, de transport, în domeniul serviciilor de sănătate, dar și în adoptarea mai rapidă a soluțiilor IoT și chiar a inteligenței artificiale în domenii industriale. Pentru moment, așteptăm deblocarea licitației pentru spectru, unde sperăm ca autoritățile să ofere tuturor participanților oportunități egale pentru acces la resursele de frecvențe, importante în dezvoltarea viitoarelor produse și aplicații 5G.