Marilena Ionașcu, Microsoft @ EDU INVEST 2022: În România sunt inițiative locale, punctuale, în zona digitalizării educației, dar e timpul ca autoritățile să vină cu o strategie la nivel național, să reglementeze legislativ acest demers. Ungaria, Bulgaria, Georgia au deja o astfel de legislaţie centralizată. Următoarea noastră prioritate este skilling-ul profesorilor

Marilena IONAŞCU – Education Director – MICROSOFT ROMÂNIA @ Conferința EDU INVEST 2022 – THE FUTURE OF EDUCATION & LEARNING – DIGITAL TRANSFORMATION IN EDUCATION, organizată de către Digital Transformation Council, Revista COMUNICAŢII Mobile şi TelecomTV.ro pe 4 martie 2022.

Microsoft se implică în foarte multe direcţii și, de foarte mult timp, este un furnizor de tehnologie care se ocupă de zona de educație, are o tehnologie și programe speciale dezvoltate pentru acest segment de clienți de foarte mulți ani, de zeci de ani.

Microsoft contribuie la dezvoltarea pieței locale de tehnologie și a furnizorilor locali de tehnologie. 

Noi oferim platforma de bază, peste care vin devoltările ulterioare. Avem un focus foarte mare în direcția dezvoltării acestei zone, lucrăm foarte strâns cu furnizorii de soluții educaționale și nu numai.

Avem programe speciale prin care sprijinim zona de startup-uri, un exemplu în acest sens fiind Ascendia. Microsoft a sprijinit Ascendia încă de pe vremea când era un startup. Iată că acum vedem că soluția Livresq dezvoltată de Ascendia este parte a proiectului Edulib.

Conferința LIVE

Modelul nostru atrage foarte mult un ecosistem de parteneri și soluții, care ulterior sunt promovate împreună. Avem colaborări cu UiPath, Druid, Zitec și alții.

Recomand startup-urilor din zona software să ne contacteze, avem programe prin care putem să-i sprijinim.

Microsoft a dezvoltat și a pus la dispoziție pentru elevi și profesori cursuri și examene aliniate cu cadrul de competențe digitale, sunt în limba română și sunt acreditate de Ministerul Educației.

Pe zona liceelor, Microsoft are un curs acreditat denumit IC3, pentru Internet și competențe TIC de bază. 

Certificatul IC3 este echivalat cu examenul de competențe digitale pentru bacalaureat.

Totodată, cursul IC3 este acreditat de Ministerul Educației și pentru profesori.

Pentru gimnaziu, toate resursele Microsoft sunt incluse și actualizate constant pentru toate clasele, vorbim despre curricula pentru informatică și TIC.

Suntem aici pentru a sprijini Guvernul cu aceste programe pe care deja le-am adaptat pieței din România și le-am mapat pe cerințele Comisiei Europene.

Prin urmare, există mulți elevi și profesori care le-au valorificat, care au luat examenele. Acum se pune problema să le implementăm la nivel național, să facem un upgrade al skilling-ului al profesorilor, aceasta fiind prioritatea principală.

Suntem aici ca să ajutăm, să sprijinim, nu venim cu niște programe globale, gândite undeva departe, neadaptate la cerințele noastre. Unul dintre rolurile echipei Microsoft România a fost să sprijinim concret și să adaptăm la nivel local ceea ce Microsoft gândește la nivel global.

Cred că la nivelul României s-au manifestat o serie de inițiative locale, punctuale în zona digitalizării educației și a venit timpul ca autoritățile să vină cu o strategie la nivel național, să reglementeze legislativ acest demers.

Efortul de a face o schimbare la nivel naţional e mult mai mare când avem această descentralizare. Trebuie contralizare. În rest, sunt elemente punctuale şi rămân discrepanţele regionale.

Menţionez că ţări vecine nouă, precum Ungaria şi Bulgaria, dar şi Georgia, de exemplu, ca să mă refer doar la câteva exemple din regiunea noastră, au legislaţie centralizată.

Recent, am avut o întâlnire la Ministerul Educației și s-a pus problema cum și cât sunt utilizate tabletele distribuite în timpul pandemiei. Majoritatea echipamentelor, neavând o platformă comună, un management centralizat care să decidă ce aplicații să fie instalate, la care s-a adăugat şi lipsa pregătirii profesorilor, n-au fost utilizate la întregul potențial.

Transformarea digitală a educației nu înseamnă doar să ai un dispozitiv atunci când nu te poți duci fizic la școală.

Tableta sau laptopul trebuie să fie un material didactic, să completeze interacțiunea fizică dintre profesor și elev de la clasă și să facă școala mai atractivă, pentru că în prezent ne confruntăm și cu problema abandonului școlar.