Ruxandra VLAD – Principal Talent Advisor, EMEA Talent Acquisition – ORACLE @ Conferința EDU INVEST 2024 – Transformarea Digitală în Educație, Learning & HR, organizată de Digital Transformation Council pe 16 februarie 2024, moderată de Ion Vaciu și Roxana Onea.
Pentru început vă ofer câteva informații despre ce s-a întâmplat pe piața muncii în anul 2023 – conform eJobs, retailul a fost sectorul cu cele mai multe joburi disponibile, dar și cu cele mai multe aplicări din partea candidaților.
Cei cu nivel scăzut de experiență au fost și cei mai activi aplicanți, iar 40% dintre joburi au fost disponibile pentru această categorie.
VIDEO CONFERINȚA
Dintre posturile deschise, peste 28% au fost adresate celor cu nivel mediu de experiență, iar pe segmentul rolurilor pentru seniori și manageri s-a înregistrat o dinamică mai scăzută. Doar 8,4% dintre joburi au fost deschise pentru această categorie.
Aceste cifre relevă oarecum segmentarea educației la nivelul societal din România, putem spune.
Exact. Când vine vorba de posturile deschise, deși s-au înregistrat cu 10% mai multe aplicații față de anul precedent, în 2023 au fost cu 10% mai puține posturi disponibile. În afară de retail, candidații s-au orientat și către alte sectoare, cum ar fi IT, Telecom, BPO sau sectorul financiar-bancar. Un alt aspect interesant ar fi cel legat de aplicațiile pentru joburile în regim de telemuncă și se pare că au fost undeva la un milion și jumătate de aplicații pentru joburi în regim remote.
Revenind la sectorul IT, pentru că acesta este sectorul în care activează compania Oracle, cele mai căutate joburi au fost Software Developer, Data Scientist, Machine Learning Engineer, Cybersecurity Engineer, Site Reliabitity Engineer. O mare parte din schimbările cerute pentru aceste roluri sunt acoperite de programa Oracle Academy.
În general, putem spune despre piața IT că este foarte competitivă și că aduce multe provocări angajatorilor în demersul de a atrage candidați în primul rând, iar cu cât postul este mai specializat, cu atât este mai dificil să se găsească persoana potrivită. Din perspectiva unui recrutor, noi privim dincolo de ceea ce știe efectiv candidatul și luăm în considerare și potențialul acestuia, dorința de a învăța și capacitatea de adaptare. Revenind la întrebarea pe care ați adresat-o mai devreme pentru cei care sunt la început de drum, tocmai pentru că nu au experiență propriu-zisă în câmpul muncii sau au experiență limitată, apreciem atunci când vedem în CV că sunt menționate anumite cursuri sau certificări obținute la diverse academii -bineînțeles, cum este și Oracle Academy, dacă e să ne referim la propriul nostru program și asta dincolo de faptul că înseamnă că ei au anumite cunoștințe care sunt relevante pentru job arată și faptul că sunt responsabili și că au un interes pentru viitoarea lor profesie. Un astfel de certificat pe CV spune destul de multe.
Oracle are posturi pe mai multe sectoare, atât joburi tehnice cum ar fi cele în dezvoltare de software, suport tehnic, dar și domenii precum vânzări, financiar sau analiză de business. Noi, în general, recrutăm pe nivele de senioritate diferite, atât începători, cât și persoane la nivel mediu sau experți și ce e mai important e că promovăm un mediu de lucru divers, inclusiv și colaborativ.
Trebuie specificat faptul că prin Oracle Academy pregătiți o mulțime de tineri care nu se angajează toți la Oracle, ci merg și spre alte multinaționale.
Tocmai pentru că tehnologiile Oracle sunt folosite și de către clienții și de către competitorii noștri câteodată, într-o oarecare măsură, sau de către partenerii noștri, deci nu sunt niște tehnologii care deservesc doar compania noastră. Dacă ne uităm pe site-urile de joburi, putem vedea că se caută specialiști cu cunoștințe de Oracle și la multe alte companii, așadar noi îi pregătim pentru piața muncii la modul general.
Iată o parte dintre joburile pe care le avem disponibile pe platforma Oracle. Sunt doar câteva exemple, ele sunt mult mai numeroase, dar am vrut să subliniez faptul că nu avem doar joburi tehnice. Cred că de multe ori lumea a considerat că Oracle este o firmă de IT, deci avem doar joburi tehnice, ceea ce nu este adevărat. Pe lângă roluri tehnice, avem și poziții non tehnice și în special roluri cu limbi străine și pe lângă limbile europene recrutăm și pentru joburi unde e nevoie de chineză, japoneză sau coreeană.
Vreau să vă povestesc și despre cum a îmbrățișat Oracle transformarea digitală și care a fost impactul pozitiv în activitatea noastră zilnică de recrutare. Un prim exemplu ar fi serviciul Self Scheduling prin care s-a automatizat procesul de programare la interviu.
Serviciul funcționează astfel: după ce candidatul aplică pentru job, iar aplicația sa este revizuită în sistemul Oracle, noi îi trimitem o invitație prin care îi oferim acces la calendarul intervievatorului și astfel candidatul poate să selecteze singur un interval pentru interviu. E o facilitate care vine cu multiple beneficii. Evident, salvează foarte mult timp și de o parte și de alta, iar printre beneficii aș menționa ușurința în programare, respectiv reprogramare, dacă este nevoie. Totodată, se poate face o integrare cu calendarele, iar această funcționalitate este disponibilă pe mai multe device-uri, inclusiv pe mobil.
Un alt exemplu al transformării digitale ține și de promovarea în social media. Noi aici ne-am folosit de Generative AI (Oracle GenAI Avatars) pentru a ne crea o serie de avatare pe care, bineînțeles, le-am promovat pe LinkedIn sau Instagram, în social media, tocmai pentru a ne expune activitatea, pentru a ne promova compania și joburile pe care le avem disponibile.
Am vrut să fac introducerea și către inteligența artificială, pentru că era transformării digitale are în prim-plan inteligență artificială și voiam să vă povestesc și despre impactul AI-ului în recrutare.
Larry Ellison, fondatorul și președintele Oracle, a vorbit în timpul evenimentului Oracle Cloud World despre schimbările pe care le va aduce AI-ul în paradigma actuală, punctând faptul că AI va schimba totul.
Cu siguranță este un domeniu controversat care vine cu anumite provocări și schimbări privind modul în care facem lucrurile în prezent, dar vine și cu numeroase beneficii și tocmai pentru a ne bucura de acele beneficii, cred că trebuie să fim conștienți care sunt provocările și cum să le depășim.
În primul rând, AI reprezintă inovație și știm că orice element de noutate vine și cu o oarecare reticență privind schimbarea.
Ca principale provocări aș menționa faptul că lipsa componentei umane poate duce la o pierdere a conexiunii cu candidatul și, totodată, inteligența artificială nu poate avea 100% acuratețe în evaluarea inițială a candidaților și în timp poate învăța cum să aplice prejudecăți, bazându se pe datele existente.
Dar haideți să privim și avantajele care sunt aduse de inteligența artificială, iar un prim beneficiu ar fi eficientizarea timpului și, totodată, reducerea sarcinilor manuale. Cu ajutorul AI se poate tria un număr mare de aplicanți într-un timp foarte scurt și astfel se poate obține un clasament al profilelor care îndeplinesc cel mai bine criteriile jobului și se pot automatiza și acțiuni precum programarea interviurilor sau alte comunicări cu candidații.
Totodată, se pot evita preconcepțiile. Candidații trec printr-o primă selecție riguroasă, obiectivă și astfel se elimină o potențială prejudecată pe care recrutorul câteodată o are, dar neintenționat, atunci când revizuiește manual CV-urile. Totodată, se poate îmbunătăți calitatea procesului de angajare prin potrivirea dintre skill-urile candidatului și profilul jobului, iar managerii pot selecta un viitor angajat dintr-un grup de oameni foarte bine pregătiți pentru job.
Selecția se face în funcție de criterii obiective și nu discriminatorii, îndemnându-i pe candidați să aplice fără teama de a fi respinși și astfel se îmbunătățește și experiența lor în procesul de recrutare. Și nu în ultimul rând, tocmai prin eficientizarea și automatizarea diverselor procese se pot diminua și costurile.
Cu toate acestea, nu cred că trebuie să absolutizăm și să robotizăm acest proces, pentru că un ochi atent al unui recruiter poate să găsească un om foarte bun pe care inteligența automată l-a respins din varii motive.
Exact. Omul este peste mașină întotdeauna. AI-ul nu poate avea 100% acuratețe în această evaluare.
Vă prezint și câteva date obținute în urma unui studiu cu privire la folosirea AI în recrutare: mai mult de 87% dintre respondenți consideră că inteligența artificială este mai folositoare în recrutarea din anumite sectoare.
95% din experții de HR spun că AI a îmbunătățit procesul de aplicare și 65% dintre recruiteri folosesc deja AI în procesul de selecție. Un alt aspect interesant – peste 29% din experții de recrutare din generația Z sunt mai îngrijorați decât cei din generația X în privința pierderii locului de muncă din cauza folosirii AI.
Temerile acestea au fost și la apariția cinematografului și a radioului, a televiziunii, a computerului și internetului.
Ați anticipat ceea ce voiam să punctez mai departe și anume că dintotdeauna piața muncii cel puțin a fost într-o continuă transformare și că există mereu această reticență la început față de schimbare. Am văzut, de exemplu, că 80% dintre posturile publicate pe LinkedIn în anul 2023 nu existau acum 20 de ani.
Așadar, cred că cel mai important lucru pe care trebuie să-l reținem este că AI este viitorul, dar asta nu elimină factorul uman, ba din contră, prin eficientizarea sau automatizarea anumitor activități din recrutare, noi ne putem concentra pe alte aspecte, pe alte activități care aduc plus valoare, cum ar fi conectarea cu candidatul, înțelegerea nevoilor sale, partea de negociere a ofertelor și, totodată, crearea și definirea unei strategii de recrutare de succes.