În ultimul an, 4.760 de cadre didactice și 6.000 de elevi și studenți au urmat programele educaţionale Microsoft – Fundaţia EOS

Noile tehnologii, precum automatizarea și inteligența artificială accelerează cererea de competențe digitale, iar România trebuie să facă eforturi pentru a le facilita cetățenilor săi accesul la acestea, cu atât mai mult cu cât se află pe locul 26 din 27 în Raportul Indicelui DESI 2020. Microsoft România și Fundația EOS au stabilit de câțiva ani un parteneriat prin care își propun să contribuie, alături de instituțiile de învățământ din țară, la rezolvarea provocărilor aduse de profesiile viitorului, pregătirea elevilor trebuind să înceapă cu pregătirea profesorilor. În total, în ultimul an,  aproximativ 13.000de persoane (dintre care 4.760 de cadre didactice și aproximativ 6.000 de elevi și studenți), au luat parte la programele din acest parteneriat, pentru a-și dezvolta și/sau îmbunătăți competențele digitale, iar peste 2.000 de persoane (atât elevi/studenți, cât și profesori) au obținut certificări Microsoft.

Programul Microsoft Certified Educator (MCE), destinat profesorilor, sprijină cadrele didactice să se perfecționa din punct de vedere digital și să integreze metodele digitale de predare în activitatea lor, şi să se antreneze într-un proces de învățare continuă. Programul a fost recunoscut în mod oficial de Ministerul Educației, și echivalat cu 15 credite profesionale, iar din noiembrie 2020 și până în prezent, 1.422 de cadre didactice au obținut acreditarea de Educator Certificat Microsoft (Microsoft Certified Educator), numărul celor care se înscriu fiind în creștere.

ProgramulȘcoala Parteneră Microsofturmăreşte formarea unui ecosistem național de minim 100 de școli partenere, care utilizează Office 365 și soluțiile dezvoltate de Microsoft pentru domeniul educației. Demersul este menit să faciliteze transformarea digitală în școlile din România, cu ajutorul Microsoft Education Transformation Framework, un ghid adresat specialiștilor din educație. Cele 100 de școli au început deja un proces de digitalizare, 500 de cadre didactice urmând să obțină statutul de Microsoft Certified Educator (MCE), la finalul acestui program (în luna iunie 2021). 

“Este incredibil să vedem cât de multe inovații au apărut în ultima perioadă de timp. Prin parteneriatul pe care îl desfășurăm cu Fundația EOS, ne propunem să contribuim la consolidarea sistemului de învățământ prin digitalizare, pentru că tehnologia este viitorul, iar România are toate elementele necesare pentru a deveni un model de bune practici în acest sens”, susţine Daniel Rusen, Director de Marketing și Operațiuni, în cadrul Microsoft România.

Pe parcursului anului 2020 a fost implementat programul Cloud Employability Accelerator, în parteneriat cu 11 universități din România, pentru a îndruma studenții care urmează alte specializări decât cele din sfera IT spre cariere în acest domeniu. Astfel, aceștia au asistat la cursuri de Azure Cloud, Office 365, PowerPlatform și Dynamics, obținând certificări tehnice Microsoft – 808 de utilizatori s-au înregistrat, aceștia accesând și finalizând, în total, 1.870 de cursuri (cei mai mulți dintre studenți și-au îndreptat atenția spre cursurile de Microsoft Azure Fundamentals).

În sinergie cu Programul Cloud Employability Accelerator, a demarat în luna martie a anului curent Academia Digitală EOS – un proiect care își propune să adreseze transformările structurale de pe piața locală a forței de muncă, în contextul în care durata de valabilitate a unei competențe digitale este, în medie, de aproximativ 5 ani, iar companiile care au integrat tehnologiile cloud în activitatea lor au determinat o creștere de 35% a cererii pentru angajați bine pregătiți din punct de vedere digital. Academia Digitală EOS este o platformă pentru învățare, certificare și angajare, obiectivul fiind acela de a facilita (în 2021) accesul a 3.000 de cetățeni români ce-și doresc o „reconversie profesională digitală” la resurse utile create de Microsoft și LinkedIn, cu scopul de a-și dezvolta competențele digitale. Până în prezent, numărul total al persoanelor înregistrate a ajuns la 2.097.

Gabriela Ford, Director Fundația EOS este de părere că „Interesul angajatorilor pentru forța de muncă bine-pregătită, care să aibă competențe digitale solide a crescut de-a lungul timpului, acestea fiind tot mai necesare în contextul în care, în ultimul an, cu toții ne-am desfășurat activitatea online, fie că suntem elevi, studenți, profesori sau profesioniști în alte domenii. Un sistem educațional performant este absolut necesar pentru dezvoltarea sustenabilă a oricărei economii și tocmai de aceea ne propunem ca impactul nostru să fie cât mai vizibil”.

Elevii români care au participat la cea de-a treia ediție a Campionatului Național “Minecraft Education” au trebuit să gândească și să prezinte proiecte privind crearea unor habitate umane pe planeta Marte – în total, elevii au petrecut mii de ore învățând, documentându-se și gândind proiecte în acest sens. Din cele peste 400 de echipe care s-au înscris în competiție, 119 proiecte au fost selectate pentru a concura în etapa finală, fiind premiate câte 3 proiecte de la gimnaziu, respectiv liceu.

În ultimii 6 ani, elevii români au participat anual la Campionatul Mondial Microsoft Office Specialist- un eveniment global, organizat de Microsoft, care aduce laolaltă tineri din peste 100 de țări pentru a-și demonstra abilitățile de lucru în Word, Excel și PowerPoint. La ediția din 2019, elevii români au câștigat două medalii de aur – pentru Word și Excel – și una de bronz – pentru Power Point.  Anul trecut, din cauza pandemiei, campionatul s-a desfășurat pe Teams, urmând ca etapa finală să aibă loc în luna octombrie, în mediul online.