Răzvan BOLOGA, Profesor – ASE @ Gala Campionilor Internet – 30 de ani de Internet în România, organizată de Digital Transformation Council, în parteneriat cu Camera de Camera de Comerţ şi Industrie a României, alături de Revista COMUNICAȚII Mobile și TelecomTV, la Palatul CCIR, pe 17 mai, cu prilejul Zilei Internaționale a Telecomunicațiilor și a Societății Informaționale, moderată de Ion Vaciu și Roxana Onea.
Vreau să vă vorbesc despre un proiect educațional de foarte mare succes și am să prezint câteva idei despre societatea românească în general și care sunt perspectivele ei în viitor.
În România, în acest moment, în toate școlile gimnaziale se distribuie plăcuțe programabile. În aceste plăcuțe programabile se află un mic univers cognitiv. Copiii de astăzi au nevoie să învețe tehnologiile zilei de mâine.
Domnul Mihai Daraban, Președintele CCIR, a afirmat în cadrul acestui eveniment că România este o țară de lohniști. Da, este. Putea fi altfel? Părerea mea este că nu.
România nu a avut niciodată un sistem educațional care să educe mai mult decât niște lohniști.
Sistemul educațional românesc s-a bazat pe câteva vârfuri, pe câțiva olimpici, iar restul au fost lăsați la nivelul industriei de lohn. E cazul ca această situație să se schimbe, dar pentru ca lucrurile să se schimbe avem nevoie de tehnologie.
Sistemul de lohniști nu a performat atât de rău. Să ne uităm la o analiză comparativă cum era România în urma cu 30 de ani, respectiv țara cu cel mai mic PIB din regiune, mai mic decât cel al Ungariei, Greciei sau Ucrainei.
În prezent, România are cel mai mare PIB pe locuitor din regiune, a depășit Ungaria. E prima dată în ultimii 700 de ani când regiunile românești au un PIB pe locuitor mai mare decât al regiunilor vestice ale fostului Imperiu Austro-Ungar.
Prin urmare, toate aceste lucruri au fost posibile datorită unei infuzii de tehnologie și datorită faptului că românii s-au priceput destul de bine la acest lohn.
AI (Inteligența Artificială) va face ca industria de outsourcing, unde intră și lohn-ul, să dispară.
Nu există viitor pentru această industrie. Prin urmare, este necesar să se facă cât mai rapid schimbări și sistemul educațional să fie modernizat astfel încât să ajungă 30-40% din tineri la nivelul la care pot să fie inovatori, pot să lucreze în industrii cu valoare adăugată ridicată, respectiv industria semiconductorilor și industria AI.
Este școala românească, cea cu 30-40% de analfabeți funcționali, pregătită pentru acest salt? Răspunsul meu este afirmativ. Este primul sistem educațional din regiune care a distribuit semiconductori în școlile gimnaziale.
216.000 de plăcuțe programabile au fost proiectate la București, produse la Timișoara cu ajutorul companiei americane Microchip și sunt în acest moment distribuite. O mare parte dintre școli le-au primit.
216.000 de plăcuțe vor ajunge la aproximativ 800.000 de elevi, care vor învăța pentru altă societate, pentru altă lume.
Proiectul a fost posibil datorită faptului că au conlucrat cu succes universități, instituții financiare și mediul guvernamental.
Un proiect de o asemenea anvergură nu a trecut neobservat, Serbia și-a manifestat interesul să discute cu noi, Bulgaria la fel, plus alte state din regiune.
Ce vor face copiii cu aceste plăcuțe programabile? Ei vor învăța pentru viitor, vor învăța despre semiconductori, despre spațiul cibernetic, despre multe alte lucruri.
Există profesori pentru acest demers? Există, dar probabil că nu suficienți. Din acest motiv, plăcuțele programabile se livrează cu o infrastructură de inteligență artificială. Este vorba de un sistem AI, cu un asistent virtual de învățare, care lucrează cu elevii și ajută profesorii obișnuiți să predea lecții avansate.
Această infrastructură a fost pilotată cu sprijinul BCR, Dacia Renault, Fundației Globalworth și ASUS.
În urmă cu câțiva ani, a fost un proiect pilot și a avut un mare succes, au intrat peste 60.000 de copii.
Am condus acest proiect semnificativ și de succes, care a fost posibil datorită unei conlucrări eficiente între diverși actori.
Există proiecte similare în SUA, Marea Britanie, Irlanda, China, India și Israel. România este, în acest moment, în grupul foarte select al primelor 10 state din lume care are o infrastructură de inteligență artificială în toate cele 5.400 de școli gimnaziale.
Acest proiect ne va permite să depășim stadiul de lohniști, care trebuie să continue.
Sistemul AI din cadrul acestui proiect are și un mecanism de detectare timpurie a cazurilor de analfabetism funcțional. Odată aplicat, n-ar mai trebui să existe niciun copil din România care să sufere de analfabetism funcțional.