Mihai PARASCHIV, Tailent: Vrem să democratizăm accesul la roboţi software. RPA trebuie să fie accesibil, ca preţ şi funcţionalitate, pentru IMM-uri şi administraţia publică. Un robot software Tailent poate fi închiriat cu 500 euro pe lună, adică salariul minim brut pe economie.

Mihai PARASCHIV – HEAD OF GROWTH – TAILENT @ Conferința “BURSA SOLUŢIILOR TECH ROMÂNEŞTI PENTRU TRANSFORMAREA DIGITALĂ A SECTORULUI PUBLIC” organizată de Digital Transformation Council, Revista COMUNICAȚII Mobile și TelecomTV.ro pe 1 octombrie 2021.

Tailent este o companie care vrea, prin platforma dezvoltată, să democratizeze accesul la roboți software al tuturor companiilor și instituțiilor publice.

Până acum, cutuma a fost că acest tip de tehnologie era o barieră atât din punct de vedere al tehnologiei, de a o înțelege cum s-o pui în aplicare, cât și la nivel de buget. Noi vrem, prin soluția creată, să facem tehnologia Robotic Process Automation (RPA) affordable și approachable, astfel încât toată lumea să-și permită să poată să pună roboți la treabă, atât IMM-urile, cât și instituțiile locale și guvernamentale.

În ceea ce privește așteptările pe care le avem din partea mediului public, cumva cred că este o discuție de colaborare, astfel încât să nu mai fie o barieră între companii private și mediul public, ci mai degrabă un ecosistem în care toată lumea funcționează normal.

Se vorbește de parteneriat public-privat, dar acest termen este încă unul străin, încă nu avem modele de succes și încă nu credem cu toții că lucrurile acestea sunt posibile și ușor de implementat.

Noi, ca firmă de tehnologie, punem oamenii în centru, dezvoltăm roboți astfel încât oamenii să facă lucruri mai inteligente și care să aducă valoare mai multă companiilor și organizațiilor.

O astfel de poveste poate să fie transferată către a pune cetățenii în centru, mai ales dacă vorbim de mediul public. Vorbim de două zone în care organizațiile publice lucrează și au acces atât către cetățeni, cât și spre operatori economici.

Tot ecosistemul acesta trebuie să lucreze împreună. Instituțiile publice, cum ar fi ANAF sau ONRC, sunt critice din acest punct de vedere. Din acest punct de vedere, trebuie să ne asigurăm că atât interacțiunea cu aceste instituții, cât și procesele lor interne sunt foarte bine puse la punct și funcționează ireproșabil astfel încât toată interacțiunea să fie continuă, fără întreruperi, fără blocaje.

Așteptările efective pe care le avem le încadrez în trei categorii, respectiv deschidere, implicare și susținere, atât în zona de implementare în cadrul instituțiilor publice a tehnologiei în general, dar și în punerea în valoare a IT-ului românesc, care arată că are rezultate.

Cred că resursa umană aduce schimbarea și cred că schimbarea vine din modul în care ne raportăm la muncă.

În momentul în care vom realiza că anumite activități pe care acum le numim muncă, adică preluarea de date, cu așa numiții operatori calculator, sunt pentru roboți ci nu pentru oameni, vom putea trece la nivelul următor, respectiv să lăsăm treaba asta roboților și noi să ne ocupăm să aducem valoare mai mare și să ne folosim creierele pentru ceea ce au fost făcute, respectiv pentru a evolua.

Noi, oamenii, nu suntem făcuți pentru a executa operațiuni repetitive, astfel de operațiuni au ca efect apariția greșelilor și luarea de decizii eronate. Operațiunile repetitive trebuie realizate de sistemele informatice, pentru asta au fost inventate.

Prin utilizarea roboților și a elementelor de automatizare, costurile scad, profitul crește, la fel și eficiența, productivitatea funcționarilor se îmbunătățește. În plus, experiența cetățenilor în fața ghișeelor se îmbunătățește, la fel și a funcționarilor, care în această perioadă sunt bombardați de sute de cereri și multe dintre ele sunt rezolvate manual.

În momentul în care avem o experiență plăcută și de o parte și de cealaltă a ghișeului, relaționarea om – instituții publice devine mult mai umană.

Voi aduce în discuție un exemplu al unui client Tailent pe partea de reporting, în care preluăm date în mod automat de la distribuitorii Xerox și le centralizăm într-un singur raport. Xerox poate, astfel, să vizualizeze în orice moment vânzările realizate de cei peste 1.000 de parteneri.

Anterior, departamentul de vânzări al Xerox muncea trei zile pentru a scoate acel raport. Acum, un robot realizează această operațiune în mai puțin de trei minute.

Practic, salariații departamentului de vânzări al Xerox, prin eliminarea acestei sarcini, se pot concentra acum pe ce știu ei să facă mai bine, respectiv să vândă, să fie mai aproape de clienți, să identifice noi clienți, să asigure suport atunci când clienții au nevoie.

Tailent a fost înființată în 2015 și cinci ani mai târziu am reușit să atragem prima investiție, ne pregătim de a doua.

Platforma a fost lansată public la finele anului 2020 și avem un portofoliu de clienți interni și externi.

Statisticile arată că 80% din activitatea salariaților sunt acțiuni repetitive.

În viitorul apropiat, noi, ca oameni, vom putea avea acces la roboți, care să ne ajute în activitatea profesională, dar și în activități personale.

Un robot software pe platforma Tailent poate fi închiriat cu 500 euro pe lună, adică salariul minim brut pe economie.

Există și varianta trial pentru 30 de zile, pentru a vedea cum funcționează și cu ce rezultate.